۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
ورود ایدور به فشارافزایی پارس جنوبی قطعی است| تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دولتی و خصوصی تا پایان سال
معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به بازار گفت

ورود ایدور به فشارافزایی پارس جنوبی قطعی است| تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دولتی و خصوصی تا پایان سال

بازارگان معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع از ورود ایدور به مساله فشار افزایی پارس جنوبی خبر داد و گفت: قرار است تا قبل از پایان سال کنسرسیومی از شرکت های دولتی و خصوصی برای شروع عملیات تشکیل شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: وزیر نفت به تازگی فشار افزایی را مهم ترین پروژه وزارت نفت اعلام کرده است. جواد اوجی با اشاره به اینکه پروژه فشار افزایی پارس جنوبی به حدود ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد، گفته «هیچ پروژه‌ ای در حال‌ حاضر مهم‌ تر از پروژه استراتژیک فشار افزایی در میدان مشترک پارس‌ جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست. زیرا هم‌ اکنون بیش از ۷۰‌درصد از گاز موردنیاز کشور از این میدان تامین می‌ شود.»

البته با توجه به ناترازی شدید گازی که کشور را تهدید می کند، این ادعا خیلی هم بیراه نیست. بر اساس آنچه اعلام شده کشور با کسری حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز مواجه بوده و کشور در شرایط بسیار خطرناکی به سر می برد.

سکاندار ساختمان طالقانی در حالی شروع افت فشار را از حدود ۳ الی ۴ سال دیگر اعلام می کند که به گفته هاشم اورعی کارشناس انرژی خطر را بسیار نزدیک دانسته و می گوید که افت فشار پارس جنوبی از اواخر امسال آغاز می شود.

جدای از آن بر اساس آن فریدون اسعدی رییس سابق بخش انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده «اگر کاری برای فشار افزایی انجام نشود مقدار تولید پارس جنوبی تا حدود ۱۴ سال دیگر به نصف می رسد.»

اینها تنها بخشی از اخبار نگران کننده ای است که اهمیت این موضوع را نشان می دهد. البته وزیر نفت به تازگی اعلام کرده که مطالعات اولیه مساله فشار افزایی پارس جنوبی اعلام کرده که مطالعات اولیه این پروژه روبه اتمام است اما توضیح دیگری درباره اینکه این پروژه قرار است توسط چه نهاد و شرکتی انجام شود، ارائه نداده است.

حالا اما حمید بازارگان معاون صنایع پیشرفته پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفتگو با بازار از ورود ایدرو به مساله فشار افزایی خبر و مشارکت سازمان گسترش و نوسازی را در این پروژه تقریبا قطعی دانسته است. به گفته او، تا پایان سال قرار شده که کنسرسیومی از شرکت های خصوصی و دولتی تشکیل شده و قرار با وزارت نفت نهایی شود.

متن کامل گفتگوی بازار با حمید بازارگان معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را در ادامه می خوانید:

با توجه به نتیجه مذاکرات صورت گرفته به طور قطع ایدرو یکی از متولیان اصلی فشار افزایی در کشور خواهد بود. چرا که توسعه یک سوم پارس جنوبی توسط این سازمان انجام شده و تجربه خوبی را در این خصوص داریم

*آیا ایدرو برنامه ای برای ورود به مساله فشار افزایی در پارس جنوبی دارد؟

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران متولی فشار افزایی در پارس جنوبی نیست اما مذاکراتی را در این خصوص با وزارت نفت انجام داده ایم. با توجه به نتیجه مذاکرات صورت گرفته به طور قطع ایدرو یکی از متولیان اصلی فشار افزایی در کشور خواهد بود. چرا که توسعه یک سوم پارس جنوبی توسط این سازمان انجام شده و تجربه خوبی را در این خصوص داریم.

*پاسخ وزارت نفت به درخواست شما برای ورود به مساله فشار افزایی چه بوده است؟

وزارت نفت از ما خواسته که شرکت های خود را برای ورود به این پروژه تجهیز کنیم.

*اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تجهیزات و تکنولوژی لازم برای جلوگیری از افت فشار در ایران وجود نداشته و شرکت های ایرانی به تنهایی چه توانایی را ندارند؟

چنین ادعایی درست نیست. ضمن اینکه ایدرو سازه های بالای ۵ هزار تن را در یاردهای خود داشته و به همین دلیل حتی می توان ادعا کرد که مسیر گذر از فشار افزایی از سازمان گسترش و نوسازی می گذرد. در واقع چالشی که ما با آن امروز مواجه هستیم قوانین دولتی حاکم بر سازمان ماست که به شدت سخت و پیچیده شده است. اما دیگر چالش اصلی ما این است که مطالعه یکپارچه ای در خصوص میدان پارس جنوبی صورت نگرفته است. به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق توضیح داد که چند سال دیگر که چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

سازمان گسترش و نوسازی هم اکنون در حال تشکیل کنسرسیومی از شرکت های دولتی و خصوصی در این خصوص است. برنامه ما این است که تا قبل از پایان سال این کنسرسیوم تشکیل و قرارداد نهایی را با وزارت نفت منعقد کنیم

*تاکنون چه اقدامی برای ورود ایدرو فشار افزایی صورت گرفته است؟

سازمان گسترش و نوسازی هم اکنون در حال تشکیل کنسرسیومی از شرکت های دولتی و خصوصی در این خصوص است. برنامه ما این است که تا قبل از پایان سال این کنسرسیوم تشکیل و قرارداد نهایی را با وزارت نفت منعقد کنیم.

*آیا قصد دارید به فشار افزایی میادینی که توسعه آنها توسط خود ایدرو انجام شده، ورود کنید؟

چنین محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. ضمن اینکه اولویت اصلی وزارت نفت جلوگیری از افت فشار و فشار افزایی در میادین مشترک و دریاهاست. به عنوان مثال فاز ۱۴ پارس جنوبی که مرزی نیست در اولویت قرار ندارد.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha