۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
بازنشستگان در سرآغاز انتظار برای افزایش حقوقهای کمتر از ۱۰میلیون | ازدیاد سالانه در کنار متناسب سازی
گزارش «بازار» از اقدام مجلس برای برنامه هفتم

بازنشستگان در سرآغاز انتظار برای افزایش حقوقهای کمتر از ۱۰میلیون | ازدیاد سالانه در کنار متناسب سازی

حقوق بازنشستگان به دلیل عدم همسان سازی و بعضا رقم پایین آن در حالی کفاف زندگی این قشر را نمی دهد که طبق مصوبه مجلس قرار است تا قبل از پایان برنامه هفتم، همسان سازی حقوق بازنشستگان عملیاتی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگر بخواهیم واژه همسان‌سازی حقوق را تعریف کنیم به این معناست که حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد نسبت به کسی که حقوق بالایی دارد، باید نزدیک شود تا عدالت در پرداختی ها صورت گیرد، هر چند این موضوع بایستی با کار کارشناسی شده متناسب با میزان تحصیلات و یا برخی موئلفه ای دیگر ... انجام شود. البته طی چند سال گذشته تغییراتی در حقوق بازنشستگان انجام شده اما این تغییرات هیچ وقت رضایت قشر پر تعداد بازنشستگان را به دلیل رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید آنها جلب نکرده است.

به طور مثال در ۵ سال گذشته اگرچه اقداماتی در راستای بهبود معیشت بازنشستگان با افزایش حقوق و ... صورت گرفته است اما راجع به بحث همسان سازی واقعی و قانونی حقوق بازنشستگان گام مثبتی برداشته نشده است. این در حالی است که در ماده ۹۸ قانون خدمات کشوری آمده است چنانچه ضریب جدول مستخدمین رسمی شاغل تغییر کند، دولت مکلف است، به نسبتی که هزینه زندگی موجب این تغییر شده، حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران را نیز ترمیم کند. براین اساس در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان تاکید شده و دولت مکلف شده است هرساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی، این امر را در دستور کار قرار دهد، به طوی که حقوق بازنشستگان طبق قانون باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز آن باشد. حال قرار است پس از سالها در برنامه هفتم توسعه همسان سازی حقوق بازنشستگان به تدریج و طی ۳ سال بصورت کامل اجرا شود.

مهمترین اقدام در برنامه توسعه هفتم رسیدگی به وضعیت معیشت بازنشستگان با تلاش برای قانونی کردن همسان سازی حقوق آنهاست چرا که دریافتی این قشر کفاف گذران زندگی آنها را نمی دهد حال قرار است در اجرای این برنامه حقوق آنها همسان سازی شود

توجه به بهبود معیشت بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه

موضوعی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها بصورت فشرده و بدون فوت وقت مشغول بررسی و تصویب بند بند لایحه برنامه هفتم توسعه هستند، لایحه مهمی که هم زمان با لایحه بودجه سالانه به مجلس تقدیم شده است و اکنون نمایندگان مجلس سعی دارند با تصویب نهایی برنامه هفتم توسعه بلافاصله کار بررسی لایحه بودجه سال آینده را نیز شروع کنند. اما از آنجایی که برنامه هفتم توسعه نسبت به برنامه های گذشته متفاوت است، بنابراین بهارستان نشینان سعی دارند قبل از بررسی بودجه سال آینده، لایحه برنامه هفتم توسعه را قانونی کنند تا بودجه سال ۱۴۰۳ بر مبنای این برنامه تصویب و اجرا شود.

در برنامه هفتم توسعه تغییرات زیادی نسبت به برنامه های قبلی به چشم می خورد اما مهمترین اقدام در این برنامه رسیدگی به وضعیت معیشت بازنشستگان با تلاش برای قانونی کردن همسان سازی حقوق آنهاست چرا که دریافتی این قشر نه تنها با وجود رشد نرخ تورم کفاف گذران زندگی آنها را به خوبی ندارد بلکه دارای ناهمگونی و تفاوتهایی است که اکنون قرار است در برنامه هفتم حقوق آنها همسان سازی شود، یعنی آندسته از بازنشستگانی که حقوق اندکی دریافت می کنند و یا تفاوت و تبعیضاتی در حقوق آنها به دلیل شرایط شغلی که داشته اند، با درایت حل و فصل و حقوق ها طوری تعیین شود که این قشر از جامعه بتوانند از یک زندگی مطلوب با رفاه نسبی در قالب همسان سازی حقوق برخوردار شوند.

طبق گفته نمایندگان مجلس حقوق بیش از۸۰۰ هزار بازنشسته زیر ۵ میلیون است و همسان‌سازی بایستی شامل همه بازنشستگان شود حال بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق متناسب‌سازی شامل همه بازنشستگان می‌شود و دولت مکلف است حقوق بازنشستگان را تا ۹۰ درصد با حقوق شاغلان هم تراز کند

بازنشستگانی که ماهانه کمتر از ۵ میلیون حقوق می گیرند

توجه به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تا جایی است که ماه گذشته دولت و مجلس برای در نظر گرفتن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه با برگزاری جلسه ای که با حضور رئیس قوه مقننه، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد به توافق رسیدند که در طول برنامه هفتم توسعه بتوانند بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام رسانند، علاوه بر این، موضوع مهم دیگر در این جلسه آن بود که اصلاحات ساختاری لازم در صندوق‌های بازنشستگی انجام شود تا مشکلات موجود صندوق‌های بازنشستگی مرتفع شود.

این در حالی است که طبق گفته نمایندگان مجلس حقوق بیش از۸۰۰ هزار بازنشسته زیر ۵ میلیون است و همسان‌سازی بایستی شامل همه بازنشستگان شود حال بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق متناسب‌سازی شامل همه بازنشستگان می‌شود و دولت مکلف است حقوق بازنشستگان را تا ۹۰ درصد با حقوق شاغلان هم تراز کند.
حال بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، متناسب‌سازی شامل همه بازنشستگان می‌شود و دولت مکلف است حقوق بازنشستگان را تا ۹۰ درصد با حقوق شاغلان هم تراز کند چرا که بخش زیادی از بازنشستگان امروز با مشکل معیشتی مواجه هستند و شرایط تورمی جامعه زندگی را برای آنها سخت کرده است به طوریکه مبالغ دریافتی خیلی از بازنشستگان کفاف زندگی آنها را نمی دهد در چنین شرایطی بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، ‌ قرار است کلیه بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، شامل مصوبه متناسب سازی حقوق شوند.

در برنامه هفتم توسعه کشور قرار است از همان ابتدای سال اول اجرای برنامه، قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان شکل اجرایی به خود گیرد تا این برنامه ۵ سال به طول نکشد، چرا که بازنشستگان جوانی خود را صرف خدمت کرده اند و اکنون که بازنشسته شده اند حداقل بتوانند از دریافتی مناسبی برخوردار شوند

حقوق مناسب حق بازنشستگان است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: از آنجایی که در برنامه های توسعه ای گذشته توجه چندانی به بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان نشده است، بنابراین در برنامه هفتم توسعه نمایندگان مجلس به حمایت از این قشر، مصوب کردند؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود، همسان سازی حقوقی که هم اکنون بخش زیادی از بازنشستگان، دریافتی مناسبی ندارند و چنانچه همسان سازی حقوق انجام شود آنها می توانند در این شرایط تورمی، برای گذران زندگی حداقل از حقوق مناسبی برخوردار شوند.

مجتبی یوسفی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور قرار است از همان ابتدای سال اول اجرای برنامه، قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان شکل اجرایی به خود گیرد تا این برنامه ۵ سال به طول نکشد، افزود: توجه به بهبود معیشت بازنشستگان در اولویت مجلس است چرا که آنها جوانی خود را صرف خدمت کرده اند و اکنون که بازنشسته شده اند و توان کسب درآمد ندارند، حداقل با دریافتی مناسب و مطلوب بتوانند از یک رفاه نسبی برخوردار شوند زیرا فشار تورم اکنون به گونه ای است که حتی شاغلین با دریافتی که دارند نمی توانند حوائج زندگی خود را به خوبی تامین کنند.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، متناسب سازی حقوق بازنشستگان قرار است ظرف ۳ سال اجرا شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد، سال دو و سوم هر سال ۳۰ درصد که در مجموع طی ۳ سال، ۹۰ درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان انجام شود تا اجرای کامل چنین موضوعی به سالهای پایانی برنامه نرسد

بهبود حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد

این عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درلایحه برنامه هفتم توسعه برای دریافتی‌های زیر ۱۰ میلیون تومان بازنشستگان اقداماتی انجام شده که براساس آن کل متناسب‌سازی حقوق برای این قشر البته آنهایی که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند در همان سال اول اجرا شود. همچنین طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، متناسب سازی حقوق قرار است ظرف ۳ سال اجرا شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد، سال دو و سوم هر سال ۳۰ درصد که در مجموع طی ۳ سال، ۹۰ درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان انجام شود تا اجرای چنین موضوعی به سالهای پایانی برنامه نرسد.

یوسفی اضافه کرد البته همسان سازی حقوق بازنشستگان مسئله ای جدای از افزایش حقوق سنواتی آنهاست که در بودجه سالانه تعیین می شود بنابراین حقوق بازنشستگان هر ساله مطابق قانون افزایش خود را دارد. بنابه این گزارش، آنگونه که مشخص است قرار شده تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، دریافتی بازنشستگان کشوری به ۹۰ درصد حقوق و مزایای مستمر شاغلین برسد، خبری که بی تردید برای بازنشستگان با حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان خوش است طبق قانون برنامه هفتم در صورت تصویب، حقوق این افراد با متناسب سازی افزایش می یابد و این افزایش حقوق جدای از افزایشی است که سالانه همچون سایر شاغلین متناسب با نرخ تورم و ... افزایش می یابد.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      1 0
      به نظر دولت حقوق بگیر فاقد تحصیلات و سنوات کم باید برابر حقوق بگیر تحصیل کرده و ۳۰ سال سنوات حقوق بگیره ؟
    • رزمنده معسر کمک معیشت بگیر IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 0
      ایا دولت ومجلس کمک معیشت رزمندگان معسر را هم تبدیل به حقوق میکنند وغیش حقوقی میدهند و ایا ۵۶۰۰۰۰۰ تومان کمک معیشت انها را مثل بازنشستگان حاضرند متناسب سازی بکنند؟