۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
تحقق ۱۵ درصدی ساخت و ساز صنعتی تا پایان برنامه هفتم؛ گسترش صنعتی سازی برای بلند مرتبه ها میسر نیست
«بازار» گزارش می دهد

تحقق ۱۵ درصدی ساخت و ساز صنعتی تا پایان برنامه هفتم؛ گسترش صنعتی سازی برای بلند مرتبه ها میسر نیست

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مکلف شدن وزارت راه به توسعه صنعتی سازی می تواند تحقق ۱۵ درصدی از حجم ساخت و سازهای ساختمانی در کشور تا پایان برنامه به صورت صنعتی سازی را تحقق ببخشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نمایندگان مجلس قصد دارند برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه های ساخت و ساز مسکن، وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری شناسنامه فنی- ملکی برای کلیه ساختمان های جدیدالاحداث و همچنین ایجاد و راهبری سامانه صدور الکترونیکی آن اقدام کند.
این اقدام اگر چه می تواند موجب بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز شود اما باید دید که امکان درجه بندی ساختمان ها و ساختمان های جدید الاحداث در دو بخش کیفیت ساخت و بهره وری انرژی در چهار رده فراهم می شود.

تحقق ۱۵ درصدی ساخت و ساز به روش صنعتی تا پایان برنامه هفتم| صنعتی سازی ساختمان های بلند شدنی نیست

«اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا نمایندگان مجلس قصد دارند تا وزارت راه و شهرسازی را مکلف بازنگری صدور شناسنامه فنی - ملکی کنند. آیا این اقدام می تواند به بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز منجر شود؟ گفت: باید دولت این موضوع را به عنوان یک تکلیف مهم از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور مورد پیگیری قرار دهد و مجلس نیز با کنترلی که در این خصوص انجام می دهد به بهبود کیفیت ساخت و ساز و بالا رفتن عمر ساختمان ها کمک کند.
قطعا با رفتن به سمت صنعتی سازی می توان عمر مفید ساختمان ها را تا ۱۰۰ سال افزایش داد
او با بیان اینکه سوال این است چرا عمر ساختمان های نوساز در ایران به ۳۰ سال می رسد در حالیکه متوسط جهانی آن به ۱۰۰ سال می رسد تاکید کرد: قطعا با رفتن به سمت صنعتی سازی می توان عمر مفید ساختمان ها را تا ۱۰۰ سال افزایش داد. به هر حال یکی از مسیرهایی که می تواند به بهبود کیفیت ساخت و ساز منجر شود همانا اجرایی شدن قانون شناسنامه فنی- ملکی است که شهرداریها نیز باید به آن اصرار و توجه بیشتری کنند.
شاکری تصریح کرد: مجلس قصد دارد تا بر روند ساخت و صنعتی سازی نظارت کند تا این مهم که سال های سال است مطرح می شود اما چندان به آن توجه نمی شود عملیاتی شود. در این میان ضرورت دارد تا از دانش فنی و مهندسی نخبگان، شرکت های دانش بنیان که علاقه مندی آنها استفاده از فناوری است، بهره بگیریم.
دانش بومی در ساخت و ساز انبوه هزینه تولید مسکن را می تواند کاهش دهد اما به نظر می رسد فعلا صنعتی سازی نتواند در مسیر درست و صحیح خود باشد و شاید تحقق ۱۵ درصدی از حجم ساخت و سازهای ساختمانی در کشور تا پایان برنامه به صورت صنعتی سازی امری قابل تحقق باشد
شاکری تاکید کرد: دانش بومی در ساخت و ساز انبوه هزینه تولید مسکن را می تواند کاهش دهد اما به نظر می رسد فعلا صنعتی سازی نتواند در مسیر درست و صحیح خود باشد و شاید تحقق ۱۵ درصدی از حجم ساخت و سازهای ساختمانی در کشور تا پایان برنامه به صورت صنعتی سازی امری قابل تحقق باشد.
در این میان باید یادآور شد که میانگین تحقق کلیت برنامه های توسعه ای قبلی در کشور ما، در خوش بینانه ترین حالت در حدود ۳۰درصد بوده است و ظاهرا تا ۱۰ سال آینده صرفا می توان استارتی مختصر را در این عرصه منتظر بود.

سال های سال است که سنتی سازی را در دستور کار خود قرار داده ایم و می بینیم که از آن نتیجه ای حاصل نشده است

نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به هر حال سال های سال است که سنتی سازی را در دستور کار خود قرار داده ایم و می بینیم که از آن نتیجه ای حاصل نشده است. پس ناگزیر به صنعتی سازی و رفتن به استفاده از روش های نوین و فناوری روز دنیا هستیم تا بتوانیم هم تولید و عرضه را افزایش دهیم و هم اینکه کیفیت را بالا ببریم.

شاکری خاطر نشان کرد: در این میان برخی از ساخت و سازها توسط سوی مردم و به صورت شخصی، برخی توسط تعاونی ها و برخی نیز توسط وزارت راه و شهرسازی به سبب قرارداد با پیمانکاران و انبوه سازان صورت می گیرد. لذا بسیاری از مسکن های جدید به صورت بلندمرتبه سازی تحت عنوان شهرهای جدید ساخته شده است.

از سال گذشته وزارت راه و شهرسازی با بررسی هایی که انجام داد، حرکت به سمت ویلا سازی به ویژه در شهرهای کوچک در دستور کار قرار گرفت. این امر با هدف حفظ تراکم روستایی و مهاجرت معکوس مدنظر قرار گرفت

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: از سال گذشته وزارت راه و شهرسازی با بررسی هایی که انجام داد، حرکت به سمت ویلا سازی به ویژه در شهرهای کوچک در دستور کار قرار گرفت. این امر با هدف حفظ تراکم روستایی و مهاجرت معکوس مدنظر قرار گرفت و با اولویت ارائه زمین برای معیشت و مسائل اقتصادی مطرح شد.

اگر وزارت راه و شهرسازی زمین را به مردم واگذار کند تا خود از طریق پیمانکاران معرفی شده و انبوه سازان ساخت مسکن خود را به ویژه به صورت ویلایی پیش ببرند، صنعتی سازی نیز تحقق پیدا خواهد کرد

وی افزود: ویلاسازی اقدامی قابل توجه است تا شهرسازی کوچک و مرزی تقویت شوند. میزان صنعتی سازی در ساخت این نوع مسکن ها کم است و درصد کمی را تشکیل می دهد. اگر وزارت راه و شهرسازی زمین را به مردم واگذار کند تا خود از طریق پیمانکاران معرفی شده و انبوه سازان ساخت مسکن خود را به ویژه به صورت ویلایی پیش ببرند، صنعتی سازی نیز تحقق پیدا خواهد کرد و با سهولت همراه خواهد شد. بنا به این روش، حدود ۸۰ درصد از ساخت یک ساختمان یا ویلا صنعتی سازی خواهد شد.

صنعتی سازی بلندمرتبه را نمی توان گسترش داد چرا که سازه های بلندمرتبه صنعتی سازی شده تجربه بسیاری در ایران ندارد و مدت زیادی از ایجاد آنها نمی گذرد

شاکری تصریح کرد: صنعتی سازی بلندمرتبه را نمی توان گسترش داد چرا که سازه های بلندمرتبه صنعتی سازی شده تجربه بسیاری در ایران ندارد و مدت زیادی از ایجاد آنها نمی گذرد. بنابراین متناسب با ویلاسازی است که می توان صنعتی سازی را تقویت و گسترش داد. پیشنهاد این است که در ساخت و سازهای انبوه به سبب کاهش هزینه ها، از تکنولوژی موجود در کشور برای صنعتی سازی بهره گرفته شود و از کشورهای خارجی که تکنولوژی فراتر از تکنولوژی داخل ارائه می دهند از آن ها نیز بهره مند شویم.

نمایندگان مجلس اصرار دارند تا برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه های ساخت و ساز مسکن، وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری شناسنامه فنی- ملکی برای کلیه ساختمان های جدیدالاحداث و همچنین ایجاد و راهبری سامانه صدور الکترونیکی آن اقدام کند

نمایندگان مجلس اصرار دارند تا برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه های ساخت و ساز مسکن، وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری شناسنامه فنی- ملکی برای کلیه ساختمان های جدیدالاحداث و همچنین ایجاد و راهبری سامانه صدور الکترونیکی آن اقدام کند. این اقدام اگر چه می تواند موجب بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز شود اما باید دید که امکان درجه بندی ساختمان ها و ساختمان های جدید الاحداث در دو بخش کیفیت ساخت و بهره وری انرژی در چهار رده فراهم می شود.

تکمیل مرحله ای شناسنامه فنی- ملکی از شروع اخذ پروانه ساخت و در زمان تنظیم گزارش های مرحله ای توسط مهندسین ناظر تا صدور پایان کار الزامی بوده و شهرداری ها مکلف هستند از صدور پایان کار برای ساختمان های فاقد شناسنامه فنی- ملکی مورد تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان خودداری نمایند و حسب مورد پرونده تخلفات ساختمانی را برای تعیین تکلیف به کمیسیون مواد نود و نه (۹۹) و صد (۱۰۰) قانون شهرداری ها، دهیاری ها و تخلف ناظران نظام مهندسی را به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع کنند.

از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، کارکنان دستگاه های اجرائی، امکان فعالیت به عنوان مجری یا نماینده مجری در فرایند ساخت و ساز ساختمان ها را ندارند.

آئین نامه اجرائی این بند شامل تکالیف دستگاه ها، عوامل فنی، اجرائی و نظارت ساختمان، فرایندهای تهیه و صدور شناسنامه فنی- ملکی ساختمان و ضوابط و معیارهای صنعتی سازی و بهرهوری انرژی ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارتخانه های کشور، نفت و نیرو، سازمان، سازمان نظام مهندسی و نماینده شورای عالی استان ها تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

این اقدام به نظر می رسید بتواند در آینده نه چندان دور هم به لحاظ کیفی سازی و هم به لحاظ کمی به بخش مسکن و در نهایت کشور کمک کند.

کد خبر: ۲۵۵٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha