۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
تولید ملی در انتظار دستان حمایت گر/ رقابت نانو عایق های بومی با برندهای خارجی
در گفتگو با بازار مطرح شد

تولید ملی در انتظار دستان حمایت گر/ رقابت نانو عایق های بومی با برندهای خارجی

بیرجند- نخبگان شرکت های دانش بنیان در استان محرومی مانند خراسان جنوبی عایق نانو ضد آتشی را تولید کرده اند که در صورت حمایت مسئولان از این محصول بومی، می تواند با نمونه های خارجی به لحاظ کیفی رقابت کرده و حتی برای کشور ارزآوری داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: شرکت های دانش بنیان موتور محرکه توسعه اقتصادی در هر کشور محسوب می شود که رشد و رونق این شرکت ها جهش کشورها به سمت اقتصاد پایدار، دانش محور و پیشرو را در پی دارد.

شرکتهای دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند. رهبر معظم انقلاب به اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه دارند و می توان گفت اقتصاد مبتنی بر نفت کشور در دهه های گذشته، تفکر سرکوب گرایانه برخی افراد در برابر کارآفرینی مبتنی بر علوم دانش بنیان در ایران اسلامی را به دنبال داشته است.

 پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه‌های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری‌های خارجی شده است و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می‌رود.

شرکت‌های دانش بنیان با توجه به دارا بودن ظرفیت‌هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکا به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد به شمار می‌روند و تأثیر بسزایی در افزایش تولید، کاهش نابرابری در توزیع درآمد، افزایش فرصت‌های شغلی و اصلاح کیفیت محیط زیست و ارتقای کیفیت تولیدات به عنوان شاخصه‌های اصلی توسعه پایدار دارند.

همچنین از کارکردهای دیگر شرکتهای دانش بنیان، تسریع ورود فناوری تازه به بازار و همچنین تخصیص منابع تازه بویژه منابع انسانی به صورت اشتغال مولد در فعالیتهای این شرکتهاست.

اما گاهی این فرصت‌ها دیده نمی‌شوند و با وجود کیفیت بالای محصولات داخلی باز هم محصولات خارجی مشابه مورد توجه قرار می‌گیرند و شاید دلیل آن عدم حمایت مسئولان باشد.

خراسان جنوبی نیز با توجه به نسل جوان و خلاقی که دارد شرکت‌های دانش بنیان زیادی را در خود جای داده است که از جمله آنها می‌توان به شرکت نانو عایق آکسون اشاره کرد که محصولات ضد آتش تولید می‌کند و تنها در خواست آنها حمایت از محصولات داخلی و بومی برای ارزآوری بیشتر برای کشور می‌باشد. در ادامه بیشتر این مسائل را با  جمشید صباغ زاده، مدیر کارخانه نانو عایق آکسون مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*درباره شرکت و محصولات خود توضیح دهید

کارخانه ما جز کسب و کارهای کوچک صنعتی است که به دلیل نوع محصولات از شرکت‌های دانش بنیان استان خراسان جنوبی است. شرکت در سال ۹۵ تأسیس شد و دو سال زمان صرف مطالعه و تحقیق با همکاری دانشمندان کردیم تا اینکه در سال ۹۷ محصولات به مرحله تولید رسید.

اکنون دو محصول مهم تولید می‌کنیم که شامل عایق حرارتی با ضخامت کم و از جنس نانو می‌باشد و دیگری عایق ضد آتش است که از نانو ذرات تولید شده و استقامت سه ساعته در مقابل آتش دارد و به دلیل کارایی و قیمت تمام شده اکنون در کشور بیشتر این محصول کاربرد و بازار فروش دارد و بخش اصلی کار ما را تشکیل می‌دهد و در هتل‌ها و مجتمع‌ها به کار می‌رود.

*آیا این محصول مشابه خارجی نیز دارد؟

بله محصولات خارجی و بیشتر اروپایی آن هم در کشور موجود است ولی محصول ما از نظر کیفیت با آنها برابری دارد. حتی در برخی مواقع به دلیل واسطه گری‌ها محصولات با کیفیت پایین‌تری نیز وارد بازار ایران می‌شود.

*توضیحاتی در زمینه مزیت‌های محصول داخلی خود نسبت به محصولات مشابه خارجی می‌دهید؟

مزیت عایق ضد آتش شرکت نانو عایق آکسون، در بخش قیمت تمام شده برای مشتری است چرا که به دلیل بومی بودن تمام مواد آن از قیمت پایینی برخوردار است و این در حالی است که از نظر کیفیت و استقامت در سطح محصولات خارجی است.

همچنین از دیگر مزیت‌های آن بومی بودن مواد اولیه است که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد معدنی آن از خراسان جنوبی تأمین می‌شود و مابقی مواد نیز بومی ایران است.

از همه مهم‌تر این است که به دلیل اینکه تمام مواد آن داخلی است، ارزآوری بالایی برای کشور دارد و می‌تواند در صورت توسعه کارخانه به اشتغال‌زایی بیشتری دست پیدا کنیم و از واردات محصولات مشابه گران قیمت نیز جلوگیری شود.

*برای توسعه کار خود به چه مواردی نیاز دارید؟

اکنون به دلیل کمبود نقدینگی فقط با ۲۵ درصد ظرفیت کار می‌کنیم و حدود ۱۸ نفر به صورت مستقیم با ما همکاری دارند ولی اگر دولت در راستای تحقق شعار سال که جهش تولید است از محصولات داخلی حمایت کند و از ورود محصولات مشابه که به دلیل تحریم‌ها قیمت بالاتری دارند و باعث خروج ارز می‌شوند، همچنین از نظر کیفیت پایین‌تر هستند، جلوگیری کند و واسطه‌ها حذف شود می‌تواند نه تنها برای ما بلکه برای دیگر شرکت‌ها نیز مفید باشد.

همچنین به دلیل مشکلات نقدینگی دولت می‌تواند تسهیلات کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کند. همانگونه که اکنون دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های مالی خوبی دارد، در آینده خط اعتباری به صورت کلی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود که می‌تواند در تأمین مواد اولیه و تجهیزات و مشکل نقدینگی کمک کننده باشد و اگر این دو مشکل کارخانه حل شود در آینده می‌توانیم تا حدود ۷۰ درصد ظرفیت، تولید داشته باشیم و اشتغال‌زایی را تا حدود ۵۰ نفر مستقیم افزایش دهیم.

باید توجه داشت که برای توسعه و جهش تولید، نگاه مدیران نیز تغییر کند و اکنون وضع و نگاه انقلابی در دستگاه‌های دولتی در حال شکل‌گیری است که امیدواریم ادامه دار باشد و خراسان جنوبی نیز با وجود مظلوم بودن، مزیت‌های فراوانی دارد و فقط نیاز است که برای سرمایه گذار زیرساخت‌ها تأمین شود و در روند کار تسهیلاتی در نظر گرفته شود و سریع‌تر امور انجام شود.

*چه صحبتی با جوانانی که به تازگی وارد کسب و کارهای کوچک شده‌اند، دارید؟

باید گفت که به طور کلی شرکت‌های دانش بنیان، مخترعین و نوآوران زمانی که وارد این میدان می‌شوند با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد و راهی ساده در پیش ندارند ولی در نهایت به هدف خود دست خواهند یافت.

نباید از تلاش دست بردارند چرا که در این مسیر با مشکل نقدینگی، نبود حمایت‌های دستگاه‌های دولتی رو به رو خواهند شد و فقط با صبوری و تلاش می‌توانند به خواسته خود دست یابند، اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنند نوع محصول تولید شده و بازار هدف است که بازار فروش مناسبی داشته باشند و بدون توجه به این مقوله وارد کار نشوند.

کد خبر: ۲۵٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha