۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
توسعه واحدهای فرآوری زیتون زنجان گام بزرگ برای جلوگیری از خروج ارز
بازار گزارش می دهد؛

توسعه واحدهای فرآوری زیتون زنجان گام بزرگ برای جلوگیری از خروج ارز

زنجان- توسعه واحدهای فرآوری زیتون و ممنوعیت ورود زیتون و روغن زیتون بی کیفیت خارجی تقویت بنیه اقتصادی زیتون کاران شده و شکوفایی هر چه بیشتر این بخش را در پی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: در استان زنجان انواع محصولات کشاورزی تولید می شود و به تبع شهرستان طارم در این استان در تولید محصولات کشاورزی سرآمد است.

بیش از ۲۱ نوع محصول کشاورزی در شهرستان طارم تولید می شود و در این میان زیتون طارم با وجود کیفیت و مرغوبیت فراوانی که دارد در سطح کشور بسیار مطرح است و بیش از ۴۶ درصد از زیتون کشور در شهرستان طارم تولید می شود ولی با این حال با مشکلات جدی برای فروش روبه‌رو است و در این راستا باید زمینه افزایش مصرف داخلی و صادرات این محصول از سوی دولت فراهم شود و دست دلالان نیز از بازار فروش این محصول کوتاه شود.

طارم سالانه با سهم ۴۶ درصدی زیتون سبز تولیدی، عنوان بیشترین تولیدکننده زیتون کشور را از آن خود کرده اما تولید بیش از ( )هزار تن زیتون سبز امسال این شهرستان با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا، نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزان و باغ‌داران این منطقه ندارد بلکه باعث ناامیدی باغ‌داران قطب زیتون کشور شده است.

بیش از ۹۰۰۰ بهره‌بردار طارمی و اشتغال ۵۰۰ هزار نفر روز در محصول گواه بر این است که شهرستان طارم در تولید زیتون جایگاه بسیار خوبی دارد و در این میان حضور نیافتن مستقیم خریداران شرکت‌های فرآوری زیتون کشور، شناسایی نکردن بازارهای جدید، واردت زیتون به کشور و بی‌توجهی مسئولان به این موضوع، موجب شده تا دلالان جولان دهند.

۳۲ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد سنتی فرآوری زیتون در شهرستان طارم فعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان،در گفتگو با خبرنگار بازار،با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد سنتی فرآوری زیتون در شهرستان طارم فعال است،گفت: در شهرستان طارم نزدیک به ۲۱ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد.

حسنی: امسال میزان تولید زیتون در این شهرستان به ۲۰ هزار تن رسید و میزان تولید روغن زیتون در این شهرستان نیز ۳ هزار تن بوده است

روح الله حسنی تاکید کرد: تولید سالانه زیتون در طارم ۵۰ هزار تن است و امسال میزان تولید زیتون در این شهرستان به ۲۰ هزار تن رسید و میزان تولید روغن زیتون در این شهرستان نیز ۳ هزار تن بوده است.

وی افزود: ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون است و: رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، به صادرات زیتون اشاره کرد و افزود: محصولات به کشورهای روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و طارم بزرگترین تولید کننده زیتون کشور است و بیشترین روغن زیتون کشور نیز در این شهرستان تولید و تهیه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان گفتگو با خبرنگار بازار، به استقرار ایستگاه تحقیقات زیتون در طارم اشاره کرد و گفت: این مرکز اقدامات خوبی را انجام داده است.

نادر عباسی ابراز داشت: غنی‌ترین ژرم‌پلاسم زیتون در خاورمیانه، گلخانه‌های تکثیر نهال زیتون، قرنطینه و آزمایشگاه تخصصی زیتون، تولید سالانه بیش از ۲۰۰ تن میوه و ۲۰ تن روغن زیتون، شناسایی ۱۲ رقم امیدبخش سازگار به منطقه، معرفی ۴ رقم دیره، گیلوانه، مشکلات و امین، کلکسیون ارقام وارداتی، اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی از دستاوردهای این مرکز است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران ،در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، سطح زیر کشت زیتون کشور را بیش از ۸۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان در استان زنجان ۲۲ هزار هکتار است که ۲۰ درصد سطح زیرکشت و ۳۵ درصد تولید زیتون کشور را به خود اختصاص می دهد.

توسعه واحدهای فرآوری زیتون زنجان گام بزرگ برای جلوگیری از خروج ارز

عباسی: محصولاتی همانند پرورده زیتون که تنها به ایران اختصاص دارد و در جهان نظیری ندارد می توان در این بخش سرمایه گذاری کرد

مهدی عباسی به نحوه صادرات زیتون به کشور ارمنستان اشاره کرد و گفت: یکسری محصولات مشترک بین اتحادیه اروپا و کشورهای صاحب نام در حوزه زیتون وجود دارد که ما توان رقابتی با آنها را نداریم و اما برای محصولاتی همانند پرورده زیتون که تنها به ایران اختصاص دارد و در جهان نظیری ندارد می توان در این بخش سرمایه گذاری کرد.

توسعه واحدهای فرآوری زیتون زنجان گام بزرگ برای جلوگیری از خروج ارز

وی در خصوص انتقال دانش فنی مرتبط با این محصول بیان داشت: ایران هم در شورای جهانی زیتون صاحب نظر است اما انتقادی که در موضوع زیتون وارد است بحث های مدیریتی بوده و فنی و علمی نیست و در بحث انتقال محصولات می توان در نهال زیتون تمرکز بیشتری داشت و استان زنجان در این عرصه مادر محسوب می شود.

رئیس شورای ملی زیتون ایران ،با بیان اینکه زیتون ایران در جهان خوش طعم است و در شورای جهانی زیتون، این محصول زنجان به عنوان زیتون خوش طعم ایرانی شناخته شده است،افزود: ایران در شورای جهانی زیتون صاحب کرسی است و ریاست چند کمیته یا نایب رییسی را برعهده دارد و در اتحادیه اروپا هم عضو دائم شورای جهانی زیتون هستیم که تحت نظر فائو و سازمان ملل فعالیت می کند و اهمیت شورای بین المللی زیتون در این است که برای کشورهای توسعه یافته، قفقاز و آسیای میانه در سازمان ملل کرسی در نظر گرفته شده است.

نبود آب کشاورزی مشکل اصلی صنعت زیتون در طارم است

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نبود آب کشاورزی مشکل اصلی صنعت زیتون در طارم است، می افزاید: یکی از مشکلات اساسی صنعت زیتون در طارم، نبود آب کشاورزی به ویژه در فصل تابستان است و زمان اوج آبیاری درختان زیتون است که متاسفانه در صورت حل نشدن این مشکل، در سال‌های آینده شاهد نابودی باغات زیتون خواهیم بود.

یونس حیدری ،با بیان اینکه این محصول با صرف هزینه‌ها و منابع مختلف تولید می‌شود اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی استاندارد و کافی و نیز نبود راه‌های ارتباطی مناسب به مرکز استان و استان‌های مجاور، موجب شده تا واسطه‌ها از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و زیتون این شهرستان را با قیمت پایین از زیتون‌کاران با نام استان‌ها و شرکت‌های دیگر حتی به خارج از کشور صادر کنند،افزود: مسئولان طارم و استان زنجان باید برای صادرات این محصول با وزارت جهادکشاورزی رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا با صادرات زیتون، فروش زیتون از طرف باغ‌داران با قیمت مساعدی صورت گیرد.

توسعه واحدهای فرآوری زیتون زنجان گام بزرگ برای جلوگیری از خروج ارز

وی ادامه داد: اگر صادرات زیتون اتفاق بیفتد، تمایل شرکت‌های داخلی برای خرید و صادرات نیز بیشتر می شود و در این راستا تقاضای بیشتر خرید زیتون در مقابل عرضه بالای زیتون را به دنبال دارد.

طاهری: توسعه واحدهای فرآوری زیتون و ممنوعیت ورود این محصول به کشور باعث رونق و توسعه صادرات زیتون می شود

وی می افزاید: توسعه واحدهای فرآوری زیتون و ممنوعیت ورود این محصول به کشور باعث رونق و توسعه صادرات زیتون می شود و باید دولت حمایت لازم از زیتون کاران را مد نظر قرار دهد.

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ۳۰ درصد معادل بیش از ۳۰ هزار تن از زیتون طارم را جهاد کشاورزی استان زنجان خرید تضمینی خواهد کرد، می گوید: این مهم باعث می شود تا زیتون به قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در بازار خرید شود و به تبع قیمت آن هم بالا می رود.

وی ادامه می دهد: جلساتی با وزیر و معاونین جهاد کشاورزی داشتیم و به نتایج خوبی رسیدیم و واردات روغن زیتون با تعرفه بالا باشد طوری که نزدیک به ممنوع بودن باشد و واردات زیتون نداشته باشیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می گوید: صادرات زیتون را تسهیل خواهیم کرد و سعی بر این داریم افرادی را که زیتون و روغن زیتون را صادرات می کنند زیر ساخت لازم تسهیل شود.

طاهری ادامه می دهد: همچنین زیتون جزو کالاهای اساسی حساب خواهد شد و این مهم باعث می شود تا مثل گندم به عنوان کالاهای اساسی به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: در این راستا طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از زیتون طارم واردات روغن زیتون با تعرفه بسیار بالا صورت می گیرد.

مجری طرح زیتون در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار ، به تخمین ۱۰۰ هزار تنی زیتون از باغات استان زنجان در سالجاری اشاره کرد و بیان می کند: پیش‌بینی قطعی این است که امسال ۶۰ تا ۶۵ هزار تن زیتون برداشت و راهی بازار شود. این میزان برداشت در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته، به طوری که به عنوان بالاترین رکورد میزان تولید زیتون مطرح شده است.

مجید عطالر، با بیان اینکه ۱۷ واحد فرآوری کنسروی و ۱۱ واحد استحصال روغن زیتون با ظرفیت اسمی ۲۵ هزار تن روغن در استان فعال است، می افزاید: ۷۰ درصد محصول برداشت شده به صورت فرآورده کنسروی و ۳۰ درصد نیز به صورت روغن زیتون وارد بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار که در سال گذشته انجام شده پنج هزار و ۳۳۶ هکتار نهال زیتون غیربارور و ۱۵ هزار و ۹۹۳ هکتار نهال بارور زیتون در هندوستان ایران به ثبت رسیده است، می افزاید: در سال ۱۳۸۵ حدود ۹۰۰ کارگاه خانگی فرآوری زیتون شناسایی و ثبت شده بود که در سال ۱۳۹۰ برای ۳۰ تا ۳۵ کارگاه مجوز فعالیت صادر شده است.

مجری طرح زیتون در استان زنجان می گوید : ۲۱ هزار هکتار باغ زیتون در استان وجود دارد که عمده باغات در حدود ۱۶ هزار هکتار بارده است و اخیراً استان زنجان موفق شد دبیرخانه میز ملی توسعه تجارت زیتون را بگیرد، از این رو در این راستا برنامه مدونی انجام خواهد شد تا در خصوص بازاریابی و فروش محصول زیتون به خارج از کشور برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود، با این حال باید ساختارهای زیربنایی در حوزه صادرات زیتون ایجاد شود.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: میزان تولید و مصرف محصول زیتون در کشور به صورت تقریبی به یک اندازه است.

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه در همین راستا برنامه ریزی برای افزایش تولید در آینده از ضرورت بالایی برخوردار است، ادامه می دهد: باید به صورت فاز بندی شده و با وجود یک برنامه منسجم به سوی افزایش تولید و در نهایت صادرات محصول زیتون گام برداشت و تعامل با هر سازمان و نهاد مرتبط برای تولید و اصلاح روش تولید می‌تواند مثمر باشد.

وی به رایزنی های صورت گرفته با تجار و صادر کنندگان و تولید کنندگان محصول زیتون در کشورهای ترکیه، یونان و اسپانیا اشاره کرد و می گوید: این سه کشور عمده تولید کنندگان زیتون در دنیا بوده و صادرات بسیار بالایی دارند.

با توجه به نبود مازاد تولید زیتون، در کشور صادرات نیز صورت نمی گیرد

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با اشاره به اینکه استفاده از تجارب این کشورها در تولید، صادرات، اصلاح روش، اصلاح الگوی برداشت، گذر از تولید سنتی به صنعتی، فرآوری کنسرو و روغن کشی از جمله مواردی است که باید در آینده برای افزایش تولید صادرات کشور لحاظ شود، می افزاید: با توجه به نبود مازاد تولید زیتون، در کشور صادرات نیز صورت نمی گیرد.

رنگ رونا ابراز می کند: با وجود درخواست استان های مختلف برای توسعه صادرات محصول زیتون کشور، اما زنجان به عنوان استان پیشرو توسعه کشوری محصول زیتون انتخاب شده است.

مشاور عالی استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: داده های ما باید در جهت تولید زیتون تبیین شده و نواقص کار برطرف شود و در تولید و صادرات محصول زیتون قیمت رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

توسعه واحدهای فرآوری زیتون زنجان گام بزرگ برای جلوگیری از خروج ارز

مجید خشنودبیان داشت: بهره وری در تولید محصول زیتون و توجه به کیفیت در تولید آن برای حضور و رقابت در بازارهای جهانی باید توسعه یابد.

وی افزود: میز توسعه کشوری محصول زیتون می تواند موضوع افزایش بهره وری را در دستور کار ویژه خود قرار داده و آن را دنبال نماید و میز توسعه صادرات می تواند با تشکیل کمیته تخصصی روغن و کنسرو موضوعات را به صورت تخصصی در راستای حصول نتیجه موثر دنبال نماید و قیمت تمام شده محصول زیتون باید کاهش پیدا کرده تا بتوانیم در بازارهای جهانی با موفقیت حضور پیدا کنیم.

مشاور عالی استاندار زنجان تصریح می کند: در شیوه استخراج روغن زیتون باید به سوی افزایش بهره‌وری حرکت شود و تولید با کیفیت و بهره وری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تشکیل میزهای کشوری و استانی از چند سال قبل در سازمان توسعه تجارت ایران با هدف تفویض برخی اختیارات به استان ها انجام گرفته است.

امیرعلی مسیبی می گوید: استان زنجان با وجود درخواست استان قزوین موفق شد تا میز توسعه صادرات محصول زیتون را از آن خود کند و باید با یک برنامه ریزی منسجم به سوی تولید و صادرات محصول زیتون صورت گیرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هادی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      زمین های شهرک صنعتی طارم ک سلیقه ای واگذار شد چ جوری حرف توسعه میزنین