۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
طالبان آزادسازی کانتینرهای توقیف شده در کراچی پاکستان را خواستار شد

طالبان آزادسازی کانتینرهای توقیف شده در کراچی پاکستان را خواستار شد

وزارت بازرگانی طالبان در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه موقت پاکستان، آزادسازی بیش از ۳ هزار کانتینر توقیف شده تاجران افغانستانی در بندر کراچی را خواستار شد.

به گزارش بازار، در بیانیه ای که سفارت افغانستان در روز سه شنبه منتشر کرده، آمده است: سرپرست وزارت بازرگانی طالبان این هفته در اسلام آباد با وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و در مورد تجارت و چگونگی بازگرداندن پول نقد و سایر دارایی های پناهندگان اخراج شده افغانستان به کشورشان گفت و گو کرد.

این دیدار کمتر از یک هفته پس از آن صورت می گیرد که پاکستان اعلام کرد: اقدام این کشور برای اخراج صدها هزار افغان بدون مدرک، پاسخی به عدم تمایل طالبان برای اقدام علیه شبه نظامیانی است که از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می کنند.

مقامات طالبان می گویند: تروریسم موضوع داخلی پاکستان است و از اسلام آباد خواسته اند تا اخراج شهروندان افغان را متوقف کند.

سفارت افغانستان در اسلام آباد در بیانیه خود اظهار داشت: در دیدار حاجی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت بازرگانی طالبان با جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه موقت پاکستان، تجارت دوجانبه، به ویژه کالاهای سرگردان بازرگانان افغانستانی در بندر کراچی، انتقال آسان املاک پناهجویان افغان به افغانستان و موضوعات مرتبط مورد گفت و گو قرار گرفته است.

شهروندانی که به افغانستان باز می گردند گفته اند محدودیت هایی برای انتقال پول نقد و دارایی به افغانستان از پاکستان وجود دارد، جایی که بسیاری از آنها برای چندین دهه تجارت و خانه ساخته بودند.

جیلانی گفته است: با اقدام جمعی علیه تروریسم می توان از ظرفیت کامل تجارت و اتصال منطقه ای استفاده کرد.

وزیر طالبان از پاکستان خواست هزاران کانتینر وارداتی که به گفته آن‌ها در بندر کراچی از زمان محدود کردن محموله‌های بین‌المللی به مقصد کابل، توقیف شده را آزاد کند.

مقامات پاکستان می‌گویند: میلیون‌ها دلار مالیات را از دست داده‌اند، زیرا کالاها بدون عوارض گمرکی از بنادر این کشور به افغانستان محصور در خشکی فرستاده و سپس به صورت قاچاق از مرز خارج می‌شوند.

مقامات افغانستان می گویند: پاکستان بیش از ۳ هزار کانتینر به مقصد افغانستان را در بندر کراچی توقیف کرده، در حالی که پرداخت مالیات و عوارض بیشتر را خواستار شده و میلیون ها دلار ضرر به تاجران وارد کرده است.

این کالاها لوازم الکترونیکی پیشرفته، قطعات ماشین آلات، مواد شیمیایی و منسوجات را شامل می‌شود که همه آنها در صورت واردات به پاکستان، تعرفه های زیادی را به خود اختصاص می دهند.

مقامات پاکستانی می گویند: مقادیر این کالاها به مقصد افغانستان در دو سال گذشته افزایش یافته است و با توجه به وسعت بازار در کابل این تجارت غیرواقعی و قاچاق است.

در بیانیه سفارت افغانستان آمده است: عزیزی و جیلانی در مورد مشکلات و چالش های ترانزیتی دو کشور صحبت کردند.

صدها تن از این کانتینرها از چند ماه قبل توقیف شده اند، در حالی که برخی از آنها بیش از یک سال در بندر کراچی باقی مانده اند.

یک مقام کنسولگری افغانستان در پیشاور گفت: کالاهای محدود شده در حال خراب شدن هستند و تاجران متحمل ضرر زیادی خواهند شد.

مناقشه تجاری یکی از چندین موضوع دشواری است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ بین کابل و اسلام آباد افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha