۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
جهش ناگهانی تمایلات ضد صهیونیستی در چین؛ علت چیست؟
پایگاه خبری_تحلیلی کانورسیشن؛

جهش ناگهانی تمایلات ضد صهیونیستی در چین؛ علت چیست؟

علیرغم تلاش برای تفسیرهای متوازن در راس تجارت و سیاست، شواهدی مبنی بر افزایش تمایلات ضد صهیونیستی در بسیاری از کشورها وجود دارد که یکی از این موارد چین است.

بازار؛ گروه بین الملل: در جریان درگیری بین حماس و اسرائیل در غزه، بسیاری از کشورها سعی کرده اند با عدم حمایت صریح از هر یک از طرفین، موضع بی طرفی خود را حفظ کنند. اما، علیرغم تلاش برای تفسیرهای متوازن در راس تجارت و سیاست، شواهدی مبنی بر افزایش تمایلات ضد صهیونیستی در بسیاری از کشورها وجود دارد.

یکی از این موارد چین بوده که البته موجب تعجب شده است. از سال ۲۰۱۰، روابط سیاسی و اقتصادی چین با اسرائیل رشد قابل توجهی داشته است. این رشد شامل افزایش چشمگیر گردشگری چین به اسرائیل، ارتباطات دانشگاهی و سرمایه گذاری در علم و فناوری اسرائیل از سوی شرکت های بزرگ چینی مانند «بایدو، علی بابا و پینگ آن» است.

اسرائیل همچنین برای طرح کمربند_جاده_طرح سرمایه گذاری عظیم چین در خارج از کشور که بودجه ساخت و ساز در بندر حیفا اسرائیل را تامین کرده است، اهمیت دارد. اما اکنون_در سطح دولتی_ بین چین و اسرائیل به دلیل امتناع پکن از محکوم کردن اقدامات حماس و اعلام رسمی آن به عنوان یک سازمان تروریستی، اصطکاک وجود دارد.

اسرائیل همچنین از آنچه به عنوان انفعال پکن در مورد افزایش یهودی ستیزی آنلاین در فضای سایبری چین تلقی می کند، عصبانی و ناامید است. اما این رشد یهودی ستیزی با موضع رسمی چین در مورد جنگ بین حماس و اسرائیل که کاملاً با روابط بین‌المللی چین در دوران حکومت شی جین پینگ همخوانی دارد، مرتبط نیست.

پکن تمایل دارد از جانبداری رسمی در درگیری ها اجتناب کرده و در عوض ترجیح می دهد نقش میانجی صادق را بازی کند؛ در حالی که راه حل هایی متفاوت با راه حل های غرب ارائه می دهد. به عنوان مثال می توان به دعوت فوری چین از حاکمان جدید طالبان در افغانستان برای بازدید از چین و گفتگو در مورد مشارکت این کشور در طرح کمربند_ جاده پس از خروج ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.

به همین ترتیب، چین بر بی طرفی در مورد جنگ روسیه به اوکراین و پیشنهاد آن برای یک طرح صلح ۱۲ ماده ای تاکید کرده است. اما، در خصوص وضعیت اسرائیل و فلسطین، چین از اواخر دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۸۰ موضعی کاملاً طرفدار فلسطین گرفت. از آن زمان، این کشور علیرغم روابط گرمتر خود با اسرائیل از سال ۲۰۱۰، همچنان طرفدار راه حل دو کشوری بوده است.

مقایسه تمایلات ضد صهیونیستی غربی و آسیایی

یهودی ستیزی در چین و شرق آسیا با درک کلی آن در اروپا متفاوت است. در اروپا، یهودستیزی یک گفتمان منحصر به فرد نفرت علیه یهودیان است که برگرفته از تاریخ طولانی آزار و اذیت است و به شدت در درون مسیحیت گنجانده شده بود. یهودیان به عنوان مزاحم و اخلالگر در نظر گرفته می شدند و ترورهای یهود ستیز بیشتر آنها را به عنوان طرح تسلط بر جهان و درگیر شدن در شیوه های فرقه گرایانه قرار می داد.

در شرق آسیا، یهودیان و اسرائیل تمایل دارند که به تصویری مثبت از مدرنیته و دستاوردهای غربی وابسته باشند

در مقابل، در شرق آسیا، یهودیان و اسرائیل تمایل دارند که به تصویری مثبت از مدرنیته و دستاوردهای غربی وابسته باشند؛ به طوری که این موضوع منجر به شکل گسترده‌ای از کلیشه‌سازی مثبت می‌شود که به عنوان «فیلسمی گرایی» شناخته می‌شود. فیلسمی گرایی، نقطه مقابل یهودی ستیزی، دلبستگی ویژگی های پسندیده و تحسین برانگیز به قوم یهود و اسرائیل است. فیلسمی گرایی چینی شامل مفاهیم مثبت حکومت سیاسی یهودی، هویت ملی، پالایش اخلاقی، تمدن پیشرفته و اراده برای بقا است.

این باورها به ورود بازرگانان و سرمایه گذاران یهودی به چین در قرن نوزدهم برمی گردد. امروزه چنین باورهایی به کیفیت جمعی مورد تحسین یهودیان و اسرائیل منتقل شده و در تصویری تجسم یافته از هوش بالا، ثروت و تمرکز قوی بر خانواده به اوج می رسد و اسرائیل به عنوان شجاع و مبتکر در نظر گرفته می شود.

فیلسمی گرایی توانسته است در شرق آسیا رونق بگیرد و به عنوان بستر مناسبی برای روابط بین المللی اسرائیل عمل کند

فیلسمی گرایی توانسته است در شرق آسیا رونق بگیرد و به عنوان بستر مناسبی برای روابط بین المللی اسرائیل عمل کند. این مسئله نوعی از قدرت نرم است که اغلب توسط بازیگران سیاسی اسرائیل و آسیای شرقی در تعاملات دیپلماتیک سطح بالا مورد اشاره (و استقبال) قرار می گیرد.

از چشم افتادن

اما کلیشه ها می توانند به سرعت بین بیگانه دوستی و بیگانه هراسی در نتیجه تغییرات ناگهانی در زمینه وسیع تر تغییر کنند. یهودی ستیزی که اکنون در چین می بینیم عمدتاً وارونگی فلسفه گرایی است. این تغییر زمانی آغاز شد که کلیشه‌های فلسفی به جای اینکه برای ناسیونالیسم چین مفید باشند، تهدیدآمیز شدند.

به طور خاص، درگیری کنونی غزه ارتباط اسرائیل با آمریکا را تایید کرد و آن را به عنوان بخشی از یک توطئه غربی برای تضعیف چین و ترویج سلطه ایالات متحده قرار داد. برای بسیاری از مردم چین، اسرائیل و یهودیان بخشی از مجموعه ای از رفتارها و باورهای مرتبط با گفتمان توطئه آمیز در مورد یک محور تهدید کننده غربی شدند. این موضوع به دیگر باورهای توطئه گرانه ناسیونالیستی در چین مرتبط است که به موضوعات مختلفی مانند ساخت کووید به عنوان بخشی از توطئه ایالات متحده علیه چین و جنگ روسیه و اوکراین که یک درگیری با تحریک امریکا برای تهدید چین و روسیه است، مرتبط است.

در فضای مجازی، این موضوعات به راحتی با استعاره های یهودی ستیز قدیمی تر به سبک اروپایی مخلوط شده و رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. توطئه‌ها در زمان افزایش بی‌ثباتی اجتماعی برجسته‌تر می‌شوند، زیرا جذابیت آن‌ها به عدم کنترل درک شده توسط فرد مرتبط است. این نوع بحث ها در فضای مجازی چین زمانی که اقتصاد این کشور به طور بالقوه دچار رکود می شود_ وضعیتی که به طرز ناراحت کننده ای شبیه به ظهور یهودی ستیزی در اروپای دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در دوران رکود بزرگ است، بالا گرفته است.

در حالی که اینترنت چین به شدت کنترل می‌شود، مسائلی که به صورت آنلاین مورد بحث قرار می‌گیرند تنها در صورتی قابل رسیدگی هستند که به نحوی اقتدار حزب کمونیست چین را تهدید کنند یا به طور بالقوه باعث ناآرامی اجتماعی شوند

در حالی که اینترنت چین به شدت کنترل می‌شود، مسائلی که به صورت آنلاین مورد بحث قرار می‌گیرند تنها در صورتی قابل رسیدگی هستند که به نحوی اقتدار حزب کمونیست چین را تهدید کنند یا به طور بالقوه باعث ناآرامی اجتماعی شوند. با وجود تعداد بسیار کمی از یهودیان که مستقیماً مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، یهودی ستیزی تهدیدی فوری برای جامعه چین ایجاد نمی کند.

گفتمان‌های توطئه‌آمیز وسیع‌تری که بخشی از آن است، نیز عموماً در حمایت از ایدئولوژی ناسیونالیستی است. به خاطر هر دوی این دلایل، دولت چین برای جلوگیری از این یهودستیزی مداخله نکرده است. این مهم است که درباره چگونگی درک یهودی ستیزی در زمینه آسیایی تجدید نظر کنیم. در غرب، به طور معمول به عنوان یک گفتمان منحصر به فرد، نفرت در اروپا به جای نوعی کلیشه نژادی، همانطور که در آسیا دیده می شود، مشاهده می شود.

مورد دوم نشان دهنده عدم آگاهی عمومی در مورد خطرات کلیشه های مثبت است و اینکه چگونه می توان آنها را به راحتی از بین برد. تشویق گفتمان فلسفی در شرق آسیا خطرناک است. بنابراین، جهش یهودی ستیزی در فضای مجازی چین تعجب آور نبوده است.

کلیشه های یهودی در دهه گذشته در چین در حال رشد بوده است، اما عمدتاً به عنوان فلسفه گرایی، بنابراین به عنوان یک نگرانی تلقی نمی شد. این موضوع در حال حاضر در حال تغییر است.

کد خبر: ۲۵۷٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha