۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
سموم شیمیایی گریبانگیر اقتصاد کشاورزی| جنوب کرمان به سمت تولید محصولات سالم می رود؟
گزارش بازار؛

سموم شیمیایی گریبانگیر اقتصاد کشاورزی| جنوب کرمان به سمت تولید محصولات سالم می رود؟

جیرفت- استفاده بی رویه از سموم شیمیایی یکی از چالش های حوزه کشاورزی به شمار می رود و بر صادرات و اقتصاد این حوزه اثرگذار است؛ بر این اساس نیاز است با راهکارهای عملی به سمت تولید محصولات سالم برویم.

بازار؛ گروه استان ها: بحران سموم کشاورزی گریبان صادرات و اقتصاد کشاورزی را گرفته است و از آنجایی که جنوب استان کرمان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود رصد سلامت محصولات گلخانه ای این منطقه از نظر میزان سموم کشاورزی بسیار اهمیت دارد تا صادرات با مشکل مواجه نشود.

استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی اثرات مضر زیادی بر روی محصولات کشاورزی و در نهایت سلامت انسان می گذارد. این مساله به اندازه ای مهم است که بر روی صادرات محصول به سایر کشورها تاثیر می گذارد و سلامت محصول از ملاک های کشورهای مقصد به شمار می رود.

مصرف مفرط سم‌ ها و کودهای شیمیایی می‌ تواند منجر به کاهش کیفیت محصولات شود. بعضی از این محصولات ممکن است حاوی مواد سنگین و سموم باشند که می‌ توانند برای مصرف‌ کنندگان واقعی خطرناک باشند.

استفاده نادرست از کودهای شیمیایی ممکن است منجر به آلودگی محصولات کشاورزی و انتقال مواد شیمیایی به غذاها شود که به سلامتی انسان‌ ها آسیب می‌ زند. این مسائل باعث شده اقداماتی در این راستا در جنوب کرمان انجام شود.

محصول سالم در گام اول حق مصرف کننده داخلی است

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان عنوان کرد: یکی از اولویت هایی که در جنوب استان کرمان در برنامه هایمان لحاظ کرده ایم؛ بحث سلامت محصول است. شخصا اعتقاد دارم که محصول سالم، اول حق مصرف کننده داخلی است. ممکن است این مساله برای صادرات الزامی باشد اما برای مصرف داخلی اخلاقی است.

احمد احمدپور اظهار کرد: خوشبختانه این ظرفیت در گلخانه های جنوب کرمان وجود دارد. سازه های گلخانه های جنوب در پنج سال اخیر به روز رسانی شده و سازه ها و روش های جدید استفاده شده است.

احمدپور با اشاره به اینکه تا سال گذشته آزمایشگاه های کیفی برای تشخیص سموم حتی در استان کرمان هم نداشتیم، افزود: سال گذشته دانشگاه آزاد این مسئولیت را پذیرفت و وارد چرخه شد. از امسال دانشگاه جیرفت هم این آزمایش را انجام می دهد و نظارت ها در این زمینه کامل است.

صادرات محصولات هزار هکتار از گلخانه های جنوب کرمان

وی گفت: سال گذشته محصول حدود هزار هکتار از گلخانه های جنوب کرمان صادر شده است که نشان دهنده این است که روی بحث سلامت محصول کار می شود.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه این منطقه در بحث «کی. یو. آر» کد رتبه اول کشور را کسب کرده است، افزود: کشاورز و گلخانه دار آن قدر با مجموعه سازمان کشاورزی همراه شده که سلامت محصول به این حد مطلوب رسیده است.

ممکن است از سال آینده به گونه ای شود که فروشگاه های کشاورزی ملزم شوند مانند داروخانه نسخه بدهند

احمدپور از تشدید نظارت بر فروشگاه ها خبر داد و افزود: هر فروشگاهی الزاما باید یک کارشناس فنی داشته باشد. ممکن است از سال آینده به گونه ای شود که فروشگاه های کشاورزی ملزم شوند مانند داروخانه نسخه بدهند.

وی عنوان کرد: اگر در داروخانه یک داروی اشتباه به فرد داده شود فقط یک نفر آسیب می بند اما در فروشگاه های سموم کشاورزی اگر سم یا کود اشتباهی یا فاقد مجوز به کشاورز داده شود، محصولی تولید می شود که می تواند باعث آسیب هزاران نفر شود.

احمدپور با اشاره به آسیب زایی مصرف بیش از حد استاندارد سم و کود گفت: این مساله را در جنوب کرمان به شدت پی گیری می کنیم و در این خصوص با هیچ کش شوخی نداریم.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: نظارت به صورت قانونی روی فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی و کودها انجام می شود.

اجرای طرح شناسه دار کردن محصولات کشاورزی در جنوب کرمان

نماینده جیرفت و عنبرآباد چندی پیش با اشاره به اجرای طرح شناسه دار کردن محصولات کشاورزی در جنوب کرمان اظهار کرد: بر اساس این طرح هر محصول دارای یک کد و شناسه است و مشخصاتش مانند تولید کننده و محل تولید مشخص است.

ذبیح الله اعظمی بیان کرد: تکمیل زنجیره تولید تا فروش محصولات کشاورزی برای مصرف کننده داخلی و همچنین صادرات به خارج از کشور بسیار اهمیت دارد و هنوز ما در درجه بندی، بسته بندی و تجاری ساز محصولات کشاورزی به ویژه در منطقه جنوب کرمان مشکل داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته از حدود ۱۰ سال قبل که راه اندازی کشت گلخانه ای در جنوب کرمان آغاز شده است، به تدریج خطوط دانه بندی و بسته بندی و همچنین برچسب داشتن محصولات کشاورزی در حال گسترش است.

وی اضافه کرد: برای همین منظور، پایانه صادراتی جیرفت با محوریت بخش خصوصی قادر است حدود ۱۵۰ هزار تن محصول کشاورزی را در سال برای عرضه و فروش به بازار درجه بندی کند و در حال حاضر ۱۰۰ نفر در این مجتمع مشغول به کار هستند که با توسعه آن تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی قابل افزایش است.

اعظمی بیان کرد: در حال حاضر محصولی نظیر بادمجان درجه یک جنوب استان کرمان به کشورهای روسیه، چین و عراق صادر می شود و بخش دیگری مصرف داخلی دارد، اما قسمتی که باید در محصولاتی نظیر کنسرو استفاده شود، به دلیل نبود صنایع تبدیلی، بدون استفاده می ماند که در طرح توسعه این مجتمع احداث صنایع تبدیلی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تولیدات متنوع و فراوان کشاورزی در مناطق جنوبی کرمان تاکید کرد: جنوب کرمان ظرفیت حداقل احداث ۱۰ مجتمع دانه بندی و بسته بندی محصول کشاورزی همراه با سردخانه را دارد که بخش خصوصی باید به آن ورود کند.

تمامی محصولات کشاورزی باید گواهی کیفی و همچنین گواهی آزمایش سموم را داشته باشند و این گواهی سلامت به ارزش و اعتبار محصول کشاورزی استان کرمان کمک بسیاری می کند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وجود آزمایشگاه مرجع برای محصولات کشاورزی یکی از ضروریات صادرات این محصولات است که تا سال گذشته در استان کرمان چنین آزمایشگاهی نداشتیم، اما در حال حاضر یک آزمایشگاه در دانشگاه آزاد کرمان راه اندازی شده است و در سال آینده یکی از مجهزترین آزمایشگاه های محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی در جیرفت احداث می شود.

وی تاکید کرد: تمامی محصولات کشاورزی باید گواهی کیفی و همچنین گواهی آزمایش سموم را داشته باشند و این گواهی سلامت به ارزش و اعتبار محصول کشاورزی استان کرمان کمک بسیاری می کند.

کارشناسان توصیه می کنند که کشاورزان به جای استفاده بی رویه از سموم شیمیایی از روش‌ های کشاورزی پایدار و همچنین استفاده از کودهای ارگانیک یا ترکیبی استفاده کنند. این روش‌ها می ‌توانند به بهبود کیفیت خاک، کاهش نیاز به کودهای شیمیایی و حفظ محیط زیست کمک کنند.

کد خبر: ۲۵۷٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha