۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تعطیلی ۳۰ درصد ظرفیت تولید در خراسان رضوی| ریشه در هم پیچیده مشکلات
بازار بررسی کرد؛

تعطیلی ۳۰ درصد ظرفیت تولید در خراسان رضوی| ریشه در هم پیچیده مشکلات

مشهد- خراسان رضوی با وجود بهره مندی بیشترین کارخانه های تولیدی و صنایع تبدیلی اما با کمترین فعالیت و حدود ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد و لذا جای این پرسش خالی است که چرا این کارخانه ها کار نمی کنند؟

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر تولید کنندگان و هم چنین صادرکنندگان با موانع ریز و درشتی روبرو هستند که برای رفع این موانع در سال حمایت از تولید باید تلاش و حمایت بیشتری را نسبت به آن معطوف داشت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هنگامی که از زبان مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی می شنویم در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان غیرفعال و بقیه نیز فعالیت محدود دارند در شرایطی که صحبت از حمایت تولید کنندگان و افزایش صادرات توسط دولتمردان زده می وشد کمی متعجب می شویم!

علی رضایی با بیان این مطلب اذعان می کند: هم اکنون تعداد هزار و ۶۶۳ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان دارای پروانه و مجوز فعالیت با ظرفیت حدود ۱۱ میلیون تن جذب ماده خام هستند که تعداد ۲۶۳ واحد از این تعداد کاملا غیرفعال می باشند.

وی می افزاید: متاسفانه ظرفیت کارخانه ها و صنایع تبدیلی استان با ظرفیت ماده خام استان تناسب ندارد و به عنوان نمونه در حالی که میزان تولید شیر استان یک میلیون و ۱۶۳ هزار تن می باشد، ظرفیت کارخانه های استان بیش از سه میلیون لیتر است.

رضایی ادامه می دهد: همچنین از تعداد ۱۱۷ کارخانه تولید خوراک دام با ظرفیت ۴ و نیم تن ظرفیت در حال حاضر تامین یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن خوراک دام برای این واحدها انجام می‌شود.

تعطیلی ۳۰ درصد ظرفیت تولید در خراسان رضوی| ریشه در هم پیچیده مشکلات

وی گران شدن مواد اولیه، مواد خام و نیز نشیب و فراز قیمت دلار در بخش صادرات محصولات تولیدی در این بخش را از چالش های موجود کارخانه های تولیدی می داند.

کارخانجات خوراک دام در دام تولید

در حالی که استان خراسان رضوی به عنوان یکی از بزرگ ترین قطب های تولید مواد پروتئینی و هم چنین گوشت و شیر محسوب می شود لذا شنیدن این خبر که کارخانجات خوراک دام در این استان با کمترین ظرفیت کار می کنند کمی عجیب به نظر می رسد!

موضوع را از مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی مبنی بر اینکه ریشه این کاهش تولید از کجا آب می خورد پرس و جو می کنیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی: با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده ها سر به فلک گذاشت و لذا این موضوع موجب شده تا نیاز به سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه به شدت افزایش یابد و لذا تامین نقدینگی و کمبود سرمایه از مهمترین مشکلات اساسی کارخانجات تولید خوراک دام است

فریدون کافی به بازار می گوید: به طور کلی باید اذعان کرد نبود حمایت از تولید کننده و بی اعتنایی بانک ها به تامین نیاز کارخانه ها و بهره های بانکی غیر معقول نه تنها کارخانه های تولید خوراک دام بلکه دست سایر تولید کنندگان را در پوست گردو گذاشته است.

وی عنوان می کند: با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده با روند غیرقابل‌باوری به چندین برابر رسید و باوجوداینکه وعده داده‌شده بود تسهیلاتی به تولیدکنندگان اختصاص یابد اما این امکان فراهم نشد و لذا بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل تولید روبرو شدند.

کافی اذعان می کند: با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده ها سر به فلک گذاشت و لذا این موضوع موجب شده تا نیاز به سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه به شدت افزایش یابد و لذا تامین نقدینگی و کمبود سرمایه از مهمترین مشکلات اساسی کارخانجات تولید خوراک دام است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو جو از مبلغ یک هزار و ۸۰۰ تومان تا قبل از آزاد سازی یارانه ها به افزون بر ۱۲ هزار تومان در حال حاضر رسیده است بیان می کند: با این اوصاف واضح است که سرمایه قابل توجهی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز است و این در حالی است که بانک ها همکاری لازم را برای اعطای تسهیلات ندارند!

تعطیلی ۳۰ درصد ظرفیت تولید در خراسان رضوی| ریشه در هم پیچیده مشکلات

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی در این رابطه معتقد است اگر به این صنعت کمک نشود، سرمایه‌های بسیاری از بین می رود و افراد زیادی به دلیل کاهش تولید شغلشان را از دست می‌دهند.

ریشه مشکلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا بسیاری از کارخانه ها در حوزه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی با کمترین ظرفیت کار می کنند و یا غیر فعال شدند اظهار می کند: متاسفانه پروانه‌های واحدهای صنعتی بخش کشاورزی و دامپروری بی‌مهابا صادر شده است.

قنبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی: در تولید رب گوجه فرنگی بالغ بر یک میلیون تن ظرفیت مازاد به کارخانه‌ها مجوز داده شده است و یا بالغ بر ۷۰۰ هزار تن ظرفیت مازاد برای کارخانجات خوراک دام در استان صادر شده که تامین مواد اولیه این کارخانجات را با مشکل جدی روبرو کرده است

غلامرضا قنبری در این رابطه به بازار می گوید: به عنوان مثال در تولید رب گوجه فرنگی بالغ بر یک میلیون تن ظرفیت مازاد به کارخانه‌ها مجوز داده شده است و یا بالغ بر ۷۰۰ هزار تن ظرفیت مازاد برای کارخانجات خوراک دام در استان صادر شده که تامین مواد اولیه این کارخانجات را با مشکل جدی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه در سایر حوزه ها نیز با ظرفیت مازاد تولید روبرو هستیم به ما می گوید: به طور مثال حدود یک میلیون تن ظرفیت مازاد کارخانجات چغندر در استان را شاهد هستیم که این موضوع عدم تناسب در صنایع شکل گرفته و تامین مواد اولیه و بازار مصرف را نشان می دهد.

ریشه تعطیلی کارخانه ها

احتشام اسلامی یکی از تولید کنندگان و فعالان صنعتی خراسان رضوی در خصوص سیاست های دولت مبنی بر راه اندازی واحد های راکد و هم چنین علت حذف بسیاری از تولید کنندگان از گردونه تولید در گفت و گو با بازار اذعان می کند: باید این موضوع را در نظر گرفت که چالش‌های پولی و مالی، از مهم‌ترین عوامل سقوط واحدهای تولیدی هستند.

تعطیلی ۳۰ درصد ظرفیت تولید در خراسان رضوی| ریشه در هم پیچیده مشکلات

وی اذعان می کند: نوسانات قیمت ارز که سال‌هاست گریبان اقتصاد کشور را گرفته‌، پیش‌بینی میزان تولید، میزان سفارش‌ها، میزان فروش و قیمت نهایی را برای واحدهای تولیدی سخت‌تر می‌کند و این واحدها اکثر اوقات، مجبور به تولید پایین‌تر از ظرفیت موجود، مواجهه با میزان سفارش‌های کمتر و در نتیجه میزان فروش کمتر می‌شوند

اسلامی فعال صنعتی در خراسان رضوی : صدور مجوزهای پرشمار برای تولید کالاهای مشابه موجب سلب امکان رقابت از واحدهای تولیدی و تعطیلی آنها شده و این موضوع و تحریم‌ها، ضربه‌ای مهلک به واحدهای تولیدی می‌زنند لذا اگر بخشی از تحریم‌ها رفع شده و مبادلات اقتصادی و تجاری تسهیل شوند، مشکلات کمتری در زمینه اشباع بازارهای داخلی به وجود می‌آید؛ زیرا واحدهای تولیدی بیشتری امکان انجام مبادلات با کشورهای خارجی و بقا را به دست می‌آورند

وی ابراز می کند: در شرایطی که بانک‌ها به دلیل وضع قوانین از سوی بانک‌مرکزی در نتیجه مشکلات کسری بودجه دولت، توانایی اعطای وام به این واحدها را ندارند، نمی‌توان انتظار تامین نیازهای اولیه این واحدها را داشت.

وی هم چنین صدور مجوزهای پرشمار برای تولید کالاهای مشابه را نیز موجب سلب امکان رقابت از واحدهای تولیدی و تعطیلی آنها عنوان می کند و ادامه می دهد: این موضوع و تحریم‌ها، ضربه‌ای مهلک به واحدهای تولیدی می‌زنند لذا اگر بخشی از تحریم‌ها رفع شده و مبادلات اقتصادی و تجاری تسهیل شوند، مشکلات کمتری در زمینه اشباع بازارهای داخلی به وجود می‌آید؛ زیرا واحدهای تولیدی بیشتری امکان انجام مبادلات با کشورهای خارجی و بقا را به دست می‌آورند.

اسلامی ابراز می کند: با این حال ما واحد های تولیدی بسیاری داریم که تولیدات آن ها نه باعث بهبود رقابت می شود و نه کمکی به رشد کیفیت می‌رسانند و با بروز رکودی کوچک و شوک‌های اقتصادی اندک، به سمت فروپاشی حرکت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی اذعان می کند: برخی واحد های تولیدی مجبورند تا ماده اولیه خود را از کشوری دیگر وارد کنند لذا تحریم ها و یا قوانین ممنوعیت واردات اجازه تامین آن ماده خاص را به آن ها نمی دهد لذا واحد تولیدی مجبور است تولید خود را متوقف کرده یا از ماده‌ای مشابه استفاده کند که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی‌ و در نتیجه حذف آن واحد از عرصه رقابت های جهانی و بازار های داخلی خواهد شد.

اسلامی مشکلات برون سپاری ارزی، موانع گمرکی، نبود انرژی، قوانین محدود کننده تولید و صادرات و ده ها مشکل دیگر را تنها بخشی از مشکلات تولید کنندگان می داند که در نهایت منجر به تعطیلی آن ها می شود و یا موجب شده زیر ظرفیت اسمی فعالیت کنند.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      1 0
      ریشه اصلی مشکلات تولید کنندگان در کشور تشویق دلال وتنبیه تولید کننده به طرق مختلف از مالیات وعوارض ، بیمه و سود کلان بانکی تا فرهنگ غلط
    • روح الله IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      این مورد را باید از آق زاده ها و برادران قاچاقچی پرسید که بی رویه جنسهای بنجل چینی وارد می کنند باعث تعطیلی یا کم کاری کارخانه های داخلی شده است