۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
راهنمای خرید و مقایسه ورق آهن a۵۱۶ و a۲۸۳

راهنمای خرید و مقایسه ورق آهن a۵۱۶ و a۲۸۳

آهن ورق a۵۲۶ یکی از ورق‌های فولادی است که با ترکیب عناصر شیمیایی گوناگونی تولید شده است.

راهنمای خرید ورق a۵۱۶

به گزارش سایت پرگاس آهن ورق a۵۲۶ یکی از  ورق‌های فولادی است که با ترکیب عناصر شیمیایی گوناگونی تولید شده است، حاصل تولید نورد گرم است و خواص ورق نورد گرم را دارد،این ورق جزء ورق‌های پرآلیاژ فولادی به‌حساب می‌آید و به چهار گرید تقسیم می‌شود؛ ورق A۵۱۶ چهار گرید مختلف ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰  دارد که این ۴ گرید معمولا بوسیله میزان استحکام کششی و استحکام تسلیم مختلفی که با توجه به مقدار کربنی که دارند، تعریف می شوند.این چهار گرید، در میزان استفاده از این ترکیبات (کربن،منگنز،کروم و مولیبدن) مقداری با یکدیگر متفاوت هستند و قیمت ورق A۵۱۶ با توجه به گرید آن متفاوت است.

ابعاد ورق آلیاژی a۵۱۶ 

ورق های a۵۱۶ به دو روش شیت فرم(برش خورده) و رول فرم(کلاف) تولید می شوند که در مدل‌های شیت فرم، طول، عرض و ضخامت ورق از طرف تولیدکننده مشخص می‌شوند و در مدل‌های رول فرم ضخامت و عرض این ورق‌ها مدنظر هستند که طول و عرض این ورق‌ها، بنا به تشخیص و توانایی تولیدکننده، در اندازه‌های گوناگونی ساخته می‌شود.

ویژگی های ورق a۵۱۶

همانطور که در بالا ذکر شد ورق های a۵۱۶ دارای گریدهای مختلف می باشد که هر گرید خواص و ویژگی های خاص خود را دارد.

  •  ورق آلیاژی a۵۱۶ گرید ۷۰ نسبت به ورق آلیاژی a۵۱۶ گرید ۶۰ از خواص برشکاری، انعطاف پذیری و جوشکاری بهتری برخوردار است. 
  • ورق a۵۱۶  گرید  ۷۰ استحکام کششی و استحکام تسلیم بیشتری در مقایسه با a۵۱۶  گرید  ۶۵ دارد و می ‌تواند در دمای پایین‌ تر کار کند.
  •  ورق a۵۱۶  گرید  ۶۵  در مقایسه با ورق  a۵۱۶  گرید  ۶۰ استحکام کششی و استحکام تسلیم بیشتری دارد.

کاربرد ورق a۵۱۶

از این ورق ها به دلیل قابلیت تحمل دمای بالا در صنایع گاز، پتروشیمی و نفت مورد استفاده  می شود و همچنین این ورق‌ها باتوجه‌به عناصر تشکیل‌دهنده و خواص مکانیکی و ترمودینامیک منحصربه‌فرد، در پروژه‌های زیرسازی، ساختمان و صنعتی خاصی به کار گرفته می‌شوند. محبوب‎ترین نوع ورق فولادی مخازن تحت فشار در صنعت است. این محصول در گریدهای ۵۵، ۶۰، ۶۵ یا ۷۰ تولید می‌شود. رایج‌ترین آن درجه ۷۰ است که گاهی به آن A۵۱۶-۷۰ نیز می‌گویند.از کاربردهایش میتوان به این موارد اشاره کرد:

  1. ساخت مخازن تحت فشار
  2. تجهیزات انرژی های تجدید پذیر
  3. اتصالات و مبدل های تحت فشار
  4. مخازن کروی
  5. صنایع ساخت قطعه و ابزار
  6. راه سازی، پل سازی و شهرسازی
  7. تولید انواع مخازن نگهداری و انتقال گاز؛
  8. در ساخت تجهیزات و سیستم‌های مرتبط با انرژی؛
  9. ساخت انواع اتصالات و مبدل‌های انرژی و حرارتی زیر فشار؛
  10.  در ساخت انواع مخزن‌های انتقال و نگهداری به شکل کروی

قیمت ورق a۵۱۶

همانطور که گفته شد این ورق دارای گرید های مختلف است و قیمت هر ورق با توجه به گرید آن متفاوت است که این تفاوت به دلیل تفاوت درصد عناصر آلیاژی تشکیل دهنده  در هر گرید و در نتیجه خواص متفاوتشان می باشد وقیمت ورق a۵۱۶ gr ۷۰ نیز نسبت به سایر گریدها بیشتر می باشد.قیمت این محصول بر اساس رول یا برش خورده متفاوت است؛ البته کارخانه تولیدکننده هم در قیمت نهایی این نوع ورق تاثیرگذار است. 

به دلیل نوسانات شدید بازار فولاد برای آگاهی از قیمت و خرید ورق a۵۱۶  شما می توانید به صورت روزانه استعلام قیمت آن را از پرگاس آهن بگیرید. قیمت روز ورق در انواع مختلف آن را مشاهده کنید که پس از استعلام قیمت شرایط پرداخت، زمان بارگیری، تحویل و همچنین سایر جزئیات را در قالب پیش فاکتور به شما اطلاع می‌دهند.

کارخانه های تولید کننده ورق a۵۱۶

از برترین کارخانه های تولید کننده این ورق در ایران می توان از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه اکسین اهواز نام برد که این ورق‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن و بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید می‌کنند.

در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان این ورق به صورت رول شده به فروش می رسد و ضخامت این ورق‌ها بین ۵ تا ۱۵ و عرض آن‌ها در حدود ۱.۵ متر است.در کارخانه اکسین اهواز ورق ها دارای ضخامت بین ۸ تا ۴۰ و ابعاد ۲*۶ متر هستند و به صورت شیت و فابریک به فروش می‌رسند.البته  سایزهای دیگر این ورق  به صورت سفارشی در کارخانه های فوق تولید می شود و یا نوع وارداتی آن در بازار موجود است.

راهنمای خرید ورق a283

راهنمای خرید ورق a۲۸۳

فولاد a۲۸۳ نوعی از فولاد کربنی با مقاومت کششی کم و متوسط است که در ساختار آن عناصری مانند کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیم و مس وجود دارد.از انواع ورق های آهنی است  که به آن ورق مخزنی نیز گفته می شود که در چهار گرید A، B، C و D تولید می شود و دارای استحکام کششی کم و متوسط با کیفیت ساختاری است. 

مشخصات ورق a۲۸۳

ورق a۲۸۳ دارای خاصیت ماشینکاری، جوشکاری و شکل پذیری بسیار مناسبی است.به خاطر تغییر در مقدار کربن دارای گرید های مختلف می باشد که با افزایش کربن ورق سختی بالاتری دارد و افزایش کربن  باعث بالا رفتن قابلیت عملیات حرارتی ورق a۲۸۳ می شود.

  •  ورق a۲۸۳ به دلیل مقاومت در فشارهای بالا، برای تولید مخازن تحت فشار، دیگ‌ های بخار کاربرد فراوان دارد.
  • ورق a۲۸۳ مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. ورق‌های گالوانیزه‌شده‌ی این فولاد زمان طولانی‌تری در برابر خوردگی مقاومت می‌کنند.
  • ورق a۲۸۳ قابلیت جوشکاری بسیار خوبی دارد و در جوشکاری این  ورق می‌توان از آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها استفاده کرد.

ابعاد و وزن  ورق a۲۸۳

ابعاد،گریدهای مختلف این ورق معمولا در ضخامت ۶ تا ۱۵۰ میلی‌متر به فروش می‌رسند. عرض این ورق‌ها نیز از ۱.۵ تا ۴.۱ میلی‌متر متغیر است. ورق A۲۸۳ با طول ۶ تا ۲۰ میلی‌متر در بازار موجود است. وزن مخصوص a۲۸۳ بسته به ضخامت و ابعاد آن متفاوت است. ضخامت ورق a۲۸۳ ۶ الی ۴۰ بوده و ابعاد آن ۱.۵*۶ و ۶*۲ می باشد. بنابراین وزن مخصوص a۲۸۳ بسته به ابعاد و ضخامتی که انتخاب می نمایید متغیر خواهد بود.

کاربرد ورق a۲۸۳

این ورق به دلیل خواصی که دارد در صنعت بسیار محبوب است و کارایی دارد و از پرکاربردترین موارد استفاده در صنعت است،از کاربردهایش می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مخزن سازی
  2. نفت
  3. گاز
  4. پتروشیمی
  5. کشتی سازی
  6. اسکله سازی
  7. دیواره ماشین آلات
  8. قطعات صنعتی

کارخانه های تولید کننده ورق a۲۸۳

این ورق ها در داخل ایران در دو کارخانه ی فولادمبارکه اصفهان و فولاد اکسین اهواز تولید می شوند.البته به جز تولید داخل نمونه های وارداتی آن نیز در بازار موجود است که از کشورهای چین، کره جنوبی، اوکراین، بلژیک، اسلوونی و آلمان وارد می شوند.ورق a۲۸۳ در عرض های ۱.۵،۲،۲.۵و غیره در بازار عرضه می شود.

قیمت ورق a۲۸۳

قیمت ورق a۲۸۳ بر طبق ابعاد و اندازه و وزن، مشخصات فنی و کیفیت ورق، گرید محصول، اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف، میزان سفارش، حالت (رول یا شیت) و شرایط بازار مشخص می شود که تحت تاثیر نوسانات شدید بازار می باشد و به دلیل همین نوسانات شدید بازار فولاد باید  قیمت ورق های فولادی به خصوص گرید c که بیشترین درخواست خرید را دارد با کارشناسان فروش پرگاس آهن در این زمینه تماس بگیرید.

مقایسه ورق a516 و a283

مقایسه ورق A۲۸۳ و A۵۱۶

هر دو ورق شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و تولید هر دو ورق در چند گرید انجام و به بازار عرضه می‌ شوند. در مخزن سازی از ورق A۲۸۳ و A۵۱۶ به علت خواصی چون خم کاری و جوشکاری که دارند، استفاده می‌شود. ورق A۲۸۳ نسبت به ورق A۵۱۶ از مقادیر متفاوتی عنصر کربن و منگنز برخوردار است.

 بنابراین این دو ورق، نسبت به میزان کربن مورد استفاده در آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند.از ورق A۵۱۶  برای کاربردهای حساس‌تر صنعتی که به استحکام بالایی نیاز است استفاده می‌شود و ورق A۲۸۳  برای مصاف سبک‌ تر استفاده می گردد مثل  ساخت مخازن نگه دارنده گاز، نفت و تانکر مورد مصرف قرار می گیرد. 

منبع : پرگاس آهن | pergasahan.com

کد خبر: ۲۵۷٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha