۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
ارائه برنامه رسمی دولت روسیه برای استخراج صنعتی رمزارز؛ دور زدن تحریم در دستور کار جدی مسکو
بازار گزارش می‌دهد؛

ارائه برنامه رسمی دولت روسیه برای استخراج صنعتی رمزارز؛ دور زدن تحریم در دستور کار جدی مسکو

نمایندگان مجلس دومای روسیه از طرح جدید خود برای ارائه ابزارهای جدید به ماینرها و تاسیس نهاد رسمی ناظر بر فعالیت آنها در راستای قانونی سازی استخراج و کمک به دور زدن تحریم ها خبر دادند.

بازار؛ گروه بین الملل: پیدایش ابزارهای نوین مالی به ویژه رمزارزها منجر به برداشته شدن بسیاری از محدودیت ها و همچنین، تضعیف ابزارهای فشار بین المللی مانند تحریم ها علیه کشورهایی چون ایران، روسیه، ونزوئلا، کوبا و حتی کره شمالی شده است.

عوامل زیادی چون پنهان بودن هویت کاربران، عدم نیاز به استفاده از حساب بانکی برای انجام تراکنش های مالی و عدم انجام این تراکنش ها از مسیرهای متداول بانکی و سیستم های تسویه حساب های بین المللی مانند سوئیفت مهمترین دلایل استقبال دولت ها از رمزارزها و سیستم های مالی مبتنی بر آنها محسوب می شوند.

تا حدود دو سال پیش، علیرغم تمامی مزیت های یاد شده برای این سیستم مبادله مالی نوین، بنا به دلایل مختلف حقوقی و همچنین لزوم رعایت مواردی چون لزوم پرداخت مالیات در تراکنش ها، دولت ها از پذیرش استفاده از این سیستم امتناع می ورزیدند.

اما بسیاری از کشورها به ویژه روسیه، با تکیه بر فناوری های نسبتا به روز خود در زمینه فناوری اطلاعات و نیاز به جایگزینی سیستم های مالی جدید به جای ابزارهای تحت تحریمی همچون سوئیفت، تلاش روز افزونی برای فراهم آوردن زیرساخت های مورد نیاز در راستای تسهیل مبادلات رمزارزی به کار بسته اند. تا جاییکه امروز، نهادهای دولتی یا وابسته به دولت روسیه از جمله بزرگترین مالکین بیت کوین و استیبل کوین هایی مانند تتر بوده و از مبادلات بین المللی خود از آنها بهره مبگیرند.

تشویق دولت روسیه به دور زدن تحریم های مالی با کمک ماینرها

در تازه ترین اظهارات مقام های رسمی روسیه و دور جدید از حمایت آنها از رمزارزها به عنوان ابزاری موثر در دور زدن تحریم های بین المللی، وزارت صنعت و تجارت روسیه از ابداع ابزاری جدید خبر داده که می تواند در دور زدن تحریم ها به ماینرهای این کشور کمک نماید.

نمایندگان مجلس دوما این کشور نیز در کانال رسمی خود (دوما تی وی) بر روی سرویس اشتراک فیلم روسی «روتیوب» تایید کرده اند که وزارت صنعت و تجارت این کشور به تازگی ابزاری را ابداع کرده اند که به پشتوانه آن می توان تحریم های بین المللی مالی علیه «ماینینگ صنعتی» تحت حمایت مسکو را دور زد.

مسکو: دارایی های دیجیتال می توانند نقش اعجاب انگیزی به عنوان ابزار پرداخت و تسویه حساب های بین المللی میان ملت ها ایفا نمایند

در بیانیه نمایندگان دوما آمده است: این ابزار جدید می تواند صاحبان صنایع و مشاغل روسیه را قادر به انجام تراکنش های مالی فرامرزی نماید.

در همین راستا، «آنتونی تکاچف» معاون اول رئیس کمیته اطلاعات و فناوری ارتباطات مجلس دوما نیز در مصاحبه تلویزیونی خود در دوما تی وی تایید کرد که ابزار جدید به زودی در اختیار ماینرهای روسی قرار خواهد گرفت تا از این طریق بتوانند توان از دست رفته خود برای استخراج رمزارز به واسطه محدودیت های بین المللی را بار دیگر بازیابی نمایند.

وی همچنین با تایید نقش برجسته ماینرهای روسی در دور زدن تحریم های غرب تاکید کرد که فعالیت آنها می تواند کمک شایانی به دور زدن تحریم ها و دسترسی بهتر روسیه به بازارهای مالی جهانی نماید.

Anton Tkachev, the First Deputy Chairman of the Committee on Information Policy, Information Technologies and Communications.

تکاچف همچنین تصریح کرد: با استفاده از این ابزار جدید، دشمن دیگر قادر به رهگیری ماینرهای روسی نخواهد بود. وی در عین حال تاکید کرد که فعالیت ماینرها در روسیه تنها در راستای تسهیل مبادلات بین المللی مجاز بوده و استفاده از رمزارزها برای خرید و فروش و سودزایی در داخل مرزهای این کشور همچنان ممنوع می باشد.

وی همچنین چشم انداز آینده رمزارزها در روسیه را کاملا مشروط و محدود به فعالیت های مجاز یاد شده از سوی دولت این کشور دانست. تکاچف در خصوص مزیت رمزارزها در امر تسهیل مبادلات بین المللی، نقش آنها را ستوده و تاکید کرد: دارایی های دیجیتال می توانند نقش اعجاب انگیزی به عنوان ابزار پرداخت و تسویه حساب های بین المللی میان ملت ها ایفا نمایند.

برنامه دولت روسیه برای تاسیس سیستم بانکی رمزارزی

تکاچف در بخش دیگری از گفتگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که دولت روسیه قصد دارد با وضع مقررات تنظیم گری در این کشور، نوعی سیستم بانکداری رمزارزی و نهاد قانونی ناظر بر آن را راه اندازی نماید. وی تاکید کرد که این نهاد تحت نظارت بانک مرکزی روسیه به فعالیت خواهد پرداخت و تمامی فعالیت های آن مورد رصد دولت خواهد بود.

The interior of an industrial crypto mining center operated by the Russian firm BitRiver.

این سخنان تکاچف در حالی مطرح می شود که «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی این کشور از جمله مخالفان سرسخت رمزارها به حساب می آید؛ با اینحال، مواضع وی در قبال دارایی های دیجیتال نیز طی ماه های اخیر تا حد زیادی نرم تر شده که می تواند نشان از ایفای نقش دارایی های دیجیتال در کمک به دولت روسیه برای دور زدن تحریم های مالی وضع شده از سوی غرب مربوط باشد.

به عنوان مثال، بانک مرکزی روسیه طی ماه های اخیر، تلویحا با «ماینینگ صنعتی» در قلمرو این کشور موافقت کرده و به همین دلیل، شرکت های بزرگ روسی فعال در زمینه استخراج رمزارز مانند بیت ریور (BitRiver) در حال فعالیت رسمی و بدون محدودیت در خاک روسیه هستند.

رئیس بانک مرکزی روسیه تاکید کرده است که تنها نگرانی وی از فعالیت ماینرها در روسیه مربوط به اقتصاد داخلی این کشور بوده و در صورت حصول اطمینان از محدود شدن فعالیت آنها در حوزه فرامرزی، مشکل چندانی با فعالیت آنها در خاک روسیه نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha