۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
ثبت شرکت‌ به کمتر از دو ساعت می رسد
مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد:

ثبت شرکت‌ به کمتر از دو ساعت می رسد

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تاسیس شرکت‌ها را به کمتر از یک روز رساندیم.

به گزارش بازار، ابوالفضل نصیری با اشاره به تدوین ۷ طرح در اداره ثبت شرکت‌ها گفت: اولین طرح در اداره ثبت شرکت ها، طرح شهید آرمان علی‌وردی به عنوان پرداخت و امضای الکترونیک است و به طور صدرصد انجام شد. ما روزانه حدود ۷۰۰ نفر مراجعه کننده و در کل کشور چند هزار ارباب رجوع داشتیم و برای این که آگهی خود را ببینند در صف می‌ایستادند و هزینه پرداخت می‌کردند و امکان داشت در این برهه از زمان دلال‌ها با آن‌ها ارتباط بگیرند و مفاسد اجتماعی پیش بیاید. برای حل این معضل در ۱۰ تیر امسال این طرح شروع شد و از شهریور در سطح کشور به طور صدرصد اجرا شد؛ لذا در حال حاضر امضای فیزیکی نداریم؛ مگر اینکه مواردی مربوط به اتباع باشد که بسیار اندک است.

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: پرداخت و امضای الکترونیکی تحول بزرگی را در اداره ثبت شرکت‌ها ایجاد کرد، زیرا هم هزینه رفت و آمد ندارد و هم متقاضیان می‌توانند در منزل با سرعت و کمتر از ۵ دقیقه امضا و پرداخت خود را انجام دهند و یک امضا را با ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری کرده و یکسال می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی گفت: دومین طرح، طرح شهید سلیمانی است که بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکت هاست. ما سامانه جامع را داشتیم، ولی به روز نشده بود و مردم اذیت می‌شدند؛ از این قبیل که هر صورت جلسه اعم از تاسیس یا تغییرات شرکت‌ها را باید با پست ارسال می‌کردند؛ لذا درصدد بازطراحی این سامانه جامع برآمدیم و ۹۰ درصد کار انجام شده است و در بهمن رونمایی می‌شود؛ آزمایش های تعیین نام را انجام داده ایم و هوشمند شده و به متقاضیان اعلام می‌کند این نامی که برای شرکت درخواست کردید قابلیت ثبت دارد یا خیر؟ اگر ایرادی داشته باشد همان جا نشان می‌دهد. پست به طور کامل حذف می‌شود و یک کارتابل برای شرکت‌ها و موسسات باز خواهد شد و اگر آنجا ایرادی داشته باشد، از طریق سامانه به آن‌ها نشان داده می‌شود.

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: تاسیس شرکت‌ها را به کمتر از یک روز رساندیم و بعد از بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها که در بهمن و دهه فجر رونمایی می‌شود، این کار به کمتر از دو ساعت هم خواهد رسید. در زمینه بازطراحی سامانه جامع سه ماه کار کردیم تا از نظر حقوقی مشکلی نداشته باشد و مباحث را ساده سازی کردیم تا مردمی که حداقل سواد حقوقی را دارند، بتوانند اطلاعات را بدانند و نیاز نباشد به موسسات ثبتی بروند. طبق این سامانه هر کسی که بخواهد عضو هیات مدیره شرکتی شود، برای او پیام می‌آید که شما می‌خواهید عضو هیات مدیره شرکت یا موسسه شوید، اگر تایید کرد به مرحله بعدی می‌رود و اگر تایید نکرد به منزله این است که شرکت صوری است و می‌خواهد از آن سوءاستفاده کند. این کار جلوی فعالیت شرکت‌های صوری را می‌گیرد.

نصیری افزود: درصدد این هستیم که آدرس هم بررسی شود. نکته مهم کد آیسیک است. تاکنون همه شرکت‌ها و موسسات در بحث تاسیس یا تغییرات هر موضوعی را می‌دادند ما ثبت می‌کردیم. از دامداری گرفته تا ساخت هواپیما و شیلات و... ولی بالای ۹۹ درصد این افراد در همه موضوعات فعالیت نمی‌کردند؛ لذا ما موضوعات را تقسیم بندی کردیم؛ به این صورت که هر متقاضی که می‌خواهد در لبنیات کار کند در زمینه لبنیات اعم از ماست و کره و زیرشاخه آن باید کار کند؛ ولی دیگر اجازه ندارد مثلا در فولادسازی کار کند. این تقسیم بندی به مرکز آمار و وزارت اقتصاد و دارایی و به ما هم در استخراج آمار دقیق شرکت‌ها کمک می‌کند؛ لذا کد آیسیک را در نظر گرفتیم.

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سومین طرحی که ما آن را بررسی کردیم، طرح شهید باکری، حذف فیزیکی دفاتر است. ما برای حذف دفاتر به نتایج مثبتی هم رسیدیم و یک طرح ۶ ماده‌ای را خدمت معاونت راهبردی قوه قضاییه بردیم و به نتیجه مثبت رسیدیم. در برنامه هفتم هم به ما و امور مالی تکلیف شده که باید دفاتر کاذب حذف شود. با این اقدام بالای ۷۰ درصد کار دفاتر حذف می‌شود. این کار به طور صدرصد انجام می‌شود و ما آنرا به امور مالیاتی سپردیم.

نصیری ادامه داد: طرح بعدی طرح آرشیو کشوری است. ما بالای دو میلیون و ۱۲۰ هزار شرکت داریم. بسیاری از این شرکت‌ها با توجه به تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم یا غیرفعالند یا مالیات پرداخت نمی‌کنند یا بیش از ۵ سال نه هیات مدیره انتخاب می‌کنند نه کار خاصی در شرکت انجام می‌دهند. تعداد این شرکت‌ها بسیار بالاست و بالای ۸۰۰ هزار شرکت این وضعیت را دارند؛ لذا ما به این موضوع ورود کردیم و از سال ۱۳۱۰ که ثبت شرکت‌ها ایجاد شد، آرشیو کشوری را درست کردیم. این طرح بسیار موفق بوده و در استان تهران صدرصد انجام شده است و بالای ۷۰۰ هزار پرونده آرشیو شده است و پرونده فیزیکی در تهران نداریم. ما در طول روز بالای ۱۲۰ استعلام قضایی و مالیاتی داریم و در طول هفته بالای ۶۰۰ استعلام را پاسخ می‌دهیم. در ۵ استان اعم از اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و تهران آرشیو انجام شده ودر ۵ استان هم اعم از قزوین، آذربایجان غربی، هرمزگان، مازندران و قم تا پایان سال انجام خواهد شد. برای آرشیو در مابقی استان‌ها منتظر اعتبارات هستیم. در استان‌های مهم آرشیو انجام شده و بالای یک میلیون و ۱۱۰ هزار پرونده آرشیو شدند.

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: پنجمین طرح، طرح شهید رجایی و حذف آگهی روزنامه کثیرالانتشار است. طبق ماده ۹۷ قانون تجارت، «در کلیه موارد دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر می‌گردد بعمل آید و...». برهمین اساس ما برای حذف آگهی روزنامه کثیر الانتشار قوانین را بررسی و قانون متناظر آنرا پیدا کردیم. کار علمی آن آغاز شده و ۶۰ درصد کار انجام شده است. امیدواریم تا پایان سال به کمک شورای حقوقی سازمان ثبت آگهی روزنامه کثیرالانتشار را حذف کنیم که از نظر صرفه جویی در هزینه برای شرکت‌ها هم مفید است.

نصیری ادامه داد: ششمین طرح، طرح شهید مفتح، امضای الکترونیک دفاتر ثبت تجارتی است. به حمدالله اکنون امضای الکترونیک دفاتر ثبت تجارتی انجام شده است. در تهران به صورت پایلوت انجام شده و موفقیت آمیز است. انشالله در آذر یا دی در سراسر کشور انجام خواهد شد.

مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آخرین طرح، طرح شهید چمران، پاسخگویی و راه اندازی مرکز پاسخگویی آنلاین است و به صورت آنلاین هر سوالی که مردم داشته باشند از سوی کارشناسان پاسخ داده می‌شود.

نصیری درباره لایحه تجارت گفت: لایحه تجارت قریب به ۱۴ سال است که در مجلس مطرح و بلاتکلیف است و فصول مختلفی دارد. از مجلس انتظار داریم که با دقت تمام و حوصله این لایحه را زودتر به سرانجام برساند. بسیار بد است که لایحه‌ای بیش از ۱۴ سال در مجالس مختلف است یا باید آن را خارج یا تعیین تکلیف کند. اکنون بررسی لایحه تجارت در کمیسیون حقوقی مجلس به پایان رسیده است و در نوبت بررسی در صحن مجلس است. از مجلس انتظار داریم سریعتر لایحه به صحن مجلس برود و به نتیجه برسد.

وی درباره انتزاع سازمان ثبت از قوه قضاییه گفت: چرا برای یک لایحه با اهمیتی مثل لایحه تجارت مجلس ۱۴ سال فکر کرده و به نتیجه نرسیده است، ولی سریع و در عرض چند ساعت تصویب کرده که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که میلیون‌ها خدمت ارایه می‌دهد و ۱۳ هزار نیرو و تنوع خدمات دارد از قوه قضاییه جدا شود و زیر مجموعه دولت برود. این موضوع پذیرفتنی نیست. آیا اگر اداره ثبت شرکت‌ها از قوه قضاییه جدا شود و زیر مجموعه وزارت دادگستری برود، برای تولید بهتر می‌شود؟ به نظرم مجلس در این زمینه عجولانه کار کرده است. آیا اینقدر باید عجولانه در این موضوع مهم تصمیم می‌گرفت؛ در حالی که هنوز نتوانسته یک فصل از لایحه تجارت را تصویب کند.

نصیری در ادامه با اشاره به موضوع موسسات ثبتی گفت: ما نسبت به این موضوع اعتراض داریم. از نظر حقوقی قانون قوی نداریم، ولی می‌توانیم بر روی آن کار کنیم. بهتر است تعرفه‌ها در این زمینه مشخص شود. متاسفانه دلالان از مردم سواستفاده می‌کنند، زیرا مردم اطلاعات حقوقی کمی دارند. ما تقاضا داریم که تعرفه‌ها توسط قوه قضاییه و مجلس نیز دیده شود. اگر واقعا این موسسات به تولید و اشتغال ضربه می‌زنند که ضربه هم وارد می‌کنند جمع شوند و به جای آن آماده ارایه به روز خدمات الکترونیکی هستیم.

براساس این گزارش، سامانه جامع ثبت شرکت‌ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir به عنوان بخشی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکانات متعددی را در رابطه با شرکت‌های تجاری و موسسات غیر تجاری ازجمله تاسیس و ثبت شخصیت حقوقی، ثبت تغییرات، پذیرش اظهارنامه، پلمب دفاتر قانونی، ثبت نام اظهارنامه دفتر ثبت تجاری و درخواست کد فراگیر را برای کاربران خود فراهم کرده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha