۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره موضوع همترازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان
در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛

توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره موضوع همترازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق باید حقوق بازنشسته طی ۵ سال، ۹۰ درصد حقوق و مزایای مشمول کسورات هم‌تراز کارمند باشد.

به گزارش بازار، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، پیش از ارجاع بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه مذکور در رابطه با اصلاح صندوق‌های بازنشستگی به کمیسیون متبوعش جهت بررسی بیشتر گفت: در خصوص حقوق بازنشستگان کمیسیون تلفیق جلسات متعددی برگزار کرد و تلاش مجلس و دولت کاهش مشکلات بازنشستگان است تا اصلاح نظام حقوقی آنها صورت گیرد.

وی در توضیح بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه مذکور گفت: بین حقوق شاغلان یعنی حقوق و مزایای مشمول کسورات و حقوق بازنشستگان یک اختلاف وجود دارد، فرض کنید این اختلاف مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیون باشد، بنابراین ما فاصله بین حقوق بازنشسته و ۹۰ درصد حقوق شاغل را به ۱۰۰ قسمت تقسیم می‌کنیم، یعنی تا ۹۰ درصد حقوق و مزایای مشمول کسورات شاغل هم‌تراز، فرضا عدد ۱۰۰ داده می‌شود و این را تقسیم کردیم و گفته شده در سال اول یعنی سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد این اختلاف جبران می‌شود، هرچند باز هم در سال بعد از آن باید ۳۰ درصد این اختلاف جبران شود یعنی در مجموع دو سال، باید ۷۰ درصد اختلاف حقوق بازنشسته و ۹۰ درصد حقوق شاغلان مرتفع شود و در سال سوم نیز باید حقوق بازنشسته ۹۰ درصد حقوق شاغل و مزایای مشمول کسورات شود یعنی ما در یک فاصله سه ساله به این عدد و رقم برسیم.

وی خطاب به بازنشستگان گفت: اگر بخواهیم در سال اول حقوق بازنشستگان را به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسانیم برخلاف رقم‌هایی که بعضاً گفته می‌شود ما حداقل به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم لذا باید چیزی را اینجا بنویسیم که قابل تحقق باشد.

زنگنه همچنین در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی و مشمولان آن توضیح داد: در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی و مشمولان آن نیز روال بر این است که معمولاً صندوق‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی نیز طبق عرف همین مسیر را دنبال می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین به دنبال درخواست رئیس مجلس درباره به کارگیری کلمه «متوسط» در متن مبنی بر اینکه «ضریب بازنشستگان در طول برنامه نسبت به حقوق شاغلان هرسال به میزانی افزایش می یابد که در پایان سال سوم برنامه متوسط حقوق بازنشستگان به نود درصد(%۹۰) متوسط حقوق و مزایای مشمول کسورات شاغلان برسد.» توضیح داد: منظور و مقصود کمیسیون این بوده که حقوق بازنشسته ۹۰ درصد حقوق و مزایای مشمول کسورات هم‌تراز کارمند باشد لذا اگر کلمه «متوسط» این مهم را نقض می‌کند، ما با برداشتن آن مشکلی نداریم.

براساس بند الحاقی ارجاع شده ماده ۲۹لایحه مذکور؛ ضریب بازنشستگان در طول برنامه نسبت به حقوق شاغلان هرسال به میزانی افزایش می یابد که در پایان سال سوم برنامه متوسط حقوق بازنشستگان به نود درصد(%۹۰) متوسط حقوق و مزایای مشمول کسورات شاغلان برسد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد(%۴۰) و در سال های دوم و سوم هر کدام سی درصد(%۳۰) ما به التفاوت وصول به نود درصد(%۹۰) یاد شده اعمال خواهد شد. آئین نامه این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می رسد.

کد خبر: ۲۵۵٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha