۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کانه فلزی گروه بورسی که به شدت مستعد جهش است؛ برترین نمادهای این گروه را بشناسید
بازار بررسی می‌کند؛

کانه فلزی گروه بورسی که به شدت مستعد جهش است؛ برترین نمادهای این گروه را بشناسید

دست به دست دادن چند عامل می‌تواند بر روی افزایش شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی اثر گذار باشد.

پژمان مرادی؛ بازار: شاخص گروه کانه‌های فلزی  در آخرین روز کاری خود با صعود  ۱۵ هزار و ۹۶۷ واحدی، به عدد ۳۳۹٬۸۹۶٫۴ رسید. بررسی عملکرد گروه استخراج کانه‌های فلزی از ابتدای سال ۹۹  نشان می‌دهد که شاخص کلی این گروه بعد از یک روند نزولی از ۲۹ اردیبهشت ماه تا ۱۰ خردادماه داشته در همه ایام روند صعودی داشته است.

بعد از پایان تعطیلات رسمی عید، از ۹۹/۱/۵ شاخص این گروه از ۱۲ هزار و ۴۶۴ واحد به ۲۹ هزار و ۵۰۴ واحد در ۹۹/۲/۲۲ رسید. شاخص این گروه بعد از ۲۲ اردیبهشت ماه تا هفتم خرداد روند نزولی به خود گرفت و به ۲۲ هزار واحد رسید اما بعد از این تاریخ شاخص تا به امروز به غیر از چند اصلاح کوتاه به ۳۳ هزار واحد رسید.

 گروه استخراج کانه‌های فلزی از جمله صنایع بنیادین در کشور است که بسیاری از صنایع را در بر دارد بنابراین هر کدام از این صنایع بخواهد تولیدات خود را افزایش دهد به خودی خود بر روی بازار کانه فلزات تأثیر می‌گذارد.

بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، افزایش قیمت فلزات جهانی، کاهش شدید قیمت نفت، افزایش قیمت ارز، افزایش سرمایه از محل انباشته، خصولتی بودن شرکت‌های بزرگ این گروه و حمایت دولت از این صنعت سبب شد که مردم سرمایه خود را وارد چنین بازاری کنند که ریسک کمتری داشته باشد.

حمایت دولت از بازار بورس و تشویق مردم برای سرمایه گذاری در این بازار سبب شد که، نقدینگی وارد شده به بورس به سمت این بازار هدایت شود. فعالیت این گروه با قیمت گذاری ارزی بوده در نتیجه هر مقدار قیمت ارز افزایش پیدا کند طبیعتاً این گروه هم رشد خواهد کرد در کنار این عوامل باید بالا رفتن قیمت استخراج محصولات کانی فلزی به دلیل بالا رفتن قیمت انرژی را به عوامل رشد شاخص این گروه اضافه کرد.

شاخص کلی این گروه در بازه زمانی بین ۱۷ /۷ /۹۸ تا ۱۷/۲/۹۹ از ۵هزار ۷۰۰ واحد به ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد افزایش پیدا کرد که میزان رشد آن از شاخص کلی بورس بیشتر شد.

در سال ۹۸ توسعه فعالیت شرکت‌های بزرگ مانند گل‌گهر، چادر ملو، دماوند، صدر تأمین، جنگ تجاری آمریکا و چین که منجر به افزایش تعرفه واردات محصولات چینی به آمریکا شد، کاهش عوارض صادرات محصولات معدنی، معافیت‌های مالیاتی، افزایش صادرات این محصولات در اوج افزایش قیمت جهانی فلزات، حمایت دولت چین از صنایع تولید کننده آهن و فلزات و مصوبات دولت از جمله عواملی مؤثر در افزایش رشد شاخص این گروه از صنایع است.

نماد توسعه معادن و فلزات(ومعادن)
برای بررسی گروه استخراج کانه‌های فلزی به صورت نمونه چند نماد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نمایند توسعه معادن و فلزات(و معادن) یکی از شرکت‌های مؤثر در افزایش شاخص گروه کانه‌های فلزی است فعالیت این شرکت قیمت هر سهم این شرکت از ۹۸/۱۰/۲۱ ، از ۴ هزار و ۸۰۰  به ۱۴ هزار و ۴۰۰ در تاریخ ۹۹/۴/۲ رسید که این نشان از رشد ۳ برابری این سهام را می‌دهد.از جمله دلیل رشد سهام این شرکت افزایش سرمایه، پیوستن به جمع تولیدکنندگان سرب و روی کشور، احداث مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی، توسعه بازار فروش محصولات و افزایش ارز می‌توان عنوان کرد. علاوه بر ان دلایل مطرح شده بالا بر روی رشد سهام این شرکت موثر بود.

حدود ۱۰ روز است که سهام این شرکت روند صعودی بیشتری به خود گرفته و این احتمال وجود دارد که با افزایش روز افزون قیمت دلار در بازار و ورود به فصل ساخت و ساز مسکن شاهد رشد بیشتر سهام این شرکت باشیم.

نماد گل گهر(کگل)
نماد معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) دیگر نمادی است که بیشتر رشد را بر روی شاخص کل گروه کانه‌های معدنی دارد. منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با ۶ آنومالی شناسایی شده در حوزه سنگ آهن با ذخیره حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن، به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است که با ایجاد ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۱ میلیون تن گندله، به عنوان بزرگترین تولید کننده در کشور محسوب می‌شود.

قیمت هر سهم این شرکت از ۹۸/۱۰/۲۱ ، از ۷ هزار و ۸۰۰  به ۱۷ هزار و ۲۰۰در تاریخ ۹۹/۴/۲ رسید که این نشان از رشد بیش از۲ برابری این سهام را می‌دهد.

افزایش ارزش سهام این شرکت همانند  نماد توسعه معادن و فلزات است، اما این شرکت به دلیل راه اندازی  تولید سیستم سوخت‌رسانی الکترومکانیکی رک در آینده  و همچنین طرح‌های بزرگ و ملی که در منطقه گل‌گهر، توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های زیرمجموعه، در حال اجرا می‌تواند در ادامه رشد سهام این شرکت کمک کند.

به دلیل افزایش تولید این شرکت در سال جدید و همچنین باز شدن دروازه‌های تجاری می‌توان امید داشت که سهم این شرکت در آینده روند افزایشی دارد.

نماد صدرتأمین
شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به عنوان یکی از هلدینگ های تخصصی در حوزه صنایع کاشی وسرامیک، صنعت کانی­های فلزی و غیرفلزی  فعالیت می‌کند.

 قیمت هر سهم این شرکت از۹۸/۱۱/۱۱ ، از ۴ هزار و ۲۰۰  به ۱۷ هزار و ۱۰۰در تاریخ ۹۹/۴/۲ رسید که این نشان از رشد بیش از۴ برابری این سهام را می‌دهد. از دلایل مهم رشد سهام این شرکت ورود بخشی از سهام شستا توسط دولت به بازار بورس بود، علاوه بر ان بازار به تغییرات مدیرت این شرکت واکنش مثبت نشان داد. 
یکی از دلایلی که سبب رشد سهام این شرکت در آینده می‌شود تصویب افزایش سرمایه در بودجه سال ۹۹ است. همچنین مجوز توسعه شرکت از سوی شستا می‌تواند از عوامل بنیادی رشد سهام آن در آینده باشد.

حمایت اساسی دولت در جهت صادرات و توسعه شرکت‌های این مجموعه، افزایش قیمت محصولات فلزی، افزایش صادرات محصولات این شرکت‌ها به چین و روسیه از دلیل بنیادینی است که می‌تواند در سال جدید بر روی افزایش شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی اثر گذار باشد.

حمایت اساسی دولت در جهت صادرات و توسعه شرکت‌های این مجموعه، افزایش قیمت محصولات فلزی، افزایش صادرات محصولات این شرکت‌ها به چین و روسیه از دلیل بنیادینی است که می‌تواند در سال جدید بر روی افزایش شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی اثر گذار باشد.

کد خبر: ۲۵٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha