۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
کورس قیمت محصولات خارجی با ایرانی؛ نرخ کالاها ساعت می‌زند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

کورس قیمت محصولات خارجی با ایرانی؛ نرخ کالاها ساعت می‌زند

مشهد- نرخ ارز که از حیطه نظارت خارج می‌شود و در بازار خود را بالا می‌کشد به‌یک‌باره قیمت‌ها نیز که خود را از قافله گرانی عقب دیدند با افزایش‌های ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف‌کنندگان را غافلگیر می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در بازار عمده‌فروشان مشهد که قدم می‌گذاریم از هفته گذشته تا امروز قیمت‌ها برایمان ناشناخته و نرخ کالاها از هر فروشگاه تا فروشگاهی دیگر متفاوت است؛ عدس کانادایی که تا قبل از سال‌نو، روی قیمت کیلویی ۱۲ هزار تومان مانده بود و بعد از سال باوجود کرونا خود را به قیمت ۱۸ هزار تومان رساند حالا با نرخ کیلویی ۲۲ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان شاخ‌وشانه می‌کشد.

البته اگر حساب این خارجی‌ها را جدا کنیم محصولات داخلی هم‌دست کمی نداشته و ظاهراً در رقابت با محصولات خارجی کورس قیمت گذاشتند.

لوبیا رشتی یکی از همین محصولاتی است که تا پیش از عید نوروز باقیمت ۱۲ هزار تومان هم خریدار نداشت و مصرف‌کنندگان با کراهت به قیمتش نگاه می‌کردند اما حالا باقیمت ۲۲ هزار تومان ظاهراً تمایل برای خرید آن‌هم بیشتر شده است.

یکی از اعتراض خریداران در بازار گذشته از گرانی‌ها منت فروشندگانی است که باعرضه هر کالا منتی هم بر روی آن می‌گذارند و ابراز می‌کنند: این جنس را باقیمت گذشته به شما می‌فروشم و الا هفته دیگر قیمتش بیشتر است!

ادامه شایعات گرانی
بنا بر گفته خریداران و مغازه‌داران قریب به‌اتفاق تمامی کالاهای اساسی و مورد مصرف مردم افزایش قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه کرده است و در این میان فقط محصولاتی مانند روغن افزایش محسوسی داشته است.

ماکارونی فرمی سبزیجات که بنا بر گفته فروشندگان به‌صورت عمده تا اسفندماه سال گذشته به نرخ بسته‌ای ۵۰ هزار ریال به فروش می‌رسید حالا به قیمت ۹۳ هزار ریال عرضه می‌شود و بااین‌حال زمزمه گرانی تا قیمت ۱۰۵ هزار ریال در بازار و در بین فروشندگان قوت گرفته است.

افزایش قیمت از زبان مسئولان
در همین رابطه معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بازار گفت: در گروه مواد غذایی بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، برنج هندی، لوبیا، عدس و شکر است به‌طوری‌که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی به ۲۲۵ هزار ریال، لوبیا سفید ۲۲۰ هزار ریال، برنج هندی ۱۶۰ هزار ریال و عدس کانادایی ۲۱۰ هزار ریال و شکر به ۸۵ هزار ریال رسید.

بنا بر گفته خریداران و مغازه‌داران قریب به‌اتفاق تمامی کالاهای اساسی و مورد مصرف مردم افزایش قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه کرده است و در این میان فقط محصولاتی مانند روغن افزایش محسوسی داشته است

رضا شجاعی افزود: بررسی ۵۳ قلم کالا طی دو هفته اخیر خردادماه با مدت مشابه ماه قبل نشان می‎دهد که چندین قلم افزایش قیمت و چندین قلم کاهش قیمت داشتند.

وی بابیان اینکه  قیمت انواع لبنیات در این مدت ثابت بوده است، ادامه داد: این در حالی است که هر کیلو شیر پنج هزار ریال افزایش قیمت داشته است.

گرانی سایر اقلام

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این مدت گوشت مرغ از هر کیلو ۱۲۹ هزار ریال به ۱۴۰ هزار ریال و تخم‌مرغ از هر کیلو ۱۰۰ هزار ریال به ۱۲۲ هزار ریال رسیده است، اظهار داشت: این در حالی است که در دو هفته اخیر شاهد کاهش قیمت در اقلام پروتئینی مانند گوشت گوسفندی و لاشه گوساله بودیم.

شجاعی افزایش قیمت‌ها را منحصر به مواد غذایی نداست و در این رابطه گفت: در گروه کالایی مصالح ساختمانی نیز در مدت مزبور گچ سفید ۱۸ درصد، آجر ۱۵ درصد و شن و ماسه ۱۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی در خصوص افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز بیان کرد: مقررشده است تا اتحادیه مرغ تخم‌گذار با کمک سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی نسبت به عرضه مستقیم تخم‌مرغ باقیمت هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار ریال در بازار اقدام کنند و باکسانی که عرضه تخم‌مرغ بیشتر از قیمت مصوب دارند برخورد شود.

بازگشایی مرزها تأثیری نداشت
افزایش قیمت‌ها در حالی از هفته گذشته به هفته دیگر در حال تغییر و قیمت است که چندی پیش علی رسولیان معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی اعلام کرد: انسداد مرزها و جلوگیری از ورود مواد غذایی باعث این کمبود و افزایش قیمت شده و الا ما در گمرک حجم بالایی از حبوبات راداریم که وارد نشده است و بلافاصله با بازگشایی مجدد این مشکل رفع می‌شود و به نظرم درنهایت تا یک ماه آینده این موضوع رفع شود.

البته پیش‌ازاین معاون سازمان صمت خراسان رضوی به بازار گفته بود استان مایکی از استان‌های مصرف‌کننده حبوبات است و اتفاقاتی که در دیگر استان‌ها یا درروند واردات می‌افتد به‌طور مستقیم بر بازار استان تأثیر می‌گذارد.

در گروه مواد غذایی بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، برنج هندی، لوبیا، عدس و شکر است به‌طوری‌که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی به ۲۲۵ هزار ریال، لوبیا سفید ۲۲۰ هزار ریال، برنج هندی ۱۶۰ هزار ریال و عدس کانادایی ۲۱۰ هزار ریال و شکر به ۸۵ هزار ریال رسید

 علی غفوری مقدم تاکید کرده بود: حبوبات در فهرست کالاهای اساسی وجود نداشته و سهمیه‌ای به ما برای توزیع اختصاص پیدا نمی‌کند که بتوانیم در بازار مداخله کنیم و هرچه هست متعلق به بخش خصوصی است و ما خودمان برنامه‌ای برای مدیریت بازار نداریم.

کد خبر: ۲۵٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha