۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
ایجاد «تجارت الکترونیک جاده ابریشم» توسط چین؛ هدف پکن چیست؟
بازار گزارش می‌دهد؛

ایجاد «تجارت الکترونیک جاده ابریشم» توسط چین؛ هدف پکن چیست؟

شانگهای منطقه آزمایشی همکاری تجارت الکترونیک جاده ابریشم از جمله یک مرکز کاربردی فناوری دیجیتال و یک هیئت بین المللی برای تجارت داده را رهبری می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: شهر شانگهای طرحی را برای ایجاد منطقه آزمایشی همکاری «تجارت الکترونیک جاده ابریشم» منتشر کرده است، یک ابتکار استراتژیک با هدف افزایش ارتباطات تجاری، تسهیل تجارت الکترونیک فرامرزی و ترویج تجارت دیجیتال. «ژانگ شیونگ»، از مدیران شهر شانگهای طی یک کنفرانس مطبوعاتی اهداف جامع این طرح را معرفی کرد.

اهداف کلی مشخص شده در این طرح عبارتند از: ایجاد مجموعه ای از دستاوردهای باز نهادی نمایشی و پیشرو، گردآوری گروهی از نهادهای تجارت الکترونیک رقابتی بین المللی، ایجاد مجموعه ای از حامل های متمایز منطقه ای و ایجاد مجموعه ای از پلتفرم های خدمات عمومی که توسعه مشترک را ترویج می کنند. به گفته ژانگ ایجاد منطقه آزمایشی به عنوان یک حرکت مهم در ایجاد یک اقتصاد بازبوده و به طور قابل توجهی از سازمان شانگهای در تعمیق همکاری های بین المللی تحت طرح یک کمربند یک جاده و تسهیل توسعه با کیفیت بالا حمایت می کند.

از جمله نکات برجسته این طرح ایجاد یک سیستم خدمات ثبت تجارت داده و یک هیئت بین المللی برای تجارت داده است. این طرح همچنین بر ایجاد مرکز کاربردی فناوری دیجیتال «تجارت الکترونیک جاده ابریشم»، فناوری‌های پیشرفته مانند محاسبات ابری، بلاک چین، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و دوقلوی دیجیتال تأکید دارد.

به طور خاص این طرح سه حوزه اصلی تمرکز شامل ۱۹ مسئولیت را ترسیم می کند:

طرح «تجارت الکترونیک جاده ابریشم» متعهد می شود واردات را برای تجارت الکترونیک فرامرزی گسترش دهد، تحولات نوآورانه در صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی را تحریک کند و از تسویه مرزی یوان در طرح تجارت الکترونیک جاده ابریشم حمایت کند

گسترش فضای باز در بخش تجارت الکترونیک

در مورد گسترش فضای باز در تجارت الکترونیک، وظایف شامل افزایش خدمات داده بین المللی، اجرای اقدامات تسهیل تجارت با استاندارد بالا، ترویج کاربرد بین المللی استانداردهای اسناد الکترونیکی، بررسی قابلیت همکاری فرامرزی هویت دیجیتال و احراز هویت الکترونیکی است.

این طرح همچنین متعهد می شود واردات را برای تجارت الکترونیک فرامرزی گسترش دهد، تحولات نوآورانه در صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی را تحریک کند و از تسویه مرزی یوان در طرح تجارت الکترونیک جاده ابریشم حمایت کند. از جمله اقدامات قابل توجه دیگر، طرحی برای ایجاد یک سیستم خدمات ثبت تراکنش داده ها و یک هیئت بین المللی برای تراکنش های داده و مشارکت در استانداردهای بین المللی برای گردش داده ها است. همچنین به ترویج همکاری بین‌المللی پلت فرم «پنجره واحد» برای تجارت بین‌المللی و حمایت از اقدامات بیشتر در زمینه تسهیل تجارت اشاره شده است.

ایجاد محیط آزمایشی برای نوآوری

این طرح همچنین وظایفی را از جمله توسعه مناطق عملکردی مرکزی در مناطق نظارت ویژه گمرک در منطقه آزاد تجاری شانگهای و منطقه ویژه لینگانگ تعیین می کند. ایجاد یک مرکز توزیع جهانی برای تجارت الکترونیکی فرامرزی و تقویت رشد شرکت های تجارت الکترونیکی جاده ابریشم و بهبود زیرساخت ها و ایجاد یک مرکز بین المللی استعداد از دیگر وظایف آن است.

نکات برجسته شامل ترویج نمایشگاه پیوند در مناطق نظارت ویژه گمرک، ساخت یک مرکز توزیع جهانی با عملکردهای گمرکی متنوع و تشویق توسعه پلتفرم‌های مستقل برای تجارت الکترونیک فرامرزی است. این طرح همچنین زیرساخت های انبارداری، تدارکات و پرداخت را تقویت می کند و سیستم تسویه حساب برای تجارت الکترونیک فرامرزی را تقویت می کند.

در زمینه ترویج همکاری های چند جانبه، این طرح متعهد می شود که ارتباط با اتاق های فکر را تشویق کند، کاربرد فناوری های دیجیتال را ترویج کند، از ارتباطات و همکاری کشورهای شریک حمایت کند و یک سیستم خدمات بین المللی برای تجارت الکترونیک جاده ابریشم را ایجاد کند

ترویج همکاری های بین المللی و منطقه ای

در زمینه ترویج همکاری های چند جانبه، این طرح متعهد می شود که ارتباط با اتاق های فکر را تشویق کند، کاربرد فناوری های دیجیتال را ترویج کند، از ارتباطات و همکاری کشورهای شریک حمایت کند و یک سیستم خدمات بین المللی برای تجارت الکترونیک جاده ابریشم را ایجاد کند.

پیشنهادات کلیدی شامل راه اندازی اتحاد بین المللی اندیشکده «جاده ابریشم»، بررسی کاربرد فناوری های دیجیتال و ایجاد بستری مشترک برای خدمات تجارت الکترونیک فرامرزی است. علاوه بر این، این طرح بر اهمیت تقویت سیستم کلی خدمات از طریق ابتکارات آزمایشی مانند ایجاد پلتفرم‌های خدمات تجارت الکترونیک فرامرزی و بسترهای خدمات سرمایه‌گذاری در خارج از کشور تاکید می‌کند.

این طرح در حال حاضر با پنج پایگاه نمایشی تجارت الکترونیک در سطح ملی و ۱۶ منطقه نمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی در سطح شهرداری، اکوسیستمی قوی را تقویت کرده است. در بخش لجستیک، شرکت های برتر جهانی و محلی را جمع آوری کرده و یک سیستم خدمات لجستیک بین المللی را تشکیل می دهد و در عین حال به رشد قابل توجهی در خدمات سریع بین المللی دست یافته است.

باید گفت حجم واردات و صادرات تجارت محموله بندری شانگهای به ۱۰.۴ تریلیون یوان (۱.۴۳ تریلیون دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۲ رسید و موقعیت شانگهای را به عنوان یک شهر پیشرو در جهان تثبیت کرد. این شهر به طور استراتژیک از مزیت جغرافیایی خود استفاده می کند و آماده ایجاد یک منطقه عملکردی مرکزی و یک منطقه پیشرو تابشی است که پتانسیل اتصال بازار داخلی با بازار بین المللی تحت طرح یک کمربند یک جاده را باز می کند.

معاون کمیسیون بازرگانی شانگهای، آماری را با تاکید بر نقش کلیدی این شهر در تجارت الکترونیک به اشتراک گذاشت. شانگهای به عنوان یکی از اولین شهرهایی که به عنوان شهر نمایشی تجارت الکترونیک ملی و شهر آزمایشی برای تجارت الکترونیک فرامرزی تعیین شده است، حجم مبادلات تجارت الکترونیکی ۳.۳۳ تریلیون یوان (۴۵۵ میلیون دلار آمریکا) را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رسانده است.

این شهر همچنین میزبان ۹ پلتفرم تجارت الکترونیک با تراکنش های بالغ بر صدها میلیارد یوان و ۱۷ پلت فرم با تراکنش های صدها میلیارد یوان است. ایجاد منطقه آزمایشی فرصت های بیشتری برای همکاری ایجاد می کند و یک محیط تجاری باز، منصفانه و عادلانه را تقویت می کند.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha