۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
فشار آمریکا بر چین برای قطع واردات نفت ایران نتیجه معکوس دارد
ایران از محورهای دیدار بایدن و شی؛

فشار آمریکا بر چین برای قطع واردات نفت ایران نتیجه معکوس دارد

تلاش برای اعمال فشار بر چین برای توقف واردات نفت از ایران این پتانسیل را دارد که به اقتصاد ایالات متحده آمریکا آسیب برساند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت یوسیر آنلاین در مقاله ای نوشت: تلاش برای اعمال فشار بر چین برای توقف واردات نفت از ایران این پتانسیل را دارد که به اقتصاد ایالات متحده آمریکا آسیب برساند.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

حمله اخیر حماس در ۷ اکتبر منجر به ارتباط مستمر مقامات آمریکایی و چینی شده و خواستار پایان دادن به خشونت شده اند، با این حال تفاوت هایی در رویکردهای آنها به این جنگ وجود دارد.

در این راستا ایالات متحده آمریکا از چین - متحد نزدیک ایران - خواست تا تهران را از حمایت از حماس و حزب‌الله و گسترش جنگ به جبهه‌های جدید باز دارد. سیاستمداران واشنگتن دی سی گزینه های مختلفی را برای مجازات تهران پیشنهاد کرده اند. دولت بایدن در روزهای اخیر با فشار قابل توجهی از سوی جمهوری خواهان برای پاسخ به حملات نیابتی ایران مواجه شده است.

قانونگذاران از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌خواهند اقداماتی برای کاهش درآمد ایران از صادرات نفت به چین، به‌ویژه در چارچوب تحریم‌های آمریکا انجام دهد. آنها معتقدند درآمد ایران از چنین صادراتی برای تامین مالی تجهیزات و حمایت مالی از گروه هایی مانند حزب الله و حماس در خاورمیانه استفاده شده است.

در دیدار آتی رهبران دو کشور در سانفرانسیسکو در جریان اجلاس همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ماه نوامبر، برخی از تحلیلگران معتقدند که آمریکا می تواند نگرانی های خود در مورد ایران را به چین منتقل کند. طرف آمریکایی ممکن است فشار چین بر ایران را برای توقف حملات نیابتی بیشتر به اهداف ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کند. همچنین کاهش یا توقف خرید نفت از ایران می تواند درخواست آمریکا از چین باشد.

دولت آمریکا علیرغم نظر قانونگذاران نمی تواند به راحتی صادرات نفت ایران به چین را قطع کند

چین به‌عنوان خریدار اصلی نفت ایران بوده و به‌طور میانگین روزانه ۷۷۴ هزار بشکه نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ وارد کرده است و جایگاه خود را به عنوان مشتری اصلی ایران مستحکم می‌کند. با توجه به نقش برجسته چین در بازار جهانی نفت، هر گونه اختلال در واردات نفت این کشور می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت در سراسر جهان داشته باشد. اگر آمریکا صادرات نفت ایران به چین را با موفقیت قطع کند، چین از تامین‌کنندگان دیگر نفت می‌خرد. این امر باعث افزایش قیمت جهانی نفت می شود که به اقتصاد و مصرف کنندگان ایالات متحده آمریکا آسیب می رساند.

به طور کلی قطع جریان نفت بین کشورها پیامدهای گسترده ای دارد که نه تنها بر کشورهای درگیر بلکه بر قیمت جهانی انرژی نیز تأثیر می گذارد. بدیهی است که دولت بایدن در تلاش است تا از هر گونه عاملی که به افزایش قیمت جهانی نفت و گاز کمک می کند، قبل از انتخابات ریاست جمهوری آتی سال آینده جلوگیری کند.

چین به ایران به‌عنوان تامین‌کننده کلیدی نفت متکی است و این امر برای آمریکا بسیار چالش برانگیز است

گزارش‌های رویترز و بلومبرگ حاکی از آن است که چینی‌ها نفت ایران را با نرخ کاهشی خریداری می‌کنند و پس‌اندازی بین ۱۰ تا ۱۲ دلار در هر بشکه دارند. جای تعجب است که چین مایل به ریسک از دست دادن تامین کننده با چنین شرایط سودمندی باشد. با این حال اتحاد چین با ایران، هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی، لایه‌ای از پیچیدگی را اضافه می‌کند. چین علاوه بر اینکه سرمایه‌گذار اصلی در ایران است، به ایران به‌عنوان یک تامین‌کننده کلیدی نفت متکی است و این امر برای آمریکا چالش برانگیز است تا چین را برای تبعیت از تحریم‌های ایران تحت فشار قرار دهد.

علاوه بر این چین روش‌هایی را برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به کار گرفته و شرکت‌های چینی در دور زدن محدودیت‌های تجاری ایران مهارت دارند. تاکتیک هایی مانند استفاده از شرکت های پوسته و انتقال کشتی به کشتی برای پنهان کردن منشا نفت ایران، نظارت و ممانعت از صادرات نفت ایران را برای ایالات متحده آمریکا چالش برانگیز می کند.

مخالفت سایر کشورهای واردکننده نفت مانند روسیه و هند مسائل را پیچیده تر می کند، زیرا آنها در برابر مشاهده کنترل بیش از حد ایالات متحده بر بازار جهانی نفت مقاومت می کنند. با توجه به موقعیت آنها به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان با ارتباطات اقتصادی عمیقاً در هم تنیده، ایالات متحده آمریکا در اعمال اهرم فشار بر چین با محدودیت هایی مواجه است. بنابراین، تلاش برای اعمال تحریم های قابل توجه علیه چین می تواند به طور بالقوه به اقتصاد ایالات متحده آسیب برساند.

محاصره تحمیلی ایالات متحده آمریکا می تواند به رویارویی نظامی با ایران منجر شود و کل منطقه خاورمیانه را بی ثبات کند

فراتر از چالش های اقتصادی و سیاسی، قطع صادرات نفت ایران به چین، احتمال افزایش درگیری را افزایش می دهد. محاصره تحمیلی ایالات متحده آمریکا می تواند به رویارویی نظامی با ایران منجر شود و خطرات شدیدی را به همراه داشته باشد و کل منطقه خاورمیانه را بی ثبات کند.

با توجه به این پیچیدگی‌ها بعید به نظر می‌رسد که ایالات متحده با موفقیت صادرات نفت ایران به چین را در آینده نزدیک متوقف کند. با این حال ایالات متحده آمریکا ممکن است به فشار بر چین برای کاهش واردات نفت از ایران ادامه دهد و ممکن است تحریم‌های بیشتری را علیه شرکت‌های چینی فعال در تجارت نفت ایران اعمال کند.

کد خبر: ۲۵۵٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha