۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
بورس ضامن بانک ها یا بدهکار بودجه
بازار گزارش می دهد؛

بورس ضامن بانک ها یا بدهکار بودجه

در حال حاضر نهایی شدن لایحه بودجه ۱۴۰۳ نزدیک است و از طرف دیگر کسری بودجه کم کم نمایان می شود و حالا نقش بانک ها در تامین کسری بودجه و محاسبات بازار سهام پررنگ می شود.

بازار؛ گروه بورس: رفتار دولت در مواجهه با کسری بودجه و شرکت‌ها می‌تواند سرنوشت بازار را رقم بزند و در وضعیت بازدهی نمادها موثر باشد. نحوه تدوین بودجه سال آینده هم به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی به نظر می‌تواند تاثیر بسزایی در بازار داشته و تحولات مثبت و منفی احتمالی را طی آذر ماه رقم بزند. خبرها حکایت از این دارد که بانک ها و شرکت های دولتی بخشی از املاک خود را در قالب طرح مولدسازی دارایی ها عرضه خواهند کرد. در همین رابطه مدیرعامل گروه توسعه ملی با تاکید بر واگذاری امور به بخش غیردولتی به عنوان تنها راه نجات ایران، از واگذاری سهام خود در پتروشیمی شازند و بانک اقتصاد نوین خبر داده است و این به معنای افزایش عرضه املاک دولتی در شش ماهه دوم سال جاری است.

به گفته رضا روحی با توجه به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک ها یا انتشار اوراق و... است در هر دو حالت بازار سهام تحت تاثیر قرار می گیرد، زیرا با استقراض، پایه پولی افزایش می یابد و چرخه تورم فعال می شود و همین موضوع روی بازار تاثیر می گذارد و در حالت دوم با انتشار اوراق روی جریان نقدینگی بازار سهام تاثیر می گذارد

یکی دیگر از برنامه هایی که روی بازار تاثیر دارد توافق بانک‌ها و صندوق توسعه ملی است که بر مبنای آن صندوق توسعه ملی طلبش از بانک‌ها را باید بگیرد. لازمه این عملیات، مشخص شدن نرخ تسعیر ارز سیستم بانکی است. به همین دلیل گمانه‌زنی می‌شود برخلاف سال‌های گذشته که معمولا در انتهای سال و گزارش ۱۲ ماهه، درآمد تسعیر ارز بانک‌ها مشخص می‌شد، امسال در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده این مهم تحقق یابد. هنوز نتیجه ی این تصمیم مشخص نیست اما به هر حال اگر الان هم این درآمد شناسایی نشود، در انتهای سال شناسایی خواهد شد.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه کسری بودجه مهمترین محرک بودجه برای بورس است، گفت: با توجه به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک ها یا انتشار اوراق و... است در هر دو حالت بازار سهام تحت تاثیر قرار می گیرد، زیرا با استقراض، پایه پولی افزایش می یابد و چرخه تورم فعال می شود و همین موضوع روی بازار تاثیر می گذارد و در حالت دوم با انتشار اوراق روی جریان نقدینگی بازار سهام تاثیر می گذارد و این مسأله نیز منجر به رکود معاملات می شود. بنابراین استراتژی دولت برای تامین بودجه اهمیت زیادی دارد.

البته در سیاست های بودجه ای اخیر، اولین چراغ سبز برای بازار در بحث مالیات روشن شده، چراکه تصمیم گرفته شده مالیات شرکت‌ها کاهش یابد و این یک رویداد بسیار مهم و مثبت برای بازار است اما تاثیر مثبت آن مشروط به این است که دولت چند برابر آن را جای دیگر از جیب این شرکت‌ها خارج نکند.

بازار در حال حاضر در عین ارزندگی با خلع و بحران بی‌پولی مواجه است برخی معتقدند این بحران با نبود اعتماد گره خورده و تا وقتی اعتماد به بازار باز نگردد جریان پول قوی نیز راهی بازار نمی‌شود که تا حدودی درست است و به نظر همین باعث شده انتشار اخبار و تحولات اقتصادی را برای بازار سرمایه مهم کند.

نقش سیاست های ضد تورمی در معاملات بورس

عامل اقتصادی دیگر نرخ سود است برخی معتقدند نرخ سود به سمت کاهش می‌رود ولی کاهش نرخ سود باید خود را در کاهش تقاضای پول بانک‌ها نشان دهد که چنین چیزی در حال حاضر دیده نمی‌شود عطش جذب پول با نرخ‌های بالای ۲۵ همچنان وجود دارد و همچنان قربانی می‌گیرد البته معتقدیم در فضای فعلی که هستیم سقف نرخ سود را زده و خیلی افزایش بیش از این را تجربه نخواهیم کرد اما اینکه روند نرخ سود را کاهشی ببینیم خیر به نظر هنوز چنین چیزی برای بازار رقم نخورده است.

کامران ندری معتقد است که بازار سهام هم با کمی تاخیر به تورم واکنش نشان می دهد، هرچند دولت تلاش می کند که با کنترل نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری تورم را مهار کند اما ممکن است با یک شوک اقتصادی قیمت ارز جهش پیدا کند و روی تمام بازارها تاثیر بگذارد

کامران ندری کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال کسری بودجه نمایان می شود تورم هم روندی صعودی می گیرد، به بازار گفت: بازار سهام هم با کمی تاخیر به تورم واکنش نشان می دهد، هرچند دولت تلاش می کند که با کنترل نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری تورم را مهار کند اما ممکن است با یک شوک اقتصادی قیمت ارز جهش پیدا کند و روی تمام بازارها تاثیر بگذارد.

در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار از چشم انداز تورمی آگاه هستند و از طرف دیگر در نیمه دوم سال حقوقی‌های بازار جریان سود نقدی را دریافت می‌کنند و این موضوع می‌تواند در بهبود بازار و فضای فعلی بازار بسیار موثر باشد به عبارتی بخشی از جریان پولی که بازار به آن احتیاج دارد می‌تواند طی ماه‌های پیش رو با دریافت سود نقدی شدت و سرعت بیشتری برای ورود به بازار بگیرد

به گزارش خبرنگار بازار، ارزش معاملات کماکان پایین است و به سختی از ۵ صدم درصد ارزش بازار بالاتر می‌رود و همین باعث شده بسیاری در کوتاه مدت نسبت به رشد بازار خوشبین نباشند، اما در پس این درجا زدن و این ارزش معاملات پایین، شاهد حرکت‌های مثبت گاه و بیگاه در نمادهای مختلف و تثبیت قیمت‌های جدید هستیم.

اما زمانی که کمی قیمت سهم بالا می‌آید فروشندگان جدیدی فعال می‌شوند بازار رشد خاصی ندارد. در صورتی روند صعودی شکل می‌گیرد که خریداران از پس این فروشندگان بر بیایند، در واقع تغییر محسوس این است که خریداران حاضر به پرداخت قیمت بالاتری بابت هر سهم شوند.

در حالی که کلیت بازار به شکل درجا به نظر می رسد روند صعودی شتابان و شدید می تواند اتفاق بیفتد که البته باید با رشد ارزش معاملات همراه باشد، وگرنه ممکن است کلیت بازار مثلا در یک فصل ۱۵ درصد رشد کند، اما شاهد رشد محسوس ارزش معاملات نباشیم. حال با توجه به اینکه بودجه به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی در بازار اثرگذار خواهد بود شنیده می‌شود از هفته بعد بودجه و مختصات آن منتشر شده و راهی رسانه‌ها و سپس مجلس می‌شود و این موضوع منجر به تغییر جهت بازار می شود.

کد خبر: ۲۵۵٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha