۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
رونق بازار آهن با بهبود صادرات

رونق بازار آهن با بهبود صادرات

نوسانات افزایشی محدودی که در برخی زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی ایجاد شده بود روز گذشته فروکش کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نوسانات افزایشی محدودی که در برخی زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی ایجاد شده بود روز گذشته فروکش کرد و دوباره قیمت آهن آلات در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و در چند حوزه هم کاهش قیمت جزئی مشاهده شد.

بازار ارز هم بدون نوسان بود و قیمت دلاربا ثبات نسبی همراه بود، به طوری که هر دلار بازار آزاد در پایان روز گذشته ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

بررسی اوضاع بازار آهن و فولاد
قیمت میلگرد آجدار در شماری از مبادی فروش حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش یافت اما عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. قیمت میلگرد امیرکبیر خزر با ۱۰۰ تومان کاهش حدود ۲۳.۴۰۰ تومان اعلام شد و قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان هم ۱۰۰ تومان کاهش داشت که ۲۴.۶۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت تیرآهن نیز در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها ببین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب با کاهش ۷۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق آهن کاویان و ورق سیاه گیلان روز گذشته ثبات داشت اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بودند؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق شیروانی و انواع ورق‌های سرد دیروز نیز در غالب مبادی فروش افزایش ۳۰۰ تومانی داشتند.

قیمت پروفیل، قیمت قوطی مبلی، قیمت پروفیل Z و انواع قوطی پروفیل هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. انواع لوله‌های درزدار و بدون درز از جمله قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و ... در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته از معاملات ضعیف و استقبال محدود از محصولات عرضه شده، حکایت دارد. به این صورت که از ۳۱۳ هزار تن محصول فولادی عرضه شده حدود ۳۷ هزار و ۸۵۴ تن معامله شد که معادل ۱۲ درصد از کل عرضه‌ها بود.

به این صورت که از ۲۷۴ هزار و ۹۴۴ تن میلگرد عرضه شده ۲۵ هزار و ۴۸۵ تن به فروش رسید که معادل ۹ درصد از کل عرضه میلگرد برآورد شد. قیمت میلگرد بورسی با ۱.۵ درصد افزایش در هر کیلو ۲۱ هزار و ۷۴ تومان اعلام شد.

همچنین از ۲ هزار و ۸۱۶ تن ناودانی حدود ۸۹ درصد آن به فروش رسید و قیمت ثبت شده برای ناودانی ۲۱ هزار و ۶۱۸ تومان برآورد شد. از ۲۰ هزار و ۶۹۰ تن تیرآهن نیز حدود ۲۶ درصد با قیمت ۲۲ هزار و ۴۶۶ تومان معامله شد.

۴۲ درصد از ورق سرد و ۱۹ درصد هم از ورق گرم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. حدود ۲ هزار تن نیز نبشی به فروش رسید که قیمت هر کیلو از آن ۲۱ هزار و ۵۱۰ تومان برآورد شد که افزایش ۰.۰۴ درصدی داشت.

به طور کلی می‌توان گفت استقبال چشمگیری از مقاطع طویل بورسی صورت نگرفت و بازار نیز در رکود فرسایشی عمیقی قرار به سر می‌برد؛ اگرچه طبق تجربه سال‌های گذشته فصل پاییز، ایام رکودی بازار آهن تلقی می‌شود اما با وجود تورم و نبود نقدینگی و همچنین رکود ساخت و سازها، این رکود عمیق‌تر شده است.

موانع صادرات فولاد
در چنین وضعیتی که بازار با افت محسوس تقاضا و روند نزولی قیمت‌ها مواجه است، لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز به تصویب رسیده است. براساس این لایحه صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی اعلام کنند. عدم تحویل ارز به بانک مرکزی به معنای قاچاق خواهد بود.

این بخشنامه به نوعی به کاهش صادرات منجر خواهد شد و این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان صادرات فولاد یکی از روش‌های برون رفت از رکود حاکم بر بازار آهن داخلی است.

با اجرای چنین لایحه‌ای صادرکنندگان نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را برای تأمین تجهیزات مورد نیاز استفاده کنند، از همین رو به ناچار به خرید از واسطه‌ها با قیمت‌های بالاتر روی می‌آورند که موجب افزایش قیمت‌ها و در نتیجه کاهش تولید و بروز تورم در بازار فولاد خواهد شد.

معاملات شمش بورسی با قیمت ۱۸ هزار تومان در هفته‌ها اخیر، با افزودن هزینه‌هایی مانند کارمزد ارکان بورس و احتساب مالیات ارزش افزوده، قیمت نهایی این محصول میانی به ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

علاوه‌بر اینها با احتساب هزینه حمل و تبدیل شمش به میلگرد، قیمت میلگرد تولید شده از آن در هر کیلو حدود ۱۷۰۰ تومان افزایشی خواهد شد و این در شرایطی است که نبود تقاضا و کاهش مداوم قیمت آهن آلات از چالش‌های فعلی بازار آهن است.

با در نظر گرفتن شرایطی که خریداری در بازار نیست، موجودی انبارها از میلگرد سرشار است و صادرات نیز دشوارتر شده، خرید اعتباری میلگرد به نوعی بازار را بهم زده است.

خرید میلگرد بورسی اعتباری و فروش آن در بازار با قیمت ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان، در حالی که قیمت میلگرد برای عرضه‌های بعدی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و قیمت میلگرد بازار نیز هزار تومان ارزان‌تر از میلگرد بورسی است، به نوعی به آشفتگی بازار منجر شده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha