۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
۴ میلیون و ۲۶۶ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد
معاون فنی و گمرکی گمرک ایران:

۴ میلیون و ۲۶۶ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد

ارونقی، معاون فنی و گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون چهار میلیون و ۲۶۶ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور بصورت دپو شده وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «مهرداد جمال ارونقی» گفت: دپو و رسوب کالا در گمرکات به عوامل مختلف ربط پیدا می‌کند. این عوامل ممکن است قبل از اظهار کالا به گمرک تاثیرگذار باشد، بعد از اظهار کالا ایستایی هایی را بوجود آورد و حتی پس از ترخیص کالا مشکلاتی را باعث شود.

وی اظهارداشت: مواردی که بررسی شده بیشتر مربوط به عواملی است که باعث می‌شود کالا به گمرک ارسال نشود.

معاون فنی و گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون چهار میلیون و ۲۶۶ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور بصورت دپو شده وجود دارد.

وی افزود: یکسری موانع و مشکلات باعث می‌شود صاحبان کالا نتوانند کالاهای خود را به گمرک اظهار کنند.

جمال ارونقی تصریح کرد: اکنون در بندر امام بیش از سه میلیون تن کالای اساسی، در بندر امیر آباد ۴۳۰ هزار تن و در بندر شهید رجایی ۳۷۱ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو، روغن، گندم، شکر، دانه های روغنی، برنج و... دپو شده است.

وی ادامه داد: این کالاها اگر موانع خاصی نداشته باشند صاحبان کالا در فرصت مقرری که به آنان داده شده باید کالای خود را به گمرک اظهار کنند.

معاون فنی و گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق ماده ۳۸ قانون امور گمرکی، گمرک قبل از اظهار کالا نمی تواند در خصوص اینکه چرا صاحب کالا، کالای خود را به گمرک اظهار نمی کند دخالتی داشته باشد.

وی افزود: فقط قانون فرصتی در نظرگرفته که در آن فرصت دو ماهه حتماً باید صاحبان کالا موانع و مشکلات را رفع و کالای خود را به گمرک اظهار کنند منتها با توجه به وظایف و اختیاراتی که گمرک دارد و متاسفانه تمامی این موانع و مشکلات به اسم گمرک نوشته می‌شود گمرک برای قبل از اظهار هم کالاهایی که در بنادر و گمرکات هستند رصد و در عین حال سعی می‌کند موانع و مشکلاتی که در این پروسه وجود دارد را بتواند به نحوی برطرف کند.

جمال ارونقی تصریح کرد: گمرک برای ترخیص کالاهای اساسی تسهیلات ویژه ای مثل حمل یکسره، نمونه برداری از کالاها برای اخذ مجوزهای قانونی در هنگام تخلیه کشتی و حتی محموله های روی کشتی که به بنادر رسیده اند در حین تخلیه و یا قبل از تخلیه و همچنین تخلیه شبانه روزی کالاهای اساسی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: منتها در بحث رفع تعهدات اولیه که صاحبان کالا از قبل بحث تامین و انتقال ارز را دارند و این باعث ایجاد یکسری ایستایی هایی می‌شود مبنی بر اینکه صاحبان کالا نتوانند در فرصت مقتضی به گمرک مراجعه و کالای خود را اظهار کنند.

معاون فنی و گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشنهاداتی از سوی گمرک در این زمینه مطرح و توسط مراجع ذی صلاح مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه با پذیرش این پیشنهادات کالاهای اساسی که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تامین ارز هستند و تعهدات اولیه را صاحب کالا در بانک عامل و بانک مرکزی دنبال می‌کند که به سر انجام برساند، گمرک می تواند نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از این کالا ها اقدام کند و تنها ۱۰ درصد در گمرک دپو خواهد شد.

کد خبر: ۲۵٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha