۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
صادرات ۹.۵ میلیون تنی گندله و کنسانتره در هفت ماهه ابتدایی سال
دبیر انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد

صادرات ۹.۵ میلیون تنی گندله و کنسانتره در هفت ماهه ابتدایی سال

عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: مجموع صادرات هفت ماهه ابتدایی سال گندله و کنسانتره بالغ بر ۹.۵ میلیون تن بوده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به صادرات سنگ آهن در هفت‌ماه نخست امسال، گفت: در این مدت بالغ بر ۵.۴ میلیون تن گندله و حدود ۴ میلیون تن کنسانتره صادر شده که در مقایسه با سال گذشته این رشد قابل توجه بوده است.

وی افزود: بخش اعظم اختلاف مندرج در آمار مربوط به توقف صادرات به دلیل وضع عوارض سنگین صادراتی در سه ماهه ابتدای سال گذشته بوده است.

عسکرزاده با بیان اینکه در حال‌حاضر علی‌رغم آنکه مجموع صادرات هفت ماهه ابتدایی گندله و کنسانتره بالغ بر ۹.۵ میلیون تن بوده اما بازهم با مازاد قابل توجه موجودی انبارها و تولید در این دو حوزه مواجه هستیم.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: به منظور انجام فرآیند محاسباتی در زنجیره آهن و فولاد نسبت‌هایی بین کالاهای مختلف به تناسب هزینه‌های حمل، هزینه‌های فرآیند و میزان مبلغ فروش در نظر گرفته شده است؛ به نحوی که مبنای کارشناسی قیمت گندله بین ۴۵ تا ۵۰ درصد قیمت آهن اسفنجی برآورد شده، در حالی که اکنون این قیمت بسیار پایین‌تر از این حد معامله می‌شود ونیازمند رونق صادرات است.

رفع چالش‌های صنعت فولاد نیازمند همکاری دولت
عسکرزاده در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های انجمن برای پنج ماهه آینده امسال، گفت: در بخش فولاد دو موضوع مهم رخ داده است، نخست اینکه زنجیره آهن و فولاد رشد خود را به صورت مطلق پیش‌برده‌اند در حالی که سایر بخش‌های مرتبط با تولید همانند برق، گاز و راه سازی نتوانستند همراه با آن هنگام شوند در همین راستا دولت به منظور رفع این مسائل و حفظ تولید و سودآوری بنگاه‌ها باید اقداماتی را انجام دهد.

عسکرزاده بهم ریختگی تعادل در زنجیره را موضوع دوم ذکر کرد و گفت: هر چند این مسئله کاملا طبیعی است اما تا زمانی‌که توسعه در زنجیره تولید به صورت متوازن رخ ندهد با موانعی روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت تاکید کرد: دولت برای رفع این چالش‌ها باید فرآیندها و برنامه‌هایی را برای تولیدکنندگان از جمله تسهیل فرآیند صادرات، ارتقا و بروزرسانی ابزارها و توسعه بخش معادن در نظر گیرد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پایان اعمال سازوکارهایی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از سوی سازمان بورس را ضروری خواند و تاکید کرد: در صورت همراهی و انجام این مهم از سوی سازمان بورس شاهد افزایش صادرات و سودآوری این صنعت خواهیم بود.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha