۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
افزایش سطح باغات ایلام در انتظار تکمیل ایستگاه های پمپاژ
بازار گزارش می دهد؛

افزایش سطح باغات ایلام در انتظار تکمیل ایستگاه های پمپاژ

ایلام- برنامه ریزی برای افزایش سطح زیر کشت کشت باغات در ایلام توسط مسئولان جهاد کشاورزی صورت گرفته که البته این مهم نیازمند تکمیل ایستگاه های پمپاژ آب است.

بازار؛ گروه استان ها: کشاورزی به عنوان یکی از بخش های محوری در چرخه اقتصاد دارای اهمیت فراوانی است، ارزش این بخش در رشد اقتصادی کشور و امنیت غذایی از طریق تولیدات متنوع و همچنین حرکت در مسیر خودکفایی بیشتر به چشم می آید.

استان ایلام با سهم ۲.۲ درصدی در تولیدات کشاورزی کشور نقش مهمی در تولید گندم، جو، ذرت دانه ای و روغنی و تولید انواع علوفه دارد، البته از تولیدات بخش باغات و کشت گیاهان دارویی استان هم نباید غافل شد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی توسعه اشتغال در این بخش در استان ایلام تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله میزان توسعه مکانیزاسیون، حجم و کیفیت سرمایه گذاری، میزان حمایت های دولتی مخصوصا در بحث صادرات است.

زیرساخت های توسعه باغات در استان ایلام باید فراهم شود

کارشناسان بخش کشاورزی بر این عقیده هستند که با توسعه بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن در استان ایلام شرایط اشتغال پایدار مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

یکی از کارشناسان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تولیدات کشاورزی به خصوص در زمینه باغات در استان ایلام بسیار مهم و ضروری هستند و در زندگی مردم قطعا نقش بسزایی دارند.

کارشناس بخش کشاورزی ایلام: با توجه به شرایط و امکاناتی که در استان ایلام است، می توان به توسعه کشت محصولاتی باغی و گیاهی در گستره وسیعی اقدام کرد

محمد منتی بیان کرد: زیرساخت های توسعه باغات در استان ایلام باید فراهم شود، مسئولان استان فضا را برای توسعه باغات به خصوص در زمینه تامین آب فراهم کنند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط و امکاناتی که در استان ایلام است، می توان به توسعه کشت محصولاتی باغی و گیاهی در گستره وسیعی اقدام کرد.

افزایش سطح باغات ایلام در انتظار تکمیل ایستگاه های پمپاژ

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در شهرهای مانند مهران و دهلران که داراری اراضی حاصلخیز و دارای آب فراوان هستند می توان نسبت به توسعه باغات در بخش های مختلف اقدام کرد.

سطح توسعه باغات استان در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۷۲۵ هکتار است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایلام هر چند از لحاظ سطح اراضی جزو استان های کوچک کشور محسوب می شود اما از لحاظ تنوع آب و هوایی خوشبختانه دارای اقلیم های متفاوتی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام: سطح توسعه باغات استان در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۷۲۵ هکتار است که از این میزان باغات چیزی در حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن محصولات باغی تولید می شود

همایون مظاهری ادامه داد: همین امر باعث تنوع کشت گونه های درختی و گیاهی در سطح استان ایلام شده است، شرایط برای توسعه کشت انواع گونه های باغی گرمسیری در استان فراهم است.

وی افزود: سطح توسعه باغات استان در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۷۲۵ هکتار است که از این میزان باغات چیزی در حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن محصولات باغی تولید می شود.

مظاهری بیان کرد: عمده محصولات باغی استان ایلام شامل انگور،گردو،زیتون، پسته و سایر محصولات هستند، گونه های گرمسیری مانند خرما و مرکبات در استان نیز کشت می شود اما سطح آنها محدود است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: اراضی حاصلخیز و اقلیم های آب و هوایی در استان ایلام سبب شده در صورتی که زیرساخت ها در استان فراهم شود می توان باغات را توسعه داد که هم نیاز استان تامین می شود و هم می توان به صادرات به عراق از طریق مرز مهران نیم نگاهی داشت.

توسعه باغات ایلام در انتظار تکمیل شدن ایستگاه های پمپاژ

وی بیان کرد: باید زیرساخت ها را برای توسعه باغات و گیاهان دارویی در سطح استان فراهم کرد، برای این کار از سنوات گذشته تاکنون حدود ۲۰ ایستگاه پمپاژ تامین آب در بخش کشاورزی استان در حال اجرایی شدن است که حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش قرار می دهد.

افزایش سطح باغات ایلام در انتظار تکمیل ایستگاه های پمپاژ

مظاهری تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از این ۲۰ هزار هکتار یعنی عددی در حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار هکتار برای توسعه باغات درنظر گرفته شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این ایستگاه پمپاژها یک تحول اساسی در توسعه باغات استان ایجاد می شود و رتبه ای که هم اکنون استان ایلام (رتبه آخر) را در کشور دارد، قطعا رتبه استان بهبود خواهد یافت.

وی اظهار کرد: با اجرایی شدن ایستگاه های پمپاژ کشاورزی تولیدات باغی استان علاوه بر این که نیاز استان را تامین می کند، در بسیاری از محصولات می تواند زمینه صادرات را داشته باشد.

وی بیان داشت: وقتی توسعه باغات که اساس آن از طریق تامین آب انجام می شود، در استان ایلام محقق شود می توانیم در کنار آن توسعه کشت گیاهان دارویی داشته باشیم.

وی افزود: گیاهان دارویی از جمله گل نرگس، زعفران و سایر محصولات در کنار باغات امکان کشت آنها وجود دارد و همین امر باعث افزایش درآمد بیشتر برای مردم استان می شود.

مظاهری عنوان کرد: با توسعه کشت باغات در سطح استان و افزایش تولید قطعا با کاهش قیمت محصولات باغی در استان نیز مواجه می شویم.

بخش کشاورزی و به خصوص ظرفیت های باغات یکی از راهکارهای اساسی برای رونق تولید و اشتغال در استان ایلام است، تکمیل ایستگاه های پمپاژ به عنوان مهمترین نیاز توسعه باغات استان ایلام نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

برای توسعه باغات در استان ایلام نیاز است مسئولان ارشد استانی و کشوری توجه ویژه ای به تخصیص اعتبار به پروژه های آبرسانی کشاورزی در استان ایلام داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۸٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha