۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
مجوز جایگزینی نیروگاه بعثت صادر شد| متوسط بازده نیروگاه‌های کشور، ۳۹.۲۶ درصد
معاون شرکت برق حرارتی:

مجوز جایگزینی نیروگاه بعثت صادر شد| متوسط بازده نیروگاه‌های کشور، ۳۹.۲۶ درصد

معاون شرکت برق حرارتی متوسط بازده نیروگاه‌های کشور، ۳۹.۲۶ درصد اعلام کرد و افزود: راندمان ۲۰ درصد نیروگاه ها کمتر از ۲۰ درصد است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ناصر اسکندری معاون شرکت برق حرارتی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق، با بیان اینکه نیروگاه بعثت در داخل شهر تهران قرار دارد، بنابراین جایگزینی آن باید به سرعت انجام شود، ادامه‌داد: نیروگاه جایگزین نیروگاه بعثت مشخص شده و به زودی کار جایگزینی انجام خواهد شد.

معاون راهبری تولید برق حرارتی با بیان اینکه دو راهبرد درباره نیروگاه های فرسوده دنبال می شود که یکی افزایش بازدهی است، گفت: اکنون نیروگاهی داریم که بالای ۶۴ سال عمر دارد، اما در طول سال ها نسبت به تعویض قطعات آن اقدام شده و بازدهی افزایش یافته است.

اسکندری همچنین سیاست اصلی را بهره برداری از نیروگاه های با بازدهی بالا برشمرد و افزود: اکنون ۲۰ نیروگاه کشور فرسوده اند و در نوبت نوسازی قرار دارند.

تولید بیش از ۹۴ درصد برق کشور توسط نیروگاه های حرارتی

وی با بیان اینکه بیش از ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه های حرارتی تولید می شود، میزان آمادگی نیروگاه های حرارتی برای تابستان امسال را بالای ۹۹ درصد عنوان کرد و گفت: این عدد در جهان بالای ۹۵ درصد است که در ایران یک رکورد محسوب می شود.

اسکندری خاطرنشان‌کرد: از سال ۹۵ تاکنون ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی توسط متخصصان داخلی ساخت شده است. طوریکه اکنون بالای ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی ساخت داخل است.

سهم ۳ درصدی مازوت در تامین سوخت نیروگاه ها

این مسوول، شرایط تامین سوخت نیروگاه ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بالای ۹۳ درصد سوخت نیروگاه ها از ابتدای امسال گاز طبیعی است. همچنین چهار درصد از سوخت گازوئیل و سه درصد از مازوت استفاده می‌کنند که در مازوت نیروگاه های بخاری استفاده می شود.

اسکندری افزود: انجام ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در سال جاری برای گذر از تابستان سال آینده در نظر گرفته شده که تاکنون بیش از ۴۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی شروع شده و در حال اجرا است.

معاون راهبری تولید برق حرارتی، با اشاره به وجود نیروگاه‌های بخاری، گازی و سیکل ترکیبی در کشور، خاطرنشان‌کرد: تلاش بر تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی است تا بازده نیروگاه ها بیشتر شود.

متوسط بازده نیروگاه‌های کشور، ۳۹.۲۶ درصد

وی میزان بازدهی فعلی نیروگاه های کشور را ۳۹.۲۶ درصد عنوان کرد و گفت: این میزان بازدهی مطلوب است.

اسکندری، افزایش ظرفیت نیروگاه ها را یکی از اقدام های مورد تاکید دانست و افزود: تا کنون بیش از پنج‌هزار و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه شده است.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه‌داد: بیش از ۲ هزار مگاوات هم رفع محدودیت انجام شده است و با این اوصاف، در مجموع از ابتدای دولت سیزدهم هفت‌هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

وی سیاست اصلی را استفاده از گاز در نیروگاه‌ها برشمرد و افزود: با این حال ذخیره سازی سوخت مایع نیز انجام شده است.

این مسوول از اتصال ۱۱ نیروگاه به خطوط لوله سوخت مایع در آینده نزدیک خبر داد.

کد خبر: ۲۵۵٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی م IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 0
      با سلام و تقدیر از زحمات شما برق برای جامعه فردا مثل خون برای بدن انسان است. بخصوص با برقی شدن خودرو ها و گرمایش و پخت و پز و جایگذینی سوخت فسیلی. پس زیاد به نیروگاه های حرارتی ننازیم. الزام نیست که مسیری رو که کشور های توسعه یافته طی کردن ما هم طی کنیم باید با آینده نگری میانبر بزنیم و گرینه درست رو انتخاب کنیم. تولید الکتریسیته از انرژی های تجدید پذیر مناسب تربت گذینه هست حتی بهتر از انرژی اتمی. چرا بهش میگن سوخت پاک؟!! باید تحقیقات و بومی سازی از سلول سوخت خورشیدی انرژی گرمایی درون زمین، انرژی خورشیدی در مناطق جنوبی تر کشور و انرژی امواج دریایی و بادی بیشترین استفاده به نحو احسنت رو ببریم راهشم استفاده از ایده های دانش بنیان هست