۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
دیدار بایدن و شیء مهم بود؛ تنش های طرفین خطرناک شده است| همکاری آنها در هوش مصنوعی دشوار می نماید
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

دیدار بایدن و شیء مهم بود؛ تنش های طرفین خطرناک شده است| همکاری آنها در هوش مصنوعی دشوار می نماید

پروفسور «جان دان» معتقد است همکاری در زمینه هوش مصنوعی بین امریکا و چین دشوار است و خواهد بود زیرا تسهیلاتی در رقابت اقتصادی، سیاسی و نظامی است، اما همکاری تا حدی به نفع آنهاست.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز پنجشنبه در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو در سخنانی اعلام کرد: با رئیس جمهور چین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ های مبارزه با مواد مخدر، روابط نظامی و هوش مصنوعی توافق کردیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرد: معتقدم پیشرفت قابل توجهی در روابطمان با پکن داشته ایم. دیدار با همتای چینی سازنده بود. از اینکه پس از سال‌ ها تعلیق، همکاری بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر دوباره آغاز می‌ شود، خرسندم.

جو بایدن، با تاکید بر اینکه فنتانیل عامل اصلی مرگ و میر آمریکایی‌های ۱۸ تا ۴۹ ساله است، گفت: امروز با این درک جدید در حال انجام اقداماتی برای کاهش قابل توجه جریان مواد مخدر از چین به نیمکره غربی هستیم. من از همکاری رئیس جمهور چین در این زمینه قدردانی می کنم.

بایدن همچنین از گسترش همکاری‌ها با چین در خصوص هوش مصنوعی خبرداد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ابراز داشت که در دیدار با همتای چینی خود، درباره تحولات جهانی از جمله جنگ در اوکراین و تحولات نوار غزه تبادل نظر کرده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز، یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص دیدار مقام کشورش با رئیس جمهور چین گفت که شیء جین پینگ، در جریان دیدار ۴ ساعته خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تایوان بزرگ‌ ترین و خطرناک‌ ترین موضوع پیش روی دو کشور است.

این نخستین دیدار شیء جین پینگ از آمریکا در ۶ سال گذشته است.

این دو رئیس جمهور آخرین بار یک سال پیش در اندونزی با هم دیدار کرده بودند.

این مقام آمریکایی همچنین به نقل از شیء جینگ پینگ به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌ هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم.

قبل از این دیدار «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران، گفته بود: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد.

«سالیوان»، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند.

به گفته وی، راه دستیابی به راه‌حل‌ها از طریق دیپلماسی شدید است. اینگونه است که برداشت‌های نادرست را برطرف و از غافلگیری جلوگیری می‌کنیم.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان انجام داده که در ادامه آمده است.

«جان دان» استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلابها و تغییر رژیم‌ها است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی است و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

*جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. اهمیت این دیدار چه بود؟

من فکر می‌کنم این دیدار مهم بود، زیرا روابط بین ایالات متحده و چین به‌طور خطرناکی پر تنش شده است و برخوردهای هوایی و دریایی بین نیروهای مسلح آنها ذاتاً خطرناک است. آرام کردن همه اینها قطعاً به نفع عقلانی هر دو خواهد بود.

*جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو در سخنانی اعلام کرد: با رئیس جمهور چین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ های مبارزه با مواد مخدر، روابط نظامی و هوش مصنوعی توافق کردیم.اهمیت همکاری در زمینه هوش مصنوعی برای دو کشور چیست؟

همکاری در زمینه هوش مصنوعی برای آنها دشوار است و خواهد بود زیرا تسهیلاتی در رقابت اقتصادی، سیاسی و نظامی است، اما همکاری تا حدی به نفع مشترک آنها است زیرا خطرات بسیار شدیدی که ممکن است به راحتی برای هر دوی آنها ایجاد کند.

انتظار ندارم که امسال موضوع تایوان آمریکا و چین را وارد جنگ کند و تردید دارم که آیا می توان انتظارات منطقی و روشنی از نحوه تغییر خطرات جنگ در صورت انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده در نوامبر آینده به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده داشت یا خیر

*یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص دیدار مقام کشورش با رئیس جمهور چین گفت که شیء جین پینگ، در جریان دیدار ۴ ساعته خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تایوان بزرگ‌ ترین و خطرناک‌ ترین موضوع پیش روی دو کشور است. این مقام آمریکایی همچنین به نقل از شیء جینگ پینگ به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌ هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم.ارزیابی شما از سخنان «شی» درباره تایوان چیست؟ تصور می کنید بحران تایوان دو کشور را وارد جنگ کند؟

من انتظار ندارم که امسال موضوع تایوان آنها را وارد جنگ کند و تردید دارم که آیا می توان انتظارات منطقی و روشنی از نحوه تغییر خطرات جنگ در صورت انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده در نوامبر آینده به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده داشت یا خیر.

من فکر می‌کنم «شی» رئیس جمهور چین مشتاق استفاده از مزایای چین در برابر ایالات متحده است، اما به طور منطقی نگران فشار بیش از حد آنها است. اعلام استقلال تایوان در دو دهه گذشته همیشه فاجعه بار بوده است، اما من فکر می کنم اکنون بسیار بعید است که در پنج سال آینده چنین کاری انجام دهد و تقریباً به همان اندازه بعید است که چین به تایوان حمله کند، مگر اینکه بسیار فعالانه تهدید کند.

*«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قبل از دیدار روسای جمهور آمریکا و چین گفته بود: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

من فکر می کنم آنچه سالیوان گفت کاملاً معقول بود.

چیزی که شی به آن اهمیت می دهد چین و موقعیت سیاسی خودش در آن است. او سابقه ای در قمار کردن روی چیزهایی که می توانست خیلی کم روی آنها کنترل داشته باشد، ندارد

*رئیس جمهور چین در دیدار با بایدن گفته است «این کره زمین می تواند چین و آمریکا را (همزمان) در خود جای بدهد»؛ برخی معتقد هستند این سخن رهبر چین در آمریکا که موضع جدیدی هم نیست، موید آن است که بر خلاف برخی نظرات، پکن در پی افول و سقوط واشنگتن نبوده و نیست و در دیپلماسی چینی پسا جنگ سرد، از قضا دو پادشاه می توانند در یک اقلیم بگنجند.ارزیابی شما چیست؟

چیزی که شی به آن اهمیت می دهد چین و موقعیت سیاسی خودش در آن است. او سابقه ای در قمار کردن روی چیزهایی که می توانست خیلی کم روی آنها کنترل داشته باشد، ندارد. محدود کردن جنگ ها پس از شروع آنها بسیار سخت است. هیچ سیاستمداری نمی تواند عاقلانه امیدوار باشد که از جنگ نامحدود بین چین و ایالات متحده سود ببرد. شی در حال حاضر به اندازه کافی در خود چین مشکلاتی دارد که فعلاً باید با آن کنار بیاید.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha