۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
۱۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق‌های نوآوری و نیرو تزریق می‌شود
رئیس پژوهشگاه نیرو:

۱۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق‌های نوآوری و نیرو تزریق می‌شود

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: از مجموع ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای ارایه تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها، تا پایان امسال هزار میلیارد تومان به صندوق‌های نوآوری و نیرو تزریق می‌شود.

به گزارش بازار، مجید عمیدپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این رویداد، ۳۱ محصول فناور و دانش‌بنیان در ۱۱ محور مختلف صنعت برق از جمله کاهش مصرف برق و جلوگیری از اتلاف شبکه، رویت‌پذیری بار و هوشمند سازی، ابزار دقیق، ماشین های الکتریکی و ... طرح‌های خوبی ارایه کرده‌اند که در حال شناسایی آنها هستیم و وظیفه ما راهنمایی و ارتقای این طرح‌هاست. ما طرح‌ها را به‌طور کامل معرفی و از آنها حمایت می‌کنیم.

وی درباره جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق گفت: یکی از ماموریت‌های پژوهشگاه، گسترش اکوسیستم و زیست بوم نوآوری و فناوری در فضای صنعت برق است. امسال در حرکتی جدید، در کنار صنایعی که رشد و بلوغ پیدا کرده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان را نزدیک فضای نمایشگاه آورده‌ایم و آنها حدود ۷۰۰ محصول و خدمات فناور را در این رویداد ارائه کرده‌اند که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر ارتقای محصولات عرضه شده، پیش می‌رویم.

عمیدپور گفت: صنعت برق دارای کیفیت بالایی است لذا جوانان را به صحنه آورده‌ایم و در مدت کوتاهی توانستیم خلائی که در زمینه نیروی انسانی ماهر و متخصص احساس می‌شد، پر کنیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به ضرورت توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری در صنعت برق اظهار داشت: به عنوان اولین دستگاه‌ اجرایی کشور به دنبال این بودیم که فضای اکوسیستم و توسعه فناوری و نوآوری کشور را ارتقا دهیم که برگزاری نخستین جشنواره و فن‌بازار صنعت برق را در کنار نمایشگاه بین‌المللی برق تدارک دیدیم.

وی با اشاره به رشد ۶۳ درصدی حضور شرکت‌کننده‌ها در نمایشگاه امسال صنعت برق گفت: به ویژه حضور دانشگاهیان، دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان در این دوره ارتقا یافته که آن را شروع خوبی می‌دانیم.

عمیدپور همچنین از دائمی شدن دبیرخانه جشنواره و فن‌بازار خبر داد و با اشاره به ارائه ۷۰۰ طرح و خدمات نوآورانه و فناورانه از سوی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری پارک علم و فناوری نیرو و فعال شدن صندوق پژوهش و فناوری نیرو از این محصولات فناورانه حمایت شود.

وی اظهار داشت: در طول امسال، فن‌بازارهای تخصصی دیگری نظیر هوشمندسازی صنعت برق و کلینیک‌های تخصصی در حوزه سایبان‌های حرارتی و سیستم سرمایش موضعی برگزار شده و به جوانان تحصیل کرده در این حوزه امید داده و از آنها حمایت کرده‌ایم.

عمیدپور درباره برنامه‌های حمایتی پژوهشگاه نیرو از فناوری‌ها و محصولات ارائه شده گفت: این حمایت‌ها از طریق پارک علم و فناوری نیرو با پلتفرم و سکویی که ایجاد می‌شود و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: هم‌اینک ۶۰ شرکت دانش‌بنیان تحت حمایت پژوهشگاه نیرو قرار دارند.

عمیدپور افزود: تعداد پیشنهادات و طرح‌ها و خدماتی که در این رویداد ارائه شده، از تعداد تقاضاهای ما بیشتر است. لذا با توجه به تعداد بالای تقاضاها باید این پلتفرم و صندوق نیرو فعال شود تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این حمایت‌ها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف برق در تمامی بخش‌ها گفت: وزیر نیرو از ما خواسته است بر روی هوشمندسازی شبکه و مدیریت مصرف برق برنامه ویژه داشته باشیم که به همین منظور ۳۳ شرکت دانش بنیان در این زمینه با ارائه ۶۸ محصول فناورانه شناسایی شده‌اند و تعدادی از این‌ طرح‌ها را در دست حمایت داریم.

وی خاطرنشان کرد: ساز و کارهای جدی در مدیریت مصرف برق هم پیگیری می‌شود که این اقدام با همکاری توانیر و شرکت همراه اول انجام خواهد شد. از ظرفیت‌های این دو استفاده می‌کنیم‌ تا تابستان امسال از نظر کمبود برق مشکلی نداشته باشیم.

عمیدپور درباره اقدام‌ها در خصوص کاهش پیک مصرف گفت: امسال، ۱۳۰ مورد اقدام فناورانه در خصوص عبور از پیک مصرف ارائه شده که بخشی از این‌ها در جلوگیری از اتلاف شبکه موثرند.

عمیدپور همچنین گفت: به دنبال پروژه برقی سازی برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران هستیم و آنچه به ما برمی‌گردد برقی‌سازی خودروها و ایستگاه‌های شارژ برقی است که در دست پیگیری قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین گفت: سه مصوبه ۴۰۰۰، ۴۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگاواتی در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی و بادی در شورای اقتصاد مصوب شده که سه هزار مگاوات آن در حوزه بادی و ۸۵۰۰ مگاوات دیگر در حوزه خورشیدی است و تا دو سه سال آینده با توجه به شرایط ناترازی برق با کمک بخش خصوصی تحقق خواهد یافت.

کد خبر: ۲۵۵٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha