۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
روسیه تمایلی به کاهش دوباره تولید نفت ندارد
در آستانه برگزاری نشست اوپک پلاس؛

روسیه تمایلی به کاهش دوباره تولید نفت ندارد

درحالیکه قدرتمندترین تولیدکنندگان نفت جهان در فکر کاهش بیشتر عرضه نفت هستند، روسیه به دلیل بالا بودن درآمد انرژی، بالا باقی ماندن قیمت نفت و کاهش کسری بودجه انگیزه کمی برای تغییر اساسی تولید خود دارد.

به گزارش بازار، مقامات اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه است، روز یکشنبه در وین دیدار کرده و احتمال کاهش بیشتر عرضه نفت را موردبررسی قرار دادند؛ درحالی‌که به گفته منابع آگاه، روسیه تمایل چندانی به کاهش تولید نفت خود نشان نداده است.

تصمیم به بررسی کاهش دوباره تولید نفت از سوی اعضای اوپک در شرایطی رخ‌داده است که قیمت نفت از اواخر ماه سپتامبر به بعد به دلیل بالا باقی ماندن نرخ تولید نفت در آمریکا ۱۶ درصد کاهش‌یافته است؛ درحالی‌که بازار نگران رشد تقاضا، به‌ویژه از سوی چین، واردکننده شماره یک نفت جهان بود.

یک منبع نزدیک به دولت روسیه که خواست نامش فاش نشود در مورد نشست آتی اوپک پلاس به رویترز گفت که هیچ دلیلی برای تغییر اساسی تولید نفت روسیه وجود ندارد. عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس در یک سری اقداماتی که از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، متعهد شده‌اند تولید نفت خود را به میزان ۵٫۱۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه جهانی کاهش دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید روسیه به‌رغم اعمال شدیدترین تحریم‌های غرب علیه اقتصاد این کشور، ازجمله اعمال سقف ۶۰ دلاری قیمت برای نفت روسیه، نه‌تنها جان سالم به دربرده، بلکه پیشرفت هم کرده است. براساس پیش‌بینی‌های دولتی، پس از انقباض اقتصاد در سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد روسیه در سال جاری حدود ۳ درصد رشد کند که سریع‌تر از آمریکا یا منطقه یورو است.

قیمت‌های قوی جهانی نفت در سال جاری و استفاده فزاینده مسکو از ناوگان نفت‌کش‌های سایه به این معناست که بیشتر نفت روسیه بیشتر از سقف قیمتی غرب برای نفت روسیه معامله می‌شود. الکسی کوکین، تحلیلگر مستقل نفتی مستقر در مسکو معتقد است که قیمت نفت روسیه آسیب چندانی را متحمل نشده است، ازاین‌رو به نظر می‌رسد که نیاز خاصی برای تغییر رویکرد روسیه وجود ندارد.

به گفته رونالد اسمیت، تحلیلگر ارشد بازار نفت، بودجه روسیه به قیمت نفت و نرخ مبادله روبل بیشتر از تولید نفت حساس است، بنابراین تا زمانی که نفت بین ۷۵ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، به نفع اهداف فعلی تولید نفت این کشور خواهد بود.

روسیه قیمت نفت اورال، گل سرسبد نفت خود را در سال جاری ۴۷۸۸ روبل برابر ۵۳٫۳۶ دلار در هر بشکه در نظر گرفته است. قیمت اورال در روز جمعه به زیر سطح سقف قیمتی غربی ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد که دلیل آن افزایش نرخ حمل‌ونقل ناشی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه مالکان کشتی و ضعیف‌تر شدن قیمت‌های جهانی نفت بود. بااین‌وجود قیمت این نفت همچنان بالاتر از ۵ هزار روبل در هر بشکه بود و روز سه‌شنبه دوباره از ۶۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

برنامه‌های بودجه‌ای که در ماه سپتامبر منتشر شد، قیمت نفت برنت را به‌طور متوسط ۸۵ دلار در هر بشکه در سال آینده پیش‌بینی می‌کند که بدبینانه‌تر از پیش‌بینی نظرسنجی رویترز است، درحالی‌که قیمت اورال ۷۱٫۳ دلار پیش‌بینی‌شده است.

کسری بودجه روسیه در ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش نرخ روبل و جریان پرداخت مالیات ۳ ماهه سوم بیشتر کاهش یافت. کسری ۱۰ ماهه اول سال ۱٫۲۴ تریلیون روبل برابر ۱۳٫۴۵ میلیارد دلار یا ۰٫۷ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه بوده است. این میزان، بسیار بهتر از برنامه‌های اولیه برای جبران کسری ۲٫۹۳ تریلیون روبلی یا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای کل سال ۲۰۲۳ بوده است.

درآمد نفت و گاز روسیه در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷٫۵ درصد افزایش داشت، اگرچه در ۱۰ ماهه اول سال ۲۶٫۳ درصد کاهش داشت. بااین‌حال، سهم فروش انرژی در درآمدهای بودجه که قبلاً بیش از ۵۰٪ از کل درآمد بودجه بود، به‌شدت کاهش‌یافته است.

در سال ۲۰۲۲ این سهم ۴۱٫۶ درصد از کل درآمد بودجه بود، درحالی‌که در ژانویه تا سپتامبر سال جاری، فروش نفت و گاز ۲۸٫۳ درصد از کل درآمدهای ۱۹٫۷۳ تریلیون روبلی برابر ۲۲۰ .میلیارد دلار را تشکیل می‌داد.

کد خبر: ۲۵۷٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha