۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
نرخ رشد کیفیت کالا از نگاه مصرف‌کننده منتشر شد
از سوی سازمان ملی استاندارد؛

نرخ رشد کیفیت کالا از نگاه مصرف‌کننده منتشر شد

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، گزارش سنجش نرخ رشد کیفیت کالا از نگاه مصرف‌کنندگان در سال پایه ۱۴۰۱ منتشر شد.

به گزارش بازار، سازمان ملی استاندارد ایران، براساس بند ۱۸ از ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، از ابتدای دولت سیزدهم، اندازه گیری نرخ رشد کیفیت محصولات را به روشی هوشمند و برخط در دستور کار قرار داد تا نتایج حاصل از ارزیابی داده‌ها و شاخص‌های آماری درباره کیفیت کالا، به مراجع ذی‌ربط و مردم اطلاع رسانی شود.

سازمان ملی استاندارد ایران، طبق قانون مکلف به اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات شامل کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیارها و شاخص‌های معتبر است.

احسان ساده معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد در این باره توضیح داد: پژوهشگاه استاندارد فراخوانی عمومی برای انجام یک طرح پژوهشی با عنوان" طرح ملی سنجش کیفیت کالا" منتشر کرد تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور مدلی برای این طرح ملی داشته باشد و دانشگاه امیرکبیر برای انجام این طرح پژوهشی برگزیده شد.

وی ادامه داد: این طرح با عنوان گزارش شاخص‌های کیفیت کالا برای سال پایه‌ی ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور برای ۵۶ گروه قلم کالایی، از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها و با نظرسنجی از ۲۰ هزار مصرف کننده نهایی در محل زندگی آن‌ها با مراکز خرید به صورت پیمایشی با پرسشنامه ۵۰ سوالی، به مرحله اجرا در آمد.

به گفته ساده به منظور افزایش اعتبار داده ها، همه نتایج پرسشنامه‌ها در سامانه به صورت برخط در اختیار ناظران ستادی و استانی این طرح قرار گرفت و با احصای شاخص‌های کیفیت کالاها، طرح ملی گزارش شاخص‌های کیفیت کالا در مراسم روز جهانی استاندارد ۱۴۰۲ رونمایی و امروز نتایج کامل آن به صورت رسمی در ۲۰۰ صفحه منتشر شد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد افزود: طرح ملی سنجش کیفیت کالا برای نخستین بار در کشور به صورت هوشمند و برخط اجرا شد که یکی از یکی از مهمترین نتایج این طرح، ارتقای سطح کیفیت کالاها در سراسر کشور و مقدمه‌ای برای ایجاد نظام رتبه بندی کیفیت کالاهاست.

گفتنی است؛ هفته گذشته آقای احسان ساده معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، به مناسبت روز ملی کیفیت، از انتشار گزارش نتایج طرح ملی سنجش کیفیت کالا در هفته جاری خبر داده بود.

کد خبر: ۲۵۵٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha