۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
اکسون تا ۲۰۲۶ باتری لیتیوم تولید می کند| ورود غول های نفتی به تولید خودروهای برقی
بازار گزارش می دهد؛

اکسون تا ۲۰۲۶ باتری لیتیوم تولید می کند| ورود غول های نفتی به تولید خودروهای برقی

به تازگی شرکت اکسون موبیل از استراتژی جدید خود برای تولید لیتیوم جهت ساخت باتری خودروهای برقی خبر داده است، این غول نفتی تا سال ۲۰۲۶ تولید این فلز برای باتری خودروهای برقی را آغاز خواهد کرد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی شرکت اکسون موبیل از استراتژی جدید خود برای تولید لیتیوم جهت ساخت باتری خودروهای برقی خبر داده است. این شرکت نفتی تلاش دارد تا سال ۲۰۲۶ تولید این فلز باتری خودروهای برقی را آغاز کند، اکسون موبیل بزودی از برنامه ها و محصولات خود رونمایی خواهد کرد. فعالیت شرکت اکسون در زمینه تولید لیتیوم در حالی انجام می شود که هدف شرکت های دارای این فناوری نوظهور افزایش تولید لیتیوم است. لیتیوم به عنوان فلز فوق سبک از دریاچه های نمک با شیوه پالایش از رسوبات آن استخراج می شود، خودروسازان و باتری سازان در دنیا در تلاش برای یافتن منابع بیشتر جهت استخراج این ماده هستند.

شرکت اکسون مدعی اختراع باتری لیتیوم یونی در دهه ۷۰ میلادی است، مدیران این شرکت می گویند پس از چند دهه فاصله گرفتن از اختراع مذکور قصد دارند تا سال ۲۰۲۶ با همکاری تترا تکنولوژی سالانه ۱۰ هزار تن لیتیوم تولید و راهی بازار کنند

شرکت اکسون مدعی اختراع باتری لیتیوم یونی در دهه ۷۰ میلادی است، مدیران این شرکت می گویند پس از چند دهه فاصله گرفتن از اختراع مذکور قصد دارند تا سال ۲۰۲۶ با همکاری تترا تکنولوژی سالانه ۱۰ هزار تن لیتیوم تولید و راهی بازار کنند، اکسون نام این برنامه را «پروژه همیشه سبز» گذاشته است. پیش بینی ها حاکی از آن است که این مقدار لیتیوم می تواند نیاز ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی به باتری را رفع کند. اکسون در سال جاری با توسعه ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از معادن لیتیوم در آرکانزاس طی همکاری با تترا تکنولوژی توانسته زیرساخت های صنعتی برای استخراج، پالایش و تصفیه آب را احداث کند.

اکسون تا ۲۰۲۶ باتری لیتیوم تولید می کند| ورود غول های نفتی به تولید خودروهای برقی

برای اکسون و سایر شرکت های نفتی، تولید لیتیوم چشم انداز فروش یک محصول با هزینه اضافه و سود نسبتا کم است

لیتیوم؛ سود کمتر از نفت

این شرکت نفتی در سال جاری چاه هایی در آرکانزاس حفر کرده تا شرکت اسمکاور مطالعاتی در خصوص شیوه استخراج و پالایش لیتیوم از منابع غنی آب نمک این منطقه انجام دهد. این شرکت دارای فناوری استخراج مستقیم لیتیوم است که می تواند در عملیات تجاری سازی لیتیوم به اکسون کمک ویژه ای کند. برای اکسون و سایر شرکت های نفتی، تولید لیتیوم چشم انداز فروش یک محصول با هزینه اضافه و سود نسبتا کم است. دارن وودز، مدیرعامل اکسون سال ۲۰۱۷، طی جلسه ای با سرمایه گذاران این شرکت گفته بود؛ راه اندازی و تولید لیتیوم نسبتا امیدوار کننده است، بنابراین ما فرصتی در پیش داریم که باید از آن جهت توسعه محصولات خود استفاده کنیم.

اکسون، مانند سایر تولیدکنندگان سوخت فسیلی، با فشار برای کاهش انتشار کربن ناشی از احتراق خودروها توسط سازمان های استانداردی و زیست محیطی مواجه است. بنابراین شرکت اسمکاور با ارائه طرح های به سهامداران این شرکت آن ها را جهت همکاری در تولید لیتیوم راغب کرده است.

مدیران شرکت اسمکاور بیان کردند که انتظار اعلام عمومی از فناوری های مورد استفاده جهت تولید لیتیوم توسط اکسون را نباید داشت. شنیده ها حاکی از آن است که اکسون برای رقابت با چینی ها مذاکراتی با شرکت های متالز و شورون داشته است، برنامه ای که اکسون برای استخراج لیتیوم در پیش گرفته است، ۱۰۰ هزار هکتار از آرکانزاس را به استخراج لیتیوم اختصاص خواهد داد. شرکت اکسون زمین های آرکانزاس را از گالوانیک انرژی طی دو سال گذشته خریداری کرده است، تا کنون میزان برداشت دقیق لیتیوم از این زمین ها اعلام نشده است. اما علاوه بر لیتیوم، نفت قابل توجهی در زمین های خریداری شده توسط اکسون وجود دارد. همکاری اسمکاور با اکسون می تواند به تامین و رشد لیتیوم در بازارهای جهانی کمک شایانی کند.

کمیسیون نفت و گاز آرکانزاس برای آغاز عملیات لیتیوم در خارج از این ایالت قرار است جلسه ای با حضور شرکت اکسون برگزار کند، در صورت تحقق استخراج لیتیوم توسط شرکت مذکور می تواند در افزایش «تیراژ» و کاهش «قیمت» باتری های لیتیومی در بازارهای جهانی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر: ۲۵۴٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      همه کشور ها و شرکت ها در حال تولید چیز های جدید اند ایران هم فقط بلده وارد کنه یه برچسب بزنه روش بگه تولید داخل