۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
ثبت‌ سفارش واردات ۵۴۴ میلیون دلار قطعه چینی خودرو با وجود تولید داخل
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو عنوان کرد

ثبت‌ سفارش واردات ۵۴۴ میلیون دلار قطعه چینی خودرو با وجود تولید داخل

خودروسازان ۵۴۴ میلیون دلار ثبت سفارش واردات قطعه از چین دارند در حالی که قطعه‌سازان داخل قطعه باکیفیت تولید می‌کنند.

به گزارش بازار، فرهاد بهنیا، امروز در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، اظهار داشت: صنعت قطعه‌سازی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بیان داشت: همچنین خودروسازان حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صنعت قطعه‌سازی و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خرید دین به قطعه سازان دارند.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، ندعی شد: در گذشته که شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کرد زمانی بود که واردات خودرو انجام نمی‌شد، اما اکنون که واردات انجام شده و حتی مباحثی در رابطه با واردات خودروی کارکرده مطرح است، بنابراین لزومی نیست که قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شود.

وی با اشاره به مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و بلاتکیفی قطعه‌سازان اظهار داشت: در حدود دو هفته پیش جلسه‌ای با حضور وزیر صمت و قطعه سازان برگزار شد در جلسه مذکور وزیر صمت در تماس با سایپا و ایران خودرو از آن‌ها خواست که هر چه زودتر مطالبات سررسید شده قطعه سازان را پرداخت کنند.

بهنیا بیان داشت: بنابراین پیرو این مسأله اقداماتی از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات انجام شود و ظاهراً ایران خودرو ۳۸۰۰ میلیارد تومان و سایپا حدود یک‌هزار میلیارد تومان مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کردند اما توزیع ناعادلانه بود، ضمن اینکه حدود ۲ هزار میلیارد تومان از پول ایران‌خودرو برای خرید قطعات به خارج از کشور منتقل شده است.

وی بیان داشت: خودروسازان حتی به قولی که به وزیر صمت هم می‌دهند، عمل نمی‌کنند و این در حالی است که قطعه سازان برای تولید به‌روز و باکیفیت نیازمند سرمایه‌گذاری هستند.

وزارت صمت به جای خودرو برقی دنبال حل مشکلات خودروسازان برود
در ادامه این نشست اصغر خسروشاهی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: سیاست‌های غلط حاکمیتی موجب شده است صنعت خودرو در معرض تهدید قرار بگیرد.

وی افزود: سال گذشته در مقطعی عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد و باعث شد جلوی ضرر و زیان خودروسازان گرفته شود.

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون سایپا و ایران خودرو حدود ۶۶۰ هزار خودرو تولید کرده اند و مونتاژکاران حدود ۱۲۰ هزار خودرو تولید کرده‌اند و این در حالی است که حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلون دلار به مونتاژکاران و یک میلیارد دلار به دو خودروساز بزرگ تولیدی تخصیص داده شده است.

وی افزود: اختصاص ارز بیشتر به مونتاژکاران با تولید کنار در حالی است که مونتاژکاران هیچ قطعه‌ای را خودکفا نمی‌کنند و در حالی که از تعرفه تولید استفاده می‌کنند که تولید هم نمی‌کنند.

خسروشاهی در ادامه به موضوع خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: خودروی برقی آینده صنعت خودروی دنیا و کشور است و کشور ما نیز باید به این صنعت ورود پیدا کند، اما هنوز ۲۰ درصد تولید خودرو در جهان به خودروهای برقی اختصاص یافته است و ۸۰ درصد دیگر دیزلی و بنزینی است. کشورهایی که وارد صنعت خودرو شده‌اند، زیرساخت‌های آن را ایجاد کرده‌اند، اما در کشور ما هنوز این زیرساخت‌ها فراهم نشده است.

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: ما حتی اگر در زمینه تولید خودروهای برقی تلاش بسیاری انجام دهیم طی چند سال آینده نهایتاً ۵ تا ۱۰ درصد در این بخش تولید خواهیم داشت و این در حالی است که وزارت صمت تمام هم و غم خود را برای تولید در این بخش متمرکز کرده است و سؤال من اینجاست که آیا وزارت صمت مشکلات ۹۵ درصد بقیه تولیدات خودرو را حل کرده که بر روی این بخش تمرکز کرده است؟

وی افزود: تولید خودروی برقی خوب است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، اما لازمه این کار این است که ما مشکلات فعلی را در بخش تولید خودروهای تولیدی و بنزینی حل کنیم و سپس به سمت خودروی برقی حرکت کرده و روی آن تمرکز کنیم.

باوجود تولید داخل خودروسازان ۵۴۴ میلیون دلار ثبت سفارش واردات قطعه از چین را دارند
در ادامه این نشست مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: خودروسازان ۵۴۴ میلیون دلار ثبت سفارش واردات قطعه از چین را دارند در حالی که تولید قطعات خودروی داخلی دارای کیفیت است.

وی با بیان اینکه مدتی است که اتفاقات جالبی در حوزه واردات قطعات از سوی خودروسازان صورت می‌گیرد، گفت: خودروسازان به دو بهانه به سمت واردات قطعات خودرو از چین می‌روند، اول اینکه با عدم پرداخت بدهی قطعه‌سازان، باعث قفل شدن خط تولید قطعه‌سازان داخلی می‌شوند و به این بهانه که تولید به موقع صورت نمی‌گیرد، اقدام به واردات قطعات از چین می‌کنند، همچنین خودروسازان می‌گویند که قطعه‌سازان داخلی قطعات را گران می‌فروشند و این در حالی است که اگر گران‌فروشی صورت بگیرد امکان شکایت و بازرسی وجود دارد و به این موضوع رسیدگی می‌شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: بنابراین با همین دو بهانه خودروسازان به سمت تأمین قطعات از چین رفته‌اند، وقتی ما پول می‌خواهیم و بدهی خود را از آن‌ها طلب می‌کنیم نمی‌دهند و دائما می‌گویند حواله‌های خودروی ما در حال باطل شدن است.

وی اظهار داشت: خطاب من در این خصوص به وزیر صمت و نهادهای نظارتی است که به این مسائل رسیدگی شود، زیرا در هیچ برهه‌ای در قطعه‌سازی و خودروسازی تا این اندازه به صورت آشکار به سمت چین در حرکت نبوده‌ایم.

بیگلو با انتقاد از ورود قطعات بی‌کیفیت خودرو از بازار چین به ایران گفت: حتی تعدادی از تست‌های لازم در خصوص این قطعات انجام نمی‌شود و قطعه چینی با کمترین سطح کیفیت وارد کشور می‌شود و یک عده برای واردات آن درصد می‌گیرند و حتی ذهن مدیران را به این سمت می‌برند که با توجه به شرایط تولید داخلی باید واردات از چین داشته باشیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: وقتی وزیر را می‌برند و با خودروساز چینی قرارداد می‌بندد، یعنی اینکه زمینه را فراهم می‌کنند که دیگر به خودروساز داخلی امید نیست و این در حالی است که ما در گذشته صادرات قطعات خودرو به اروپا داشتیم.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha