۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد| آزاد برای صادرات یا واردات کالاهای بنجل!
بازار گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد| آزاد برای صادرات یا واردات کالاهای بنجل!

ساری- روزشمار برای اجرای منطقه آزاد در مازندران شروع شد و این درحالی که هنوز استان از ثمرات مناطق ویژه اقتصادی فعال بهره ای نبرده و بین این دو طرح سرگردان و بلاتکلیف است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران دو منطقه ویژه اقتصادی داشت و اکنون به سه لکه منطقه آزاد تبدیل شده است و بیم آن می رود که تبدیل سرنوشت آن به دیگر مناطق آزاد در کشور، مازندران را این رانده و از آن مانده کند.

با تصویب منطقه آزاد مازندران تغییراتی در کارکردهای مناطق ویژه در استان صورت می‌گیرد هرچند کارایی این مناطق و سال‌ ها فعالیت آن چندان محسوس نبود اما امید می‌رود با تبدیل به مناطق آزاد، اقتصاد مازندران از کارکردهای آن سهم بیشتری برد.

عبدالله مهاجر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران درباره نقش و اثر منطقه آزاد بر اقتصاد استان گفت: اگر به درستی آنچه که برای مناطق آزاد تعریف شده است و در قانون مشخص شده، اجرا شود، خیرات زیادی برای اقتصاد استان و کشور خواهد داشت.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه منطقه آزاد فاکتور مثبتی برای توسعه تجارت در استان به شمار می‌رود گفت این منطقه می‌تواند در حوزه اقتصادی برکات خوبی را داشته باشد.

مهاجر با بیان این که حدود یک دهه برای ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران تلاش شده است، گفت: با تحقق اهداف و برنامه‌ها می‌توان شرایط خوبی را در مناطق امیرآباد، چپکرود و بندر نوشهر ایجاد کرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران:در بسیاری از مناطق کشور، مناطق آزاد فعال نیستند و امیدواریم که مازندران رویکرد جدیدی به این حوزه داشته باشد و مردم استان بتوانند از برکات منطقه آزاد استفاده کنند

وی با بیان اینکه هیچ استانی همانند مازندران دارای سه منطقه آزاد نیست، گفت: این در حالی که در بسیاری از مناطق کشور، مناطق آزاد فعال نیستند و امیدواریم که مازندران رویکرد جدیدی به این حوزه داشته باشد و مردم استان بتوانند از برکات منطقه آزاد استفاده کنند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، روز آمد بودن قوانین و دستورالعمل‌ها از جمله مشکلات فراری مناطق آزاد دانست و گفت: این سبب شد که این مناطق و مناطق ویژه اقتصادی نتوانند نقش قابل تاثیری در اقتصاد کشور و استان داشته باشند، علاوه بر این کسی که به عنوان مدیر منطقه آزاد فعال می‌شود باید اهلیت لازم را در این بخش داشته باشد زیرا منطقه آزاد، مرکز تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود.

بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد| آزاد برای صادرات یا واردات کالاهای بنجل!

مهاجر شکوفایی و بهره‌برداری درست از ظرفیت منطقه آزاد را در اقتصاد استان موثر دانست و گفت: منطقه آزاد می‌تواند در حوزه تجارت و اقتصاد استان تاثیر بسزایی داشته باشد، همچنین در حوزه اشتغال نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

وی تاکید کرد: از فرصت به دست آمده باید حداکثر استفاده را برای استان و کشور داشته باشیم، از این روز باید مطالعه و جدیت بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

بیش از ۱۴۰۰ هکتار از مازندران تحت پوشش منطقه آزاد قرار گرفته است قه‌ای که از همین الان نقشه‌هایی بر آن کشیده است عده‌ای در پی واردات خودرو پورشه‌های چند میلیاردی هستند برخی نیز در پی منافع خود هستند.

این در حالیست که مازندران به دلیل واقع شدن در حاشیه دریای خزر و کریدور شمال جنوب از اهمیت و موقعیت استراتژیک برخوردار است باید دید که آیا پازل منطقه آزاد می‌تواند فرایند اقتصادی استان را شتاب ببخشد.

محمود شیرازی استاد صنایع در مازندران با بیان این که منطقه مازندران به عنوان یک نقطه کلیدی در کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود، گفت: از این رو هر پیمان اقتصادی و جهانی و منطقه‌ای با این منطقه اقتصادی گره می‌خورد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اتصال به دریا و زیرساخت‌ های موجود در مازندران را از مزیت‌ های این استان برشمرد و گفت: لایحه منطقه آزاد مازندران تاکنون رفت و برگشت‌ های زیادی را تجربه کرده است و صدور هرگونه مجوز برای استان عقب نگه داشته شده مازندران را به فال نیک می‌ گیریم.

شیرازی با بیان اینکه نگرانی‌ های بسیار جدی در زمینه منطقه آزاد وجود دارد، با اشاره به شعر « خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج» افزود: از این رو باید در ایجاد و راه‌ اندازی آن دقت ویژه‌ ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این نوع و شکل از منطقه آزاد طراحی شده در مازندران در کشور استثنا و ویژه است، گفت: منطقه آزاد مازندران یک نوع منطقه غیر متمرکز محسوب می‌ شود و باید ارتباطات بین این مناطق به درستی طراحی شود زیرا مدیریت یکپارچه بهتر می‌تواند عمل کند اما اکنون در این وضعیت اگر قرار است از منطقه A به B اتفاقی صورت گیرد باید دید که فاصله بین این دو مناطق چگونه خواهد بود.

استاد دانشگاه: باید بررسی شود که جامعه میزبان مابین مناطق آزاد چه نوع مراوده‌ ای با آن خواهند داشت و اسوی دیگر تصوری در جامعه درباره منطقه آزاد وجود دارد که چندان درست نیست و اگر هم درست باشد شاهد آن هستیم که مازندران در روزهای پایانی هفته به نوعی قفل می‌ شود زیرا گردشگری به افزایش رونق اقتصادی در مازندران منجر نشده است

این استاد دانشگاه گفت: باید بررسی شود که جامعه میزبان مابین مناطق آزاد چه نوع مراوده‌ ای با آن خواهند داشت و اسوی دیگر تصوری در جامعه درباره منطقه آزاد وجود دارد که چندان درست نیست و اگر هم درست باشد شاهد آن هستیم که مازندران در روزهای پایانی هفته به نوعی قفل می‌ شود زیرا گردشگری به افزایش رونق اقتصادی در مازندران منجر نشده است.

بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد| آزاد برای صادرات یا واردات کالاهای بنجل!

وی گفت: اگر بحث خرید و واردات خودرو جزو کارکردهای منطقه آزاد در استان مازندران قرار گیرد این استان در آینده‌ ای نه چندان دور از بین خواهد رفت.

فلسفه ایجاد منطقه آزاد تولید برای توسعه صادرات بدون حقوق گمرکی است به نظر می‌رسد از همینک زمزمه‌هایی برای انحراف از این شعار محوری در مازندران در حال شنیده شدن است و در حال حاضر بسیاری از مناطق آزاد کشور از جمله قشم به معبر بزرگی برای واردات خودروهای خارجی کالاهای مصرفی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد تبدیل شده است.

از بین رفتن بسیاری از صنایع نظیر پوشاک محصول واردات کالاهای بی‌ رویه خارجی است که از گذر مناطق آزاد به کشور وارد شده‌ است، این درحالی که معافیت‌ های مالیاتی گمرکی از مزیت‌ های منطقه آزاد به شمار می‌ رود و باید از این فرصت و ظرفیت برای توسعه صادرات و رونق اقتصاد بهره گرفت نان که این منطقه نیز همانند دیگر مناطق به معبری برای واردات کالاهای مصرفی تبدیل شود

دبیر اجرایی منطقه آزاد تجاری مازندران گفت: طرح منطقه آزاد استان در قالب سه لکه حداکثر تا شش ماه آینده اجرایی می شود.

مجیدرضا فولادی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تصویب منطقه آزاد استان مازندران اظهار داشت مردم مازندران ۲۰ سال چشم انتظار تحقق منطقه آزاد بودند و با تلاش دولت این طرح اقتصادی انجام شد و در مهرماه امسال پس از طی مراحل قانونی این طرح به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد تا بتوانیم زیرساخت های لازم را برای شکل گیری آن پیگیری کنیم.

وی گفت: تمام تلاش های دبیرخانه این است که این فرایند نباید گرفتار مسائل اداری و بروکراسی شود و تلاش می کنیم طی شش ماه آینده منطقه آزاد را اجرا کنیم.

تهیه طرح تفصیلی و جامع منطقه آزاد

دبیر اجرایی منطقه آزاد تجاری مازندران افزود: طرح منطقه آزاد استان شامل بندر امیرآباد با هزار و ۶۰ هکتار بوده که اکنون به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعال است و باید طرح جامع آن تغییر کند، همچنین منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز فعال است و در منطقه چپکرود با وسعت ۴۶۰ هکتاری باید طرح تفصیلی و جامع تهیه شود و زیرساخت های قانونی آن شکل گیرد.

فولادی افزود: با تمام ظرفیت تلاش می کنیم این فرصت را از دست ندهیم و با کمک متخصصان این مسیر رادر حداقل زمان طی کنیم و آرزوی فعالان اقتصای و مردم را به نتیجه برسانیم.

حذف تشریفات دست و پاگیر و فرایندهای اداری از دیگر مزیت‌ها به شمار می‌رود و سوال ویژه این است که مناطق ویژه اقتصادی موجود در مازندران چه نقصی داشت که که به سراغ نهادی جدیدی به نام آزاد رفته‌ایم و آیا توانستیم از ظرفیت‌های منطقه ویژه امیرآباد و نوشهر بهره‌گیری کنیم یا خیر.

آیا واردات صادرات در مناطق ویژه اقتصادی به درستی انجام می‌گرفت و آیا قرار است به جایگاهی برای فرار فرار مالیاتی تبدیل شود.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      2 0
      ایجاد منطقه آزاد در مازندران در حقیقت خیانتی بزرگ در حق مازندران و مازندرانی‌هاست . چون قیمت زمین‌ها به طور سرسام آوری بالا می‌رود و دیگر نمی‌شود مایحتاج غذایی را تولید کرد و زمین‌ها صرف ساخت و ساز می‌شود