۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
واحد صدور گواهی ترانزیتی «کارنه تیر» در خرمشهر راه‌اندازی می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در گفتگو با بازار:

واحد صدور گواهی ترانزیتی «کارنه تیر» در خرمشهر راه‌اندازی می‌شود

خرمشهر- موسوی، رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: پنجمین واحد صدور گواهی ترانزیتی «کارنه تیر» کشور، پس از چند ماه پیگیری و دریافت موافقت لازم از مراجع ذیربط، در این اتاق راه اندازی می‌ شود.

سید مصطفی موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صبح امروز سه شنبه نشست هماهنگی راه اندازی «کارنه تیر» با حضور مدیران و کارشناسان استانی، سازمان منطقه آزاد اروند، خرمشهر و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.

وی افزود: کارنه تیر «TIR carnet» سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر «TIR» در کشور مبدأ صادر می‌ شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌ طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌ کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر عنوان کرد: با توجه به مجاورت خرمشهر با کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس و بهره برداری استان خوزستان از دور مرز زمینی فعال و چندین بندر تجاری، ظرفیت صادرات کالاهای ترانزیتی با توانی بالا در این استان وجود دارد که لازمه توسعه این بخش ترانزیتی از تجارت بین الملل کشورمان، راه اندازی دفتر صدور گواهی های کارنه تیر برای بهره بداری فعالان اقتصادی از این مزیت بود.

موسوی به امکان توسعه مسیرهای ترانزیتی منطقه به کشورهای حوزه های خلیج فارس و سوریه از طریق خاک عراق اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت های راه اندازی این عملیات ترانزیتی، ایجاد بستر صادرات ارزان و امن کالا به کشورهای کویت، عربستان، سوریه و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: مزایای فراوانی برای بازرگانان به منظور بهره بردن از خدمات این کنوانسیون وجود دارد که برخی از آنها بی شک، افزایش امنیت بارهای صادراتی و سرعت عملیات تجاری در مرزها و همچنین کاهش آسیب های ناشی از ترانشیپمنت و هزینه های آن خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر خاطرنشان کرد: صدور این گواهی ها، بار مسئولیت و حجم کار فراوان را از عهده سازمان های نظارتی و دخیل در امور تجاری در مرزها و بندرگاه ها را کاهش خواهد داد.

موسوی اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون کالای ترانزیتی از مرزهای کشور خارج شد که سهم استان خوزستان تنها ۵ هزار تن از این کالا بوده که نیاز است با توجه به ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی مناسب این استان این آمار افزایش یابد.

وی بیان کرد: همچنین در سال جاری و توسط ۴ شعبه کارنه تیر فعال در کشور برای مجموع ۸۱ هزار و ۴۰۰ تن از کالاهای صادراتی و وارداتی مجوز کارنه تیر صادر شده که این آمار با فعال شدن و افتتاح رسمی دفتر کارنه تیر اتاق خرمشهر در دی ماه سال جاری با افزایش رو به رو خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۵٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha