۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
تاب آوری صنعت فولاد در حد شکنندگی قرار دارد
مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس:

تاب آوری صنعت فولاد در حد شکنندگی قرار دارد

گرگان-دشتیانه، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس گفت: تاب آوری صنعت فولاد در حد شکنندگی قرار دارد، با توجه به اینکه بخشی از بازار سرمایه در اختیار کانی‌های فلزی قرار دارد، تلاطم بازار هم به آن آسیب می زند.

احسان دشتیانه در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای آنکه دغدغه ناترازی در حوزه تولید و مصرف گاز برطرف شود باید بستر مساعد برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شود که لازمه آن بازنگری جدی و انقلاب در سیاست‌های انحصاری دولت برای نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه گاز است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس افزود: دولت و حاکمیت باید در پی تحقق اقتصاد پیش بینی پذیر در مباحث اقتصادی کشور باشند، حتی اگر قرار بر افزایش قیمت نهاده‌های حوزه صنعت مانند انرژی هستیم باید در قالب برنامه تعریف و اجرا شود.

وی گفت: ریسک‌ های شدید سیاسی امنیت اقتصادی را در معرض آسیب قرار می‌دهد و تحقق اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر را به چالش می‌اندازد.

دشتیانه با اشاره به شفاف نبودن مبحث استهلاک سرمایه در صنایع مختلف خصولتی در کشور از جمله صنعت فولاد بیان کرد: بخشی از مدیران خصولتی در پی ارائه سودهای درشت در مجموعه‌های خود هستند و به همین دلیل از شفاف سازی استهلاک سرمایه پرهیز کرده و استهلاک واقعی را آشکار نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس ادامه داد: اگر فرایند پنهان سازی استهلاک سرمایه استمرار داشته باشد، امکان ارزیابی سود واقعی میسر نیست و صنعت فولاد به همان بلایی که صنعت برق به آن گرفتار شده است دچار خواهد شد.

وی اضافه کرد: تاب آوری صنعت فولاد در حد شکنندگی قرار دارد، با توجه به اینکه بخش قابل توجه و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار سرمایه در اختیار کانی‌های فلزی و گروه فلزات اساسی قرار دارد در نتیجه بازار سرمایه هم از تلاطمات صنعت فولاد آسیب خواهد دید.

دشتیانه گفت: باید به طور جدی با اعمال اصلاحات در قیمت گذاری در پی اصلاح الگوی مصرف باشیم تا امکان پویایی صنایع فراهم شود.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس ادامه داد: نباید صرفاً یک شرکت خاص را به عنوان شاخص یا بنچ مارک قرار دهیم و بگوییم که صنعت فولاد به طور مطلق در حال سوددهی است بلکه باید واقع بینانه و با توجه به میزان سرمایه‌گذاری ارزش جایگزینی و استهلاک واقعی سرمایه صنعت فولاد را ارزیابی کنیم.

وی گفت: باید بپذیریم که بسیاری از مزیت‌های صنعت فولاد به جز در حوزه ورق در حال کمرنگ شدن است.

کد خبر: ۲۵۷٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha