۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
کره جنوبی باید طرح ملی بازنشستگی خود را اصلاح کند
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد

کره جنوبی باید طرح ملی بازنشستگی خود را اصلاح کند

صندوق بین‌المللی پول از کره جنوبی خواست تا نظام بازنشستگی ملی خود را اصلاح کند و نسبت به بدهی هنگفتی که پیش‌بینی می‌شود تا ۵۰ سال آینده ۲۰۰ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، هشدار داد.

به گزارش بازار، این پیام به‌عنوان زنگ خطری برای دولت یون سوک یول است که به دلایل سیاسی نسبت به پیشبرد اصلاحات بازنشستگی مردد بوده است، اگرچه نسبت به پایان یافتن دارایی‌های صندوق بازنشستگی ملی تا سال ۲۰۵۵ آگاه است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر مشورتی ماده ۴ خود درباره کره جنوبی گفت که اصلاحات بازنشستگی برای محافظت از پایداری مالی بلندمدت و کاهش فقر سالمندان ضروری است. طبق ماده ۴ مواد توافقنامه صندوق بین‌المللی پول، این صندوق موظف است سیاست‌های اقتصادی، مالی و نرخ ارز کشورهای عضو را ارزیابی کند.

براساس بازدید گروه صندوق بین‌المللی پول از کره جنوبی، این گزارش چالش‌هایی را که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا برای محافظت از صندوق بازنشستگی با آن‌ها مواجه است را فهرست می‌کند، زیرا بحران‌های جمعیتی ناشی از کاهش شدید نرخ زادوولد، طول عمر طولانی‌تر و جمعیت سالخورده در حال ظهور بیشتر هستند. این چالش‌ها که توسط دولت یون هم به‌خوبی شناسایی‌شده‌اند، با سن آغاز به بازنشستگی؛ نرخ مشارکت که میزان حق بیمه پرداخت‌شده در هرماه را تعیین می‌کند، و نرخ جایگزینی که پرداخت ماهانه مستمری را تعیین می‌کند در ارتباط‌اند.

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به سن ۶۲ سالگی بازنشستگی در کره که کمتر از میانگین ۶۴ سال کشورهای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، OECD، است، گفت که این سن حتی پس‌ازاینکه به‌تدریج تا سال ۲۰۲۳ به ۶۵ سال افزایش یابد، زیر میانگین باقی خواهد ماند. در مورد نرخ مشارکت ۹ درصدی این کشور، صندوق بین‌المللی پول این میزان را با میانگین ۱۸ درصدی OECD مقایسه کرد و آن را "در مقایسه بین‌المللی پایین" ارزیابی کرد.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرده است که نرخ جایگزینی ۳۱ درصدی کره هم در مقایسه با میانگین ۵۲ درصدی OECD پایین است. این نرخ که کمتر از میانگین OECD است، مربوط به سالمندان کره است که ۴۳٫۲ درصد از آن‌ها در فقر هستند و این رقم بالاترین رقم نسبت به دیگر اعضای OECD است.

در این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که نسبت وابستگی سالمندی کره یا تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر به ازای هر ۱۰۰ نفر در سن کار، تا سال ۲۰۵۰ به ۸۰ نفر برسد که این رقم هم بالاترین نرخ در میان اعضای OECD است. صندوق بین‌المللی پول به همین ترتیب هشدار داد که احتمالاً تأثیر سالخوردگی بر نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در کره بسیار بالا باشد و پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۷۵ بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۲۰۰ درصد افزایش یابد.

برای تثبیت نسبت و صندوق بازنشستگی، صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد داد است که سن بازنشستگی و نرخ جایگزینی مستمری به‌طور جمعی تعدیل شود. پیشنهادها دیگر شامل تنظیم مجدد نقش‌های خدمات بازنشستگی ملی که صندوق بازنشستگی را اداره می‌کند و سایر طرح‌های بازنشستگی بود.

از سویی دیگر، کاهش رشد اقتصادی کره بر نگرانی‌ها در مورد صندوق بازنشستگی افزوده است. صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد خود را برای کره در سال جاری ۱٫۴ درصد و برای سال آینده ۲٫۲ درصد ثابت نگه‌داشته است. تورم امسال ۳٫۶ درصد در مقایسه با ۳٫۴ درصد در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی‌شده است.

علاوه بر این، پیش‌بینی سال آینده از ۲٫۳ درصد به ۲٫۴ درصد افزایش‌یافته است. این سازمان همچنین پیش‌بینی کرد که کره جنوبی تا سال ۲۰۲۸ رشد اقتصادی بین ۲٫۱ تا ۲٫۳ درصد خواهد داشت. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۵ به ۲٫۳ درصد افزایش یابد و به دنبال آن افزایش ۲٫۲ درصدی در هر دو سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ رخ دهد. صندوق همچنین از کره جنوبی انتظار رشد ۲٫۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۸ را دارد.

کد خبر: ۲۵۶٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha