۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
‌ایجاد کمیته تخصصی  ضد تحریم در مجلس/ مقاومت هوشمندانه تنها راه چاره مقابله با تحریم ها
نماینده تهران در گفتگو با «بازار» مطرح کرد؛

‌ایجاد کمیته تخصصی ضد تحریم در مجلس/ مقاومت هوشمندانه تنها راه چاره مقابله با تحریم ها

خاندوزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید؛ مجلس بدنبال ایجاد یک کمیته تخصصی ضد تحریمی متشکل از نمایندگان کمیسیونهای مختلف قوه مقننه است تا با ساختاری متمرکز اتاق فکر بررسی و تصمیمات برای مقابله با تحریم ها ایجاد شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: امریکایی ها مدت هاست با دعوت از اقتصاددان و کارشناس خبره، اقدام به تشکیل یک اتاق فکر برای فشار هرچه بیشتر تحریمی به ایران با بهره گیری از ایده ها این تیم کارشناس کرده است. به عقیده کارشناسان هر چند ایران نیز اقدامات خاصی برای مقابله با تحریم ها از سوی نهادهای مختلف و متعدد انجام داده اما کافی نیست، چرا که این اقدامات پراکنده و غیر متمرکز هستند. اکنون مجلس شورای اسلامی بدنبال ایجاد یک کمیته تخصصی برای مقابله جدی با تحریم ها در قالب مدیریت متمرکز است تا با راهکارهای تخصصی و علمی برای مقابله جدی با تحریم ها گام های بلندی بیش از پیش برداشته شود.

ضرورت مدیریت متمرکز برای مقابله با تحریم ها در مجلس
احسان خاندوزی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره پیشنهاد برای ایجاد یک کمیته تخصصی ضد تحریمی در مجلس، گفت: یکی از نقاط قوت نظام تحریم های ایالات متحده امریکا به جهت مدیریت تحریم ها علیه کشورمان چه از سوی وزارت امور خارجه این کشور و چه از طرف وزارت خزانه داری آن مدیریت متمرکز تمام فرایندهای تحریم، علیه ایران بوده که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای مقابله با چنین رویکردی اقدامات زیادی از سوی نهادهای متعدد در کشور انجام شده است، افزود: این اقدامات زمانی می تواند تاثیر بسزایی برای خنثی سازی تحریم ها و مقابله با آن داشته باشد که از یک ساختار قوی و مدیریت متمرکز در اتاق های فکر انجام شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: برای مقابله با تحریم های دشمن، کشور اکنون از حیث ساختار مدیریتی در این زمینه دچار خلاء مدیریت هماهنگ و منسجم است. این در حالی است که می توان از توان و تخصص شورای هماهنگی سه قوه، دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی و ستاد مقابله با تحریم ها در دولت که با مدیریت معاون اول رئیس جمهور انجام می شود به یک وحدت برسیم تا با ساختاری قوی و منسجم برای مقابله هر چه بیشتر با تحریم ها تصمیم گیری شود.

تشکیل اتاق فکر قوی متشکل از نمایندگان کمیسیونهای مجلس
خاندوزی با بیان اینکه مشکل عدم ساختار منسجم مقابله با تحریم ها در قوه مقننه نیز هم اکنون به چشم می خورد، اظهار داشت: علاوه بر دولت، مجلس نیز فاقد اتحاد تصمیم گیری ضدتحریم است در چنین شرایطی پیشنهاد کرده ایم تا با تشکیل یک اتاق فکر قوی متشکل از نمایندگان اعضای کمیسیونهای امنیت ملی، اقتصادی، صنعت و معدن، برنامه و بودجه و کشاورزی و...در قالب یک مدیریت متمرکز به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی برای مقابله با تحریم ها کمیته اقدامات ضد تحریمی با مشارکت اعضای کمسیون های مختلف ایجاد شود.  

پیشنهاد دکتر خاندوزی برای ایجاد کمیته اقدامات ضد تحریمی در مجلس در حالی مطرح است که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی پارلمان اظهار داشت: ملت عزیز ما در جریان هستند که در روزهای گذشته بحث‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شد.

مذاکره با امریکا مطلقا ممنوع
وی افزود: ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی یکبار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نشان دادند و برای چند دهمین بار به ما ثابت کردند برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و تضمین پیشرفت راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

قالیباف در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی به آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد. ما معتقدیم که هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت باشد و همچنین مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است؛ از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه نیز می‌خواهیم اقدام لازم را در این راستا انجام دهند و گزارش خود را به مجلس ارائه دهند.

تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس
به گزارش «بازار» اخیرا شورای حکام آژانس انرژی انرژی اتمی پس از رای‌گیری در جلسه‌ای حضوری قطعنامه ارائه شده از جانب تروئیکای اروپا درباره ایران را تصویب کرد. دیپلمات‌های حاضر در جلسه حضوری آن روزشورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که شورا روزجمعه قطعنامه‌ای تصویب کرد که از ایران می‌خواهد عدم ایجاد دسترسی به دو محل را برای آژانس متوقف کرده و به طور کامل با این نهاد همکاری کند. متن این قطعنامه که از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده و به رویت رویترز نیز رسیده است، مطرح می‌کند که شورا «از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کرده و درخواست‌های آژانس را بدون تاخیر بیشتر اجابت کند، از جمله این که فورا به محل‌های مشخص شده از جانب آژانس دسترسی ایجاد کند».

پس از صدور این قطعنامه، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان: صدور قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی را غیرسازنده، غیرمسئولانه و غیرقابل پذیرش عنوان کرد و افزود: این سه دولت که در اجرای تعهدات برجامی خود کاملا عاجز مانده اند با این اقدام قصد فرار به جلو و گریز از مسئولیت های برجامی خود در قبال ایران دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد کامل قطعنامه سیاسی و غیرفنی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران بالاترین سطح از همکاری را با  آژانس داشته است، صدور قطعنامه شورای حکام اقدامی‌کاملاً غیرسازنده و مایوس کننده است.

کد خبر: ۲۵٬۴۵۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha