۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
گلستان رویایی آن سوی تلاطم های دریایی؛ ضرورت ترسیم نقشه راه برای سیاست‌های «توسعه دریا محور»
بازار گزارش می دهد؛

گلستان رویایی آن سوی تلاطم های دریایی؛ ضرورت ترسیم نقشه راه برای سیاست‌های «توسعه دریا محور»

گرگان- ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، تکلیفی مهم برای مسئولان گلستان بوده تا با توجه به ظرفیت این استان، زمینه اشتغال و درآمد مردم را در گلستانی رویایی فراهم کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تورق در تاریخ دیار استرآباد حکایت از آن دارد که این خطه به سبب همجواری با دریای خزر و خلیج گرگان، از قدمت دیرینه‌ای در حوزه فعالیت‌های دریانوردی و تجارت آبی برخوردار است. بندرگاه گمیش تپه و بندرگز هر چند در سال‌های اخیر فعال نیستند اما قدمت چند صد ساله در حوزه دریانوردی دارند. کم توجهی به مقوله دریا در دولت‌های گذشته و البته تغییر اقلیم و پسروی آب خزر نقش بسزایی در تعطیلی این بنادر در گلستان داشته اند.

برخورداری گلستان از حدود ۱۳۰ کیلومتر نوار ساحلی و وجود برخی زیرساخت‌ها مانند مسیرهای ریلی و گمرک در مجاورت مناطق دریایی پتانسیلی مهم برای شکوفایی و پویایی دوباره بنادر در استان گلستان قلمداد می‌شوند. ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته، بیانگر نقش ویژه فرصت‌های دریایی در توسعه فراگیر و پایدار جمهوری اسلامی ایران است که ایشان با ابلاغ این سیاست‌ها دولت را مکلف کرد تا با کمک مجلس شورای اسلامی قوه قضاییه و با بسیج دستگاه‌های مسئول برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی را طی مدت شش ماه ارائه کند.

پناهیان فعال حوزه شیلات: فعالیت های گردشگری دریامحور و یا مباحثی مانند ایجاد واحدهای آب شیرین کن در دریای خزر از جمله ظرفیت های بندرترکمن تلقی می شود

در همین راستا و با توجه به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل استان گلستان در حوزه دریا انتظار می‌رود تا متولیان مربوطه با ترسیم سازوکارهای لازم زمینه بهره‌وری حداکثری از دریا و زمینه سازی برای اجرای ابلاغیه اخیر رهبر معظم انقلاب را در دستور کار قرار دهند. بهره گیری از جایگاه سوق الجیشی و ژئوپلیتیکی نوار ساحلی گلستان مشترک المنافع از جمله مواردی است که می‌تواند، به فرایند توسعه پایدار و همگون در استان گلستان کمک شایانی کند.

مسیر ریلی و گمرک زمینه ساز رونق اقتصاد دریامحور

یک فعال حوزه شیلات و بومی بندرترکمن در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه شهر ساحلی بندرترکمن در غرب استان گلستان از جمله شهر مستعد برای توسعه اقتصاد دریا محور است، گفت: در سال های اخیر شاهد سرمایه گذاری گسترده دولت سیزدهم در حوزه دریا در محدوده بندرترکمن هستیم که از آن جمله می توان به عملیات لایروبی در خلیج گرگان و طبیعت گردی در آشوراده اشاره کرد.

عبدالعزیز پناهیان با بیان اینکه فعالیت های گردشگری دریامحور و یا مباحثی مانند ایجاد واحدهای آب شیرین کن در دریای خزر از جمله ظرفیت های بندرترکمن تلقی می شود که می تواند به پیشرانی برای توسعه تبدیل شود، تاکید کرد: بندرترکمن از نظر زیرساخت های لازم مانند راه دسترسی ریلی و ایستگاه راه آهن و همچنین استقرار گمرگ در وضع مطلوبی نسبت به سایر نقاط استان برخوردار است و می توان با حداقل سرمایه گذاری بهره وری حداکثری در حوزه فعالیت های دریا محور حاصل کرد.

وی همچنین عقیده دارد: که علی رغم ظرفیت های فراوان گلستان در زمینه شیلات و آبزیان اما بسیاری از مردم در سطح درآمدی پایینی بوده که می توان با دادن تسهیلات و فراهم کردن زیرساخت ها شرایط را بهبود بخشید.

ره آورد سیاست‌های «توسعه دریا محور» در گلستان آبادانی است | ضرورت ترسیم نقشه راه

ظرفیت بی نظیر گمیشان در توسعه اقتصاد دریایی

فرماندار شهرستان ساحلی گمیشان هم در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه هر چند استان گلستان سه شهرستان ساحلی دارد اما دو شهرستان بندرگز و بندرترکمن به دلیل نوسانات ناشی از پس‌روی آب خلیج گرگان کارکرد بندری خود را از دست داده‌اند، گفت: در دولت سیزدهم تلاش‌های ثمربخشی برای لایروبی بنادر بندرترکمن و بندرگز انجام شده که دستاوردهای این مهم در آینده نمایان خواهد شد.

امید سقلی با بیان اینکه گمیشان تنها شهرستان گلستان است که در مجاورت دریای خزر واقع شده و ظرفیت‌های متعددی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص تحقق توسعه دریامحور را دارا است، افزود: فاز نخست سایت پرورش میگو در گمیشان با چهار هزار هکتار مساحت و همچنین برنامه توسعه آن در فاز دو به مساحت شش هزار هکتار، در کنار ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری از جمله مباحث و فعالیت های است که می‌توانند در راستای توسعه دریا محور نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی در راستای افزایش مزارع و قفس‌های شناور در دریا برای پرورش انواع ماهیان از جمله دیگر ظرفیت‌های شهرستان گمیشان برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور ابلاغی مقام معظم رهبری در استان گلستان است، ابراز کرد: استقرار اسکله و بندر خواجه نفس و همچنین اجرای مطالعات برای احداث بندر سبز خزری در گمیشان از دیگر پتانسیل‌های این شهرستان است که می‌تواند نقش موثری در شکوفایی استان گلستان داشته باشد.

ایری نماینده مجلس: حدود ۴۰ درصد سرحدات جمهوری اسلامی ایران محاط در پهنه های آبی است

فرماندار گمیشان گفت: برخورداری گمیشان از سواحل ماسه‌ای و ایمن و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری ساحلی و فراساحلی از جمله موضوعاتی است که در دولت سیزدهم به طور جد در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران خصوصی یا دولتی زمینی توسعه پایدار مبتنی بر فعالیت‌های دریایی محقق شود.

بی توجهی به ظرفیت هایی دریایی

نماینده مردم غرب گلستان و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم چندی قبل در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرده بود که با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه کشور در حال تدوین و ترسیم است ضرورت دارد تا تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش های مختلف در برنامه های توسعه‌ای کشور لحاظ شود.

عبدالجلال ایری عقیده دارد سیاست های ابلاغی بخش‌های مختلفی را شامل می شود؛ به عنوان نمونه در بند دوم سیاست‌های ابلاغی به توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها تاکید شده، موضوعی که در برنامه هفتم توسعه کشور هم در این خصوص بحث و بررسی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: حدود ۴۰ درصد سرحدات جمهوری اسلامی ایران محاط در پهنه های آبی است و برخورداری از پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی پتانسیل بسیار مناسب برای بهره گیری از اقتصاد دریامحور به عنوان یک بازوی قدرتمند اقتصادی است که متاسفانه این ظرفیت تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته بود.

ره آورد سیاست‌های «توسعه دریا محور» در گلستان آبادانی است | ضرورت ترسیم نقشه راه

توسعه اقتصاد دریا

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دریا محور به معنی بهره‌مندی پایدار از گستره های آبی برای توان‌افزایی و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم است، گفت: برای تحقق توسعه دریا محور باید علاوه بر حوزه های گردشگری و شیلات باید صنایع وابسته به آب مانند ترانزیت و حمل و نقل دریایی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

ایری با بیان اینکه تعداد زیادی از کشورهای جهان سهم عمده ای از تولید ناخالص ملی خود را از گستره‌های آبی، دریاها و اقیانوس‌ها تأمین می کنند که جمهوری اسلامی هم باید در این مسیر گام بردارد، افزود: در بند هفتم به توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ مقیاس و دانش بنیان زیرساختی، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در معابر بین‌المللی و دستیابی به موقعیت قطب‌های منطقه‌ای اشاره شده است و لیکن باید به نحوی عمل کنیم، که شکل سرمایه گذاری در نوار ساحلی با هدف کلان کشور تطبیق داده شده و روند رو به رشدی را به خود بگیرد.

در خاتمه باید تاکید کرد که دریای خزر از جمله مواهب الهی برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی برای گلستان تلقی می شود که در صورت ترسیم نقشه راه عملیاتی می تواند مسیر دست یابی گلستان به رونق و شکوفایی را تسهیل کند.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha