۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
روسیه ممنوعیت صادرات سوخت را لغو می‌کند

روسیه ممنوعیت صادرات سوخت را لغو می‌کند

دولت روسیه که از اواخر تابستان ممنوعیت صادرات سوخت برای گازوییل و بنزین وضع کرده بود، اعلام کرد که از هفته آینده محدودیت‌ها در این خصوص را لغو می‌کند.

به گزارش بازار، سه منبع صنعتی روز پنجشنبه به رویترز گفتند که دولت روسیه به تولیدکنندگان سوخت این کشور اعلام کرده است برای لغو تمام محدودیت‌های باقی‌مانده در صادرات گازوئیل و بنزین آماده شوند.

روسیه، بزرگترین صادرکننده گازوئیل در دریا در جهان، ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور ۱۴۰۲) ممنوعیت صادرات سوخت را برای مقابله با قیمت های بالا و کمبود آن در داخل کشور اعلام کرد.

مسکو، این محدودیت ها را در ۶ اکتبر (۱۴ مهر) کاهش داد و اجازه صادرات گازوئیل از طریق خط لوله را صادر کرد اما تدابیر مربوط به صادرات بنزین را همچنین حفظ کرد. عرضه بنزین به خارج از این کشور توسط کامیون ها و راه آهن نیز ممنوع است.

نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه گفت: روسیه در حال بررسی لغو ممنوعیت صادرات برخی از انواع بنزین است.

یک منبع از شرکت نفت روسیه که به دلیل حساسیت چنین تصمیماتی خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت روسیه به تولیدکنندگان اعلام کرد که صادرات از هفته آینده آزاد خواهد شد.

یکی دیگر از منابع صنعتی نیز گفت: این ممنوعیت هفته آینده برداشته خواهد شد.

این منبع که او نیز نخواست نامش فاش شود، افزود: دولت متعهد شده است که ممنوعیت صادرات را از هفته آینده لغو کند. در رابطه با همین وعده، ما برنامه زمان‌بندی صادرات و برنامه پالایش را گسترده کرده‌ایم.

وزارت انرژی روسیه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.

دیزل، بزرگترین صادرات فرآورده های نفتی روسیه به شمار می رود که در سال گذشته حدود ۳۵ میلیون تن صادرات داشته است. تقریباً سه چهارم آن از طریق خط لوله منتقل شد. روسیه نیز در سال ۲۰۲۲، به میزان ۴، ۸ میلیون تن بنزین صادر کرده است.

منبع دیگری از شرکت نفت روسیه هم گفت که این مازاد بنزین به دلیل محدودیت ها به وجود آمده است، زیرا اکنون فصل فروش نیست و لذا نمی توانیم در بازار داخلی اینقدر بنزین بفروشیم.

مقامات روسی گفته اند: این ممنوعیت پس از تثبیت بازار داخلی برداشته خواهد شد و تحلیلگران انتظار داشتند که این محدودیت ها پس از اتمام فصل برداشت غلات لغو شود.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز یکشنبه گفت: روسیه به کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در روز از صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی خود، همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، تا پایان دسامبر (نیمه دی ماه) ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha