۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در تهران| مدیریت مصرف اولویت دارد
مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران:

کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در تهران| مدیریت مصرف اولویت دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: گرچه هواشناسی پیش‌بینی کرد که پاییز فرا نرمالی داشته باشیم، اما تاکنون در بارش‌ها تقریباً ۲۶ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین نرمال ۵۰ ساله گذشته ثبت شده است.

به گزارش بازار، محسن اردکانی در قرارگاه مدیریت تنش آبی شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: رژیم خشکسالی در استان تهران تغییر کرده است و ما در ۵۰ سال گذشته ۲ سال خشکسالی و چند سال ترسالی را پشت سر گذاشتیم.

وی بیان‌داشت: امسال سومین سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و هر ساله با منابع آبی کمتری مواجه شدیم، اما اقداماتی را انجام دادیم که این تنش به مردم منتقل نشود.

اردکانی ضمن اشاره به تشکیل سه قرارگاه تأمین، توزیع و مصرف، ادامه‌داد: سه قرارگاه آب در آبفای استان تشکیل دادیم و سه زیر کمیته قرارگاه تامین توزیع و مصرف داریم که امسال اولویت با قرارگاه مدیریت مصرف و تقاضاست.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش عمده‌ای از مدیریت مصرف و تقاضا سهم مردم است که امیدواریم شهروندان با مصرف بهینه خادمان خود را در آبفای استان تهران برای گذر از تنش آبی یاری رسانند.

اردکانی از تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت در بحث تامین و توزیع آب خبر داد و گفت: برنامه‌های بلندمدت انتقال آب از محل علاج بخشی سد لار و طرح خط انتقال جایگزین سد طالقان نیز در دستور کار است.

وی ادامه‌داد: ما همچنان سیاست انقباضی را پیش‌رو داریم و در این سیاست از مردم شریف تقاضا داریم که همچون گذشته ما را در زمینه تقاضا و مصرف یاری کنند.

در ادامه این مراسم، معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران گفت: این قرارگاه به‌صورت کاملاً کارشناسی انجام می‌شود و ما وظیفه داریم که بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

«حسام خسروی» افزود: در این قرارگاه تصمیم‌هایی گرفته می‌شود تا بتوانیم خشکسالی را با کمترین اثر و کمترین ضرر و زیان در بخش آب شرب شهروندان بگذرانیم.

وی ادامه‌داد: مصوباتی که در این قرارگاه داریم به‌صورت هر دو هفته یک‌بار پیگیری می‌شود و باتوجه‌به روند عملیات و برنامه‌ها و اجرای آنها توانستیم تابستان ۱۴۰۲ را با کمترین تنش بگذرانیم.

معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران خاطرنشان‌کرد: ما قرارگاه را با همان شدت ادامه می‌دهیم، زیرا پیش‌بینی می‌شوددر سال ۱۴۰۳ هم همچنان بارندگی زیادی نخواهیم داشت و برای اینکه تابستان سال ۱۴۰۳ هم بدون دغدغه برای شهروندان داشته باشیم همه بندهای قرارگاه را پیگیر هستیم.

خسروی با قدردانی از شهروندان برای کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب در ۶ ماهه ابتدای سال، گفت: آبفا ضمن برخورد با مشترکان پر مصرف در مرحله نخست اخطار، در مرحله دوم قطع موقت و در مرحله سوم قطع مدت‌دار را در برنامه کاری خود دارد.

وی ادامه‌داد: همچنین با همکاری استانداری درباره مصرف اداراتی که مصارف بیشتر از حد مجاز دارند، برخورد قاطع انجام می‌شود.

سپس مدیرعامل آبفای منطقه ۴ به خشکسالی‌های پی‌درپی اخیر اشاره کرد و گفت: امروز در قرارگاه آبی سیاست بر این است که ما بتوانیم در زمینه‌های تأمین توزیع و مصرف سیاست درستی را اعمال کنیم.

«محمدتقی حسین‌زاده» ادامه‌داد: باتوجه‌به شاخص‌های هواشناسی ۲۶ درصد نسبت به دوره بلندمدت بارش کمتر داشتیم در نتیجه بیشترین سیاست این قرارگاه در شرکت آبفای استان تهران بر این است که بتوانیم در تأمین و توزیع به‌گونه‌ای رفتار کنیم که میزان کاهشی که در بارش داشتیم را پوشش دهیم و در بخش دیگر، از شهروندان تقاضا داریم که مصرف بهینه را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: باتوجه‌به این خشکسالی ذخیره سدها به‌شدت پایین آمده؛ یعنی کاهش میزان آب در مخازن کاملاً مشهود است؛ بنابراین امیدواریم این بارش‌های اخیر بر اساس آمارهای هواشناسی بیشتر شود و ذخایر سدها به حد قابل‌قبولی برسد تا آبفا مشکلی در ارتباط با تأمین و توزیع نداشته باشد. هر چند سیاست‌های مصرف باید بر اساس آموزه‌های فرهنگی و دینی در بین عموم شهروندان نهادینه شود.

کد خبر: ۲۵۷٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha