۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
قوانین واردات تجهیزات معدنی به درستی اجرا نمی شود| قانون حمایت می کند، وزارت صمت و گمرک سنگ اندازی!
نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران مطرح کرد؛

قوانین واردات تجهیزات معدنی به درستی اجرا نمی شود| قانون حمایت می کند، وزارت صمت و گمرک سنگ اندازی!

آراسته، نایب رییس کمیسیون معدن گفت: با این که قوانین درستی برای واردات تجهیزات معدنی در قوانین وضع شده است، اما مواردی که در حال حاضر توسط گمرک و وزارت صمت وضع می شود کاملا بر خلاف قوانین است.

بهناز صفری؛ بازار: برخلاف چیزی در قانون برای ورود ماشین آلات معدنی اشاره شده است که معدن دار می تواند، ماشین آلات مورد نیاز خودشان را بدون پرداخت سود و عوارض گمرگی وارد کنند، ولی ظاهرا گمرک کشور و همچنین سازمان توسعه کشور گویا چنین موضوعی را اصلا قبول ندارند و اصلا اعتنایی به این مورد نمی کنند تا تجهیزات مورد نیاز بدون هیچ مانعی وارد کشور شده و مورد استفاده قرار گیرد. در واقع برای واردت انواع تجهیزاتی که برای بخش معادن بسیار ضروری است سنگ اندازی های گوناگونی در این خصوص صورت می گیرد.

برای همین بخش های مختلف معدنی هزینه های فراوانی را برای واردات ماشین آلات معدنی در نظر می گیرند، ولی به دلیل این که این تجهیزات به موقع به دست تولید کننده نمی رسد این مساله به تنهایی مشکلات فراوانی را برای معدن کاران ایجاد می کند.

بنابراین قوانینی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برای ورود ماشین آلات معدنی تنظیم شده است، قوانین درستی است، اما متاسفانه به درستی اجرا نمی شود. در نتیجه این ها خودشان مانع بزرگی به شمار می آیند. زیرا همین که معدن کار ما می خواهد ماشین آلاتی را وارد کند،با چالش ها و سنگ اندازی های گوناگونی مواجه می شود در حالی که یکی از موتورهای محرک اقتصادی کشور معادن هستند.

سیف الله آراسته، نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در گفت و گو با بازار به سوالات پاسخ داد که در پی می آید.

*در بخش سنگ های ساختمانی به چه پیشرفت هایی رسیده ایم؟ آیا پیشرفت هایی که در این زمینه وجود داشته چشم گیر بوده است یا نه؟

متاسفانه طی سنوات گذشته، در بخش سنگ های ساختمان در ایران نه تنها پیشرفتی نداشته ایم، بلکه در این حوزه عقب گردهایی هم وجود داشته و به نتایجی که در این خصوص انتظار داشته ایم نرسیده ایم.

در واقع نتوانسته ایم جایگاهی که صنعت سنگ ایران، شایسته آن بوده است را طی سال های اخیر به دست بیاوریم. زیرا در این خصوص مشکلاتی مانند تحریم های بین المللی و تحریم های داخلی برایمان ایجاد کرده اند. همچنین شرایط بد اقتصادی نیزباعث شد صنعت سنگ ایران از جایگاه واقعی خودش در دنیا محروم بماند و به پیشرفت هایی که لایقش بوده است نرسد.

*با توجه به مشکلاتی که ذکر کردید آیا آینده ی خوبی را برای صنعت سنگ های ساختمانی ایران متصور هستید یا نه؟

با توجه مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد به طور کلی آینده خوبی را برای صنعت سنگ ایران متصور نیستم، اگر که مشکلات این حوزه توسط مسوولان این بخش حل نشود و حمایت های لازم دولتی به خوبی و به موقع صورت نگیرد، قطعا در آینده ی نه چندان دور مشکلات این بخش اقتصادی بیشتر هم خواهد شد که در آن صورت دیگر قابل جبران و حل و فصل شدن نیست.

علی رغم این که ما نقشه راه معدن و نقشه راه صنعت سنگ را داریم که توسط خود وزارت صمت تایید شده است، ولی متاسفانه حمایت های لازم در این صنعت انجام نشده است. بنابراین این نقشه ها و برنامه های مدونی که در این رابطه وجود دارد ابتر مانده است. چرا که وقتی نقشه ای مورد استفاده قرار نگیرد دیگر سودی برای هیچ کس نخواهد داشت

به رغم این که ما نقشه راه معدن و نقشه راه صنعت سنگ را داریم که توسط خود وزارت صمت تایید شده است، ولی متاسفانه حمایت های لازم در این صنعت انجام نشده است. بنابراین این نقشه ها و برنامه های مدونی که در این رابطه وجود دارد ابتر مانده است. چرا که وقتی نقشه ای مورد استفاده قرار نگیرد دیگر سودی برای هیچ کس نخواهد داشت.

*علت حمایت نکردن از بخش های معدنی و صنعت سنگ ایران چیست؟ اصلا باید حمایت ها در چه حوزه ای و به شکلی باشد تا تاثیرات لازم را بر روی این صنعت بگذارد؟

اولین موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که زیرساخت های لازم در زمینه های مختلف معدنی ایجاد شود. در بخش معدن زیرساخت ها دارای چند وجه مختلف هستند، یکی از مهمترین وجه ها که باید مورد توجه دقیق قرار بگیرد مساله، زیر ساختی معدن و وجود ماشین آلات به روز معدنی است. ماشین آلات معدنی علارغم این که در قانون اشاره شده است که معدن دار می تواند، ماشین آلات مورد نیاز خودشان را بدون پرداخت سود و عوارض گمرگی وارد کنند، ولی ظاهر مثل این که گمرک کشور و همچنین سازمان توسعه کشور گویا چنین موضوعی را اصلا قبول ندارند و اصلا اعتنایی به این مورد نمی کنند. برای همین بخش های مختلف معدنی هزینه های فراوانی را برای واردات ماشین آلات معدنی در نظر می گیرند که این مساله به تنهایی مشکل ساز شده است.

بنابراین قوانینی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برای ورود ماشین آلات معدنی تنظیم شده است، این ها خودشان مانع بزرگی به شمار می آیند. زیرا همین که معدن کار ما می خواهد ماشین آلاتی را وارد کند با چالش ها و سنگ اندازی های گوناگونی مواجه می شود در حالی که یکی از موتورهای محرک اقتصادی کشور معادن هستند.

*آیا معادن کوچک مقیاس ایران توان خریداری ماشین آلات را و وارد کردن آنها را دارند؟

معادن در دو قسمت بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس در حال فعالیت هستند و بیش از ۹۰ درصد معادن ایران در بخش کوچک مقیاس فعالیت می کنند. زیرا معادن کوچک مقیاس، کارآفرینی بیشتری نیز دارند. بنابراین باید معادن کوچک بسیار مورد حمایت قرار بگیرند. زیرا باید معادن کوچک فعالیت های روزافزونی داشته باشند. این معادن توان خرید دستگاه های بزرگ و گران قیمت را ندارند، ولی اگر هم بخواهد با هزینه ی خودش ماشین مورد نیازش را تامین کند، انواع سنگ اندازی ها در این رابطه صورت می گیرد تا در نهایت فعالان معادن کوچک نتواند تجهیزات مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

در واقع معادن را دچار چالش های اساسی می کنند که مثلا فلان قدر حقوق دولتی بدهند، یا مجوزها اصلا به چه شکلی باشد و میزان تولید چقدر باشد. تا در نهایت این فعال بخش معدنی برای افزایش تولیدات خود بتواند دستگاهی را وارد کند. یعنی یک فعال معدنی باید پیش شرط های مختلفی را برای واردات تجهیزات معدنی خود بگذراند تا در نهایت موفق به اخذ مجوز برای واردات ماشین آلات مورد نیازش باشد

در واقع معادن را دچار چالش های اساسی می کنند که مثلا فلان قدر حقوق دولتی بدهند، یا مجوزها اصلا به چه شکلی باشد و میزان تولید چقدر باشد. تا در نهایت این فعال بخش معدنی برای افزایش تولیدات خود بتواند دستگاهی را وارد کند. یعنی یک فعال معدنی باید پیش شرط های مختلفی را برای واردات تجهیزات معدنی خود بگذراند تا در نهایت موفق به اخذ مجوز برای واردات ماشین آلات مورد نیازش باشد.

*چه راهکاری را برای حل مشکلات پیش آمده در بخش معادن دارید؟

در یک نقطه ای باید وزارت صمت قبول کند که اگر این معدن کار ماشین لازم را داشته باشد، میزان تولیداتش افزایش پیدا می کند، اما الان فاصله ی زیادی با آن میزان تولید مد نظر دارد. پس باید متوجه شوند که به خاطر نبود تجهیزات لازم و ماشین آلات به روز هنوز معادن به موفقیت های لازم نرسیده اند و نتوانسته اند در این زمینه موفق عمل کنند.

بنابراین سنگ اندازی هایی که در زمینه واردات ماشین آلات صورت می گیرد فقط باعث می شود، پیشرفت های لازم در زمینه های مختلف معدنی و صنعت سنگ های معدنی و ساختمانی صورت نگیرد. یعنی اصلا با وجود چنین موانعی چطور می توان امیدوار بود که پیشرفتی در صنایع مختلف معدنی داشته باشیم.

بنابراین دولت اول باید اجازه دهد ماشین آلات وارد کشور شود، میزان تولیدات تا حد ممکن افزایش پیدا کند، بعد ازآن برای این مجموعه ها حقوق دولتی در نظر بگیرند. زیرا اگر اشتغال زایی خوبی در این عرصه صورت پذیرد، قطعا به کارآفرینی خوبی می رسند در نتیجه دولت هم از همین شرایط منتفع شده و به درآمد زایی خوبی می رسد. اما این نوع سنگ اندازی ها و حمایت نکردن ها باعث می شود صنایع معدنی پیشرفت خوبی نداشته باشند.

*آیا طی سالهای گذشته برای واردات ماشین آلات مجوزهایی صادر شده است یا نه؟

طی دو سال گذشته مجوز ورود هزاران ماشین آلات معدنی صادر شده و به همین میزان هم ماشین ها در گمرک باقی مانده اند. در این جا این سوال پیش می آید که ماشینی که مخصوص استفاده از معدن است مگر قرار است در کجا مورد استفاده قرار گیرد؟ به جز این که بیآید و در بخش معدن فعال شود و میزان تولیدات افزایش یابد.

دولت باید اجازه ورود ماشین آلات معدنی را صادر کند و در این زمینه سنگ اندازی نداشته باشد، در این زمینه سرمایه گذاری های لازم انجام شده است، فقط باید دولت دستورالعمللی صادر کند و اجازه ورود این ماشین آلات را به داخل کشور بدهد تا فعالان معدنی بتوانند از این تجهیزات استفاده درستی داشته و تا حد امکان میزان تولیدات معدنی را افزایش دهند.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha