۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
بازگشت ۲۴ میلیون تن پسماند کشاورزی به چرخه خوراک دام با ابلاغ ضوابط بهداشتی
مدیرکل دفتر تغذیه معاونت تولیدات دامی عنوان کرد

بازگشت ۲۴ میلیون تن پسماند کشاورزی به چرخه خوراک دام با ابلاغ ضوابط بهداشتی

امکان فرآوری و بازگشت سالانه حدود ۲۴ میلیون تن بقایا و پسماندهای بخش کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار به جیره غذایی دام و طیور با تدوین و ابلاغ سازمان دامپزشکی به استان ها فراهم شد.

به گزارش بازار، سید احمدرضا سیدعلیان مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی، ارزش اقتصادی ۲۴ میلیون تن بقایای و پسماندهای کشاورزی را سالانه ۵۳۶ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بر اساس برآوردها، برای تولید این مقدار بقایا و پسماندهای کشاورزی، سالانه حدود ۱۳ هزار میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می‌شود که با فرآوری و بازگشت آن به جیره خوراک دام و طیور می‌توان از این مواد به نوعی بهره‌گیری کرد و هزینه تولید را تا حدی کاهش داد.

سیدعلیان افزود: دستورالعمل فنی و بهداشتی کارخانه‌های تولید مواد اولیه خوراک دام و طیور از محصولات جانبی صنایع غذایی و کشاورزی در قالب ۲۰ صفحه به منظور فرآوری بهداشتی بقایا و پسماندهای کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار شهری و روستایی و استفاده آن در جیره خوراک دام و طیور با همکاری این دفتر، سازمان دامپزشکی کشور، دفتر فناوری و محیط زیست وزارتخانه و موسسه تحقیقات علوم دامی تهیه و از حدود دوهفته پیش به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان این که برخی از واحدها و کارگاه‌ها در گذشته نیز بقایا و پسماندهای کشاورزی را برای مصرف دام و طیور فرآوری می‌کرده‌اند، اظهار داشت: با تدوین و ابلاغ این دستورالعمل، فعالیت این واحدها و یا واحدهای تازه‌تاسیس در چارچوب ضوابط بهداشتی و همراه با نظارت صورت می‌گیرد و به نوعی به فعالیت این واحدها هویت‌بخشی می‌شود.

سیدعلیان در همین حال از راه‌اندازی کارگروه بهره‌وری خوراک دام و طیور از سوی دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام خبر داد و تصریح کرد: این کارگروه‌های استانی، کار نظارت بر واحدها و کارگاه‌های فرآوری بقایا و پسماندهای کشاورزی را انجام و به ما گزارش می‌دهند ضمن آن که ادارات دامپزشکی استان‌ها نیز نظارت بهداشتی را بر این واحدها خواهند داشت.

وی گفت: ما به دنبال آن بودیم که فرآوری بقایا و پسماندهای کشاورزی پرهزینه نباشد و از این رو اصرار داشتیم این مواد در کارگاه‌های درجه ۲ و ۳ واحدهای صنعتی کارخانجات خوراک دام و طیور به خوراک تبدیل شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی خاطرنشان کرد: این دفتر از سال ۱۴۰۰ بهره‌وری و بهره‌گیری از بقایا و پسماندهای کشاورزی و بازگشت آن پس از فرآوری بهداشتی به چرخه خوراک دام و طیور را پیگیری کرده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha