۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
مزیت‌های بانکداری هوشمند در اقتصاد| باید به سمت بانکداری یکپارچه برویم
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک عنوان کرد

مزیت‌های بانکداری هوشمند در اقتصاد| باید به سمت بانکداری یکپارچه برویم

ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفوماتیک گفت: به عنوان بازوی بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های جدید، وظایف خود را در سه حوزه برنامه ریزی کرده‌ایم.

به گزارش بازار، علیرضا ماهیار؛ مدیرعامل شرکت ملی انفوماتیک در روز دوم دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار کرد: امروز شاهد یکی از بهترین و کامل‌ترین ره‌نگاشت‌ها در بانک مرکزی بودیم. این برنامه به نقاط بسیار مهم و خوبی اشاره کرده بود.

وی افزود:عنوان این همایش گذار به سمت بانکداری هوشمند است. در بانکداری هوشمند مشتری به سوی بانک نمی‌رود، بلکه این بانک و موسسه مالی است که به سراغ مشتریان و مردم می‌رود. در بانکداری هوشمند گوشی‌های هوشمند به افراد می‌گویند که چگونه و از چه بانکی تسهیلات بگیرند، در کجا سرمایه‌گذاری کنند و هشدارهای امنیتی و مشاوره سرمایه‌گذاری می‌دهند.

ماهیار ادامه داد: در این ره‌نگاشت به درستی نقش فینتک‌ها پررنگ‌تر شده است. چراکه زمین بازی بانکداری هوشمند بزرگتر است و فینتک‌ها نیز در آن سهم دارند. بیل گیتس در سال ۲۰۱۵ بیان کرد گه دیگر بانک‌ها مورد نیاز نیستند بلکه بانکداری مورد نیاز است. باید به سمت بانکداری فینتک‌ها برویم. سهم فینتک‌ها در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته افزایش پیدا کرده و در ایران نیز بر اساس ره‌نگاشت بانک مرکزی بنظر می‌رسد به این سمت پیش می‌رویم.

مدیرعامل شرکت ملی انفوماتیک اظهار داشت: در شرکت ملی انفوماتیک به عنوان بازوی بانک مرکزی در حوزه نوآوری و فناوری‌های جدید وظایف خود را در سه حوزه برنامه ریزی کرده‌ایم تا در کنار بانک مرکزی شبکه بانکی و فینتک‌ها باشیم و نقش خود را ایفا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: راه‌انداری مرکز توسعه فناوری‌ها و نهادهای مالی یکی از اقدامات انجام شده توسط مرکز ملی انفورماتیک است. باید با ایجاد هاب‌های فناوری و اطلاعاتی و زیرساخت‌ها به خصوص در حوزه رگولاتوری توسعه ایجاد کنیم. در سند باکس‌های رگولاتوری، سندباکس بانک مرکزی جزو بالاترین و بیشترین سندباکس‌هایی بوده که مورد توجه فینتک‌ها قرار گرفته است. باید توقع، خواست و انتظار این حوزه را به درستی فراهم کنیم.

ماهیار افزود: موضوع دوم توسعه زیرساخت‌های پولی و بانکی است. دیگر دوره آنکه هر بانک برای خود دیتاسنتر و سایر سامانه‌ها را جداگانه داشته باشد گذشته است و باید به سمت بانکداری یکپارچه برویم تا سرویس‌های حاکمیتی و بانکی و بین بانکی با یکدیگر تعامل داشته باشند. در مدل جدید اعتبارسنجی اطلاعاتی مثل استفاده از بیمه شخص ثالث و دیگر موارد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و این موارد اطلاعاتی است که به راحتی می‌تواند در دسترس باشد. بانکداری مبتنی بر سرویس مد نظر است.

وی اظهار داشت: پشتیبانی از تدوین مقررات و توسعه زیست‌بوم فینتک‌ها و تدوین مقررات و نظارت هوشمند و حکمرانی هوشمند و همچنین حوزه هوش مصنوعی از دسته اقدامات در دست اقدام است. امیدواریم در سال آینده شاهد بهره‌برداری از زیرساخت‌های هوش مصنوعی باشیم.

ماهیار ادامه داد: مرکز ملی انفورماتیک آمادگی دارد تا با دانشگاهیان، فعالان و متخصصان این حوزه اطلاعات و امکانات خود در زمینه هوش مصنوعی را برای توسعه این حوزه در اختیار سایرین قرار دهد.

کد خبر: ۲۵۶٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha