۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
صنعتگران با کمبود سوخت می سوزند و می سازند
بازار بررسی کرد؛

صنعتگران با کمبود سوخت می سوزند و می سازند

مشهد- شعار حمایت از تولید و مهار تورم در حالی به پایان سال نزدیک می شود که هنوز تولید کنندگان از کمبود سوخت می سوزند و با کمبود آن می سازند.

بازار؛ گروه استان ها: دولتمردان بر این باورند که توسعه تولید، تنها راهکار عملی برای مهار تورم و رونق و رشد اقتصادی است که این امر با تامین زیر ساخت ها؛ حمایت های دولتی، تسهیل فرایند های قانونی و حمایت بانک ها به راحتی دست یافتنی است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ خراسان رضوی با برخورداری از ذخایر قابل توجه معدنی و سرمایه های خُرد از یک سو و هم‌جواری با دو کشور افغانستان و ترکمنستان از سوی دیگر، بهترین شرایط را برای تولید دارد و تاکنون نیز رشد قابل توجهی در این زمینه داشته است اما مشکل اصلی در توسعه این بخش از استان، ضعف زیرساخت ها و موانع قانونی است، به طوری که حل همین دو مسئله بار بزرگی را از دوش تولیدکنندگان این منطقه برداشته و مسیر را هموار می کند.

در حالی که سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شدتا ظرفیت تولید واحد های صنعتی در خراسان رضوی ۲۰ درصد افزایش پیدا کند اما بنا بر اعلام معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از این میزان ۸۰ درصد محقق شد.

صنایع در تابستان به دلیل کمبود انرژی، شاهد قطع برق و حتی تعطیلی واحدها بودند و با فرا رسیدن زمستان قرار است گاز این صنایع قطع شود؛ اتفاقی که خسارت‌های سنگینی به این واحدهای تولیدی وارد می‌کند و تبعات سنگینی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در بر دارد.

در همین راستا فعالان فولادی توضیح می‌دهند که با کاهش گاز واحدهای تولیدی، صنایع، موجودی انبار خود را به بازارها می‎‌فرستند و با اتمام این موجودی، قیمت صنایع فولادی به دلیل کمبود عرضه، افزایش خواهد یافت.

سهم صنعت از انرژی

ابراهیم حسینی کارشناس حوزه صنعت و انرژی در گفت و گو با بازار اظهار می کند: ما در حالی تصمیم به جلوگیری از تورم داریم که قطع گاز و تعطیلی واحدهای صنعتی تاثیرات منفی به دنبال دارد.

صنعتگران با کمبود سوخت می سوزند و می سازند

وی اذعان می کند: افزایش قیمت کالا، تعدیل نیرو در کارخانه ها، فشار بیشتر روی صنعتگران و در نهایت تاثیر منفی بر اقتصاد کشور همگی از عوارض کمبود انرژی برای تولید است.

حسینی کارشناس حوزه صنعت و انرژی: دولت مبنای کار در امسال را بر پایه افزایش تولید بنا نهاده و این در حالی است که به صنایع بزرگ ابلاغ کرده که از ۱۲ ماه سال فقط ۸ ماه گاز را د اختیار آن ها قرار می دهد لذا این سیاست یک بام و دو هوا خود خاصیتی ضد تولید دارد!

وی با بیان اینکه صنعت کشور بخش زیادی از بار تامین نیازهای ضروری مردم و اشتغال را بر دوش می کشد و هم اکنون نیز ۴۰ درصد از اشتغال کشور مربوط به حوزه صنعت است اظهار می کند: با این حال صنعت سهم مناسبی از منابع انرژی در اختیار ندارد، کل گازی که بخش صنعت در کشور مصرف می کند کمی بیشتر از ۱۰ درصد از کل گاز مصرفی است .

وی ادامه می دهد: سهم صنعت از آب مصرفی حدود دو درصد و سهمش از برق مصرفی کل کشور ۳۵ درصد است اما با این وجود همیشه قطع برق صنایع در اولویت قرار می گیرد!

یک بام و دو هوا

این کارشناس اذعان می کند: دولت مبنای کار در امسال را بر پایه افزایش تولید بنا نهاده و این در حالی است که به صنایع بزرگ ابلاغ کرده که از ۱۲ ماه سال فقط ۸ ماه گاز را د اختیار آن ها قرار می دهد لذا این سیاست یک بام و دو هوا خود خاصیتی ضد تولید دارد!

وی می گوید: از طرفی دولت از کارخانه های سیمان در استان می خواهد تا در زمان نبود گاز طبیعی از سوخت دوم یا همان مازوت استفاده کنند اما مشاهده می کنید که در صورت اقدام به اینکار پای سازمان محیط زیست به میان می آید و به تولید کنندگان جریمه های سنگین تحمیل می کند.

وی ادامه می دهد: هر چند که این موضوع در جلسه هیئت دوئلت مطرح شد و مقرر شد تا سوخت کارخانه های سیمانی به صورت مایع تامین شود اما باز هم این کارخانه ها از طریق رسانه ها و هم چنین سازمان محیط زیست تحت فشار افکار عمومی و دولتی قرار می گیرند.

حسینی می گوید: جدا از جریمه استفاده از سوخت مازوت در واقع تخصیص سوخت دولتی نیز مستلزم طی کردن فرآیند پیچیده ای است به گونه ای که باید ابتدا در سامانه مربوطه ثبت نام کنید و پس از تایید جهاد کشاورزی و بازرگانی، سوخت به صنایع تعلق می گیرد و لذا این فرآیند به قدری پیچیده است که صاحبان صنایع عطایش را به لقایش می بخشند.

صنعتگران با کمبود سوخت می سوزند و می سازند

وی ادامه می دهد: نکته قابل توجه آن است که هزینه تامین سوخت گازوئیل در بازار آزاد بسیار سرسام آور است و علاوه بر این در صورت وجود گازوئیل در بازار آزاد هم، این سوخت قاچاق تلقی می شود و در صورت رویت دستگاه های ذی ربط، پرونده تعزیراتی برای واحد صنعتی خریدار تشکیل می‌شود.

شرایط شکننده صنعت فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران ایران نیز می گوید: تنها سوخت مصرفی صنایع فولادی، گاز است و این بخش امکان استفاده از سایر فرآورده های سوختی را برای تولید ندارد.

احمد رضوی نیک در گفت و گو با بازار اظهار می کند: از آن جا که ۳۴ واحد صنعتی در زمینه تولید شمش فولاد و سایر طرح های فولادی با اشتغال زایی برای ۹ هزار و ۲۶۲ نفر در استان خراسان رضوی فعالیت دارند لذا تردیدی نیست که این حجم از تولید فولاد در خراسان رضوی باید بستر پایداری از انرژی به ویژه گاز در اختیار داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران ایران توضیح می دهد: در صورت تامین انرژی گاز و برق این صنعت قادر خواهد بود ظرفیت تولید را تا رقم ۴۵ میلیون تن در سال افزایش دهد اما متاسفانه محدودیت های ایجاد شده ناشی از کمبود انرژی حتی اجازه رسیدن به تولید ۴۰ میلیون تن در سال را هم نمی دهد

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد نیک صدرای توس با بیان اینکه در پایین دست صنعت فولاد ۷۵ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند اذعان می کند: اشتغال زنجیره فولاد را اگر بخواهیم از معدن تا فولاد محاسبه کنیم رقمی در حدود ۴۵۰ هزار نفر می شود لذا هر گونه شوک وارده به این حوزه و توقف خط تولید این اشتغال قابل توجه در کشور را مورد تهدید قرار خواهد داد.

وی اذعان می کند: جدا از اشتغال وابسته به این صنعت در صورتی که گاز مورد نیاز فولاد سازان تامین شود این صنعت توان افزایش تولید تا سقف بیش از ۵۰ درصد را در اختیار دارد که می تواند رقم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران ایران توضیح می دهد: در صورت تامین انرژی گاز و برق این صنعت قادر خواهد بود ظرفیت تولید را تا رقم ۴۵ میلیون تن در سال افزایش دهد اما متاسفانه محدودیت های ایجاد شده ناشی از کمبود انرژی حتی اجازه رسیدن به تولید ۴۰ میلیون تن در سال را هم نمی دهد.

وی با اشاره به بخشنامه ها و تصمیمات لحظه ای دولتمردان برای تولید انرژی اذعان می کند: در طی دو سال گذشته با کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان مواجه بودیم و لذا دولت برای تامین انرژی از واحد های تولیدی درخواست کرد تا بخشی از این انرژی را از طریق خرید دیزل ژنراتور ها تامین کنند این در حالی است که دولتمردان توان تامین سوخت این دیزل ژنراتور هم را هم ندارند.

دلیل قطع گاز چیست؟

قطع گاز در حالی صنایع خراسان رضوی را تحت اشعاع خود قرار داده است که این استان یکی از منابع گازی را در سرخس زیر پای خود دارد و برای بسیاری از مردم و صاحبان صنایع جای سوال دارد لذا مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چرا گاز قطع می شود چنین پاسخ می دهد: در خراسان رضوی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک را داریم که بعد از تهران بیشترین میزان اشتراک است.

صنعتگران با کمبود سوخت می سوزند و می سازند

حسن افتخاری اذعان می کند: در کنار بخش خانگی، ۷ نیروگاه تولید برق تعداد ۵ مجتمع تولید فولاد و یک سری واحدهای صنعتی بزرگ دیگر را داریم که مجموع این صنایع باعث شده در حال حاضر عمده گاز مورد نیاز خود را از تولیدات گاز پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تامین کنیم، علاوه بر آن اقدام مهمی که در خراسان رضوی اتفاق افتاده این است که یک مخزن ذخیره سازی در سرخس داریم که از بزرگترین منابع ذخیره گاز در کشور و خاورمیانه است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی: مجموع گازی که از ذخیره‌سازی و پالایشگاه برداشت می‌ شود روی هم ۵۵ میلیون متر مکعب در زمان اوج مصرف است، در حالی که مصارف استان در ایام پیک ۸۵ میلیون متر مکعب است لذا حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در روز در خراسان رضوی کمبود گاز داریم که از این میزان بخشی را از طریق منابع گازی جنوب و از طریق خطوط انتقال سراسری و بخش دیگر را ناچارا با اعمال محدودیت و قطع گاز واحدهای صنعتی بزرگ تامین ‌می شود

وی ادامه می دهد: مجموع گازی که از ذخیره‌سازی و پالایشگاه برداشت می‌کنیم روی هم ۵۵ میلیون متر مکعب در زمان اوج مصرف است، در حالی که مصارف استان در ایام پیک ۸۵ میلیون متر مکعب است لذا حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در روز در خراسان رضوی کمبود گاز داریم که از این میزان بخشی را از طریق منابع گازی جنوب و از طریق خطوط انتقال سراسری و بخش دیگر را ناچارا با اعمال محدودیت و قطع گاز واحدهای صنعتی بزرگ تامین ‌می شود.

افتخاری با تاکید بر اینکه وقتی می‌دانیم در زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم، چاره‌ای نداریم تا از صنایعی همچون فولاد بخواهیم در آن ایام کار نکنند، تصریح کرد: در قانون هم آمده که در صورت شرایط اضطراری با تصویب مراجع امنیتی قطع گاز واحدهای صنعتی باید اتفاق بیفتد و ما قطعا برای قطع گاز فولاد مصوبه مراجع امنیتی را می‌گیریم.

وی می گوید: بدین صورت که در این ایام ما از نیروگاه‌ها می‌خواهیم که با سوخت مایع، برق خود را تامین کنند عمدتا نیروگاه‌های ما در استان گازوئیل می‌سوزانند و فقط یک نیروگاه است که مازوت می‌سوزاند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی معتقد است: فرهنگ‌سازی جهت مصرف بهینه نیازمند همکاری‌های فرا وزراتخانه‌ای و حتی فرادولتی است.

افتخاری عنوان می کند: مسئله دیگر این است که اقداماتی که ما در این خصوصی در پیش می‌گیریم زودبازده نیست. مثلا برای افزایش راندمان وسایل گرمایشی باید چند وزارتخانه پای کار بیایند، بخاری‌های ما در رده F و یا E است، یعنی پایین ترین حد استاندارد را دارند، برای اصلاح این موضوع و بهبود تولیدات ما که در نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود ضرورت دارد تا چند وزارتخانه پای کار بیایند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی می گوید: برای بهینه سازی مصرف گاز، استفاده از تجهیزات راندمان بالا بسیار گران است، بنابراین گاهی تامین این تجهیزات برای مشترکین خانگی با این قیمت گازی که پرداخت می‌کنند خیلی توجیهی ندارد و لذا برای همترازی تولید و مصرف باید اقدامات بسیاری را با همکاری تمامی وزارتخانه ها در دستور کار قرار داد.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha