۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
اطلس اقلیمی ایران در حال آماده سازی است
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور:

اطلس اقلیمی ایران در حال آماده سازی است

رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از تهیه اطلس اقلیمی ایران خبر داد و گفت: این اطلس به زودی رونمایی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درباره اطلس اقلیم ایران توضیح داد: این پروژه در سازمان هواشناسی تعریف شده و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو مسئول تهیه آن شد.

وی با بیان اینکه از تهیه آخرین اطلس اقلیم ایران مدت زمان زیادی از گذشته، افزود: در این اطلس مناطق مختلف ایران بر اساس اطلاعات بلند مدت طبقه بندی اقلیمی شده و همه داده‌های مرتبط با اقلیم تهیه شده است که در اختیار سازمان هواشناسی برای دسترسی عموم قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: در این اطلس اطلاعات بر اساس ۶ پارامتر اقلیمی مثل بارش، دما، رطوبت، باد و ... برای دوره ۱۰ ساله، ۲۰ ساله ۳۰ ساله با قدرت تفکیک مکانی یک کیلومتر در یک کیلومتر آماده شده است و بر اساس آن می‌توان مشخصات اقلیمی هر منطقه را با دوره بازگشت‌های مختلف شاهده کرد.

رهنما با بیان اینکه از این اطلس می‌توان در پیوست‌های اقلیمی استفاده کرد، افزود: این اطلس می‌تواند در حوزه معماری و شهرسازی، آمایش سرزمین، کشاورزی هوشمند و همچنین برای تعیین بیلان آبی مناطق استفاده شود.

رهنما گفت: برای مثال برای اینکه بفهمیم می‌توان در کدام منطقه محصول استراتژیک کاشت، می‌توان با اطلس اقلیم میزان دریافت آب و آفتاب و ... در آن منطقه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که کاشت آن محصول استراتژیک بازدهی بیشتری دارد یا واردات آن.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی می‌توانند با کمک این اطلس و بر اساس پارامترهای اقلیمی برنامه‌ریزی‌های کلان خود را انجام دهند.

کد خبر: ۲۵۴٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha