۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
ستاد سوخت مسئول پیگیری واردات ۲ هزار اتوبوس| واردات ۲۵ دستگاه صحت دارد؟
«بازار» گزارش می دهد

ستاد سوخت مسئول پیگیری واردات ۲ هزار اتوبوس| واردات ۲۵ دستگاه صحت دارد؟

باقر جوان مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه ستاد سوخت مسئول پیگیری واردات خودرو است گفت: قرار است دو هزار دستگاه اتوبوس وارد شود که جزئیات آن توسط ستاد سوخت اطلاع رسانی می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کمبود اتوبوس و فرسوده بودن شبکه و ناوگان اتوبوسرانی باعث شده تا موضوع واردات اتوبوس به کشور جدی تر پیگیری شود. اما ظاهرا از زمان تصویب و ابلاغ آن هنوز هیچ خودروی وارد کشور نشده است.

فقط ۲۵ دستگاه اتوبوس از دو هزار دستگاه اتوبوس وعده داده شده با پلاک موقت وارد ایران شده و در حال فعالیت هستند

آنطور که قبلا باقر جوان مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری گفته بود فقط ۲۵ دستگاه اتوبوس از دو هزار دستگاه اتوبوس وعده داده شده با پلاک موقت وارد ایران شده و در حال فعالیت هستند.

همانطور که عامری، رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور نیز گفته است بر خلاف وعده‌های داده شده اتوبوس جدیدی به حمل و نقل جاده‌ای تزریق نشده است.

این اظهارات نشان می دهد که کمبود اتوبوس و گران شدن قیمت اتوبوس توسط کارخانجات داخلی می تواند در آینده چالش زیادی برای مردم و دولت به همراه داشته باشد.

آنطور که پیشتر باقر جوان اعلام کرده بود تعدادی از این ۲۵ دستگاه اتوبوس‌ ثبت نامی هم در گمرک وجود دارد، اما برای ورود کامل نیازمند همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دیگری مثل بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز است.

عامری: یکی از مشکلات اساسی برای ورود اتوبوس‌های جدید هزینه‌های گمرکی و افزایش روزانه نرخ دلار است و برای ورود اتوبوس‌های جدید لازم است هزینه گمرکی به صفر برسد

این اظهارات نشان می دهد که همانطور که عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور پیشتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود یکی از مشکلات اساسی برای ورود اتوبوس‌های جدید هزینه‌های گمرکی و افزایش روزانه نرخ دلار است و برای ورود اتوبوس‌های جدید لازم است هزینه گمرکی به صفر برسد.

او با اشاره به فرسوده بودن اتوبوس‌ها و اینکه هزینه‌های بالای قطعات یدکی و تعمیرات باعث شده تا بسیاری از اتوبوس‌های در خدمت از رده خارج شود گفته بود در حال حاضر شش هزار و پانصد اتوبوس در حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها فرسوده هستند و البته این تعداد هم پاسخگوی نیاز مردم نیست.

باقرجوان: موضوع واردات اتوبوس را ستاد سوخت پیگیری می کند و این ستاد می تواند آمار دقیق تری از میزان واردات اتوبوس به کشور را اعلام کند

اما «داریوش باقر جوان» مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که گویا اعلام کرده بودید که فقط ۲۵ دستگاه اتوبوس از دو هزار دستگاه اتوبوس وعده داده شده با پلاک موقت وارد ایران شده است؟ گفت: موضوع واردات اتوبوس را ستاد سوخت پیگیری می کند و این ستاد می تواند آمار دقیق تری از میزان واردات اتوبوس به کشور را اعلام کند.

او با اشاره به اینکه در سال‌های قبل نیاز کشور با تولید داخل رفع می‌شد افزود: تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که نیاز خود را با تولید داخل رفع کند، اما به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیازمند واردات هستیم.

در حال حاضر از ۱۵ هزار اتوبوس فعال در کشور ۶ هزار و پانصد دستگاه توان ارائه خدمات در مسافت‌های متوسط و طولانی را دارند

باقر جوان در پاسخ به این پرسش که چه تعداد اتوبوس در حال حاضر در شبکه در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند و چند درصد آنها فرسوده هستند؟ گفت: در حال حاضر از ۱۵ هزار اتوبوس فعال در کشور ۶ هزار و پانصد دستگاه توان ارائه خدمات در مسافت‌های متوسط و طولانی را دارند.

در حال حاضر تولید داخلی بسیار پایین است و برای جبران این عقب افتادگی علاوه بر اقدامات صورت گرفته برای واردات اتوبوس به کشور با سازندگان خودرو در زمینه تولید اتوبوس، مینی بوس، ون و اتوبوس‌های برقی در مسافت کوتاه، ۱۳ قرارداد منعقد شده است

او ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر تولید داخلی بسیار پایین است و برای جبران این عقب افتادگی علاوه بر اقدامات صورت گرفته برای واردات اتوبوس به کشور با سازندگان خودرو در زمینه تولید اتوبوس، مینی بوس، ون و اتوبوس‌های برقی در مسافت کوتاه، ۱۳ قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: اما اینکه بگوییم چند درصد اتوبوس ها فرسوده هستند نمی توان دقیق میزان آن را اعلام کرد چرا که سن این ناوگان و اتوبوس ها متفاوت است.

پیش از این قرار بود تا دو هزار دستگاه اتوبوس دست دوم به حمل و نقل جاده‌ای تزریق شود و آنطور که گفته می شود تعرفه بالای گمرکی یکی از دلایل عدم واردات اتوبوس ها ذکر شده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha