۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
طی ۳ سال اخیر بدترین وضعیت منابع آبی را داشتیم| بارندگی ۱۶ استان زیر حد نرمال
سخنگوی صنعت آب:

طی ۳ سال اخیر بدترین وضعیت منابع آبی را داشتیم| بارندگی ۱۶ استان زیر حد نرمال

قاسم زاده  سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در سه سال اخیر بدترین وضعیت را تجربه کردیم، گفت: : میزان بارش های ۱۶ استان زیر نرمال، در ۶ استان هم در حد نرمال و فقط  در ۷ استان  بالاتر از نرمال بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم‌ زاده سخنگوی صنعت آب امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت بارش‌ها و منابع آبی در کشور گفت: کشور ما یک سوم دنیا بارش دریافت می‌ کند و این در حالی است که توزیع بارندگی‌ ها نیز در مناطق و در فصول مختلف متفاوت است؛ به طوری که در تابستان پنج درصد و در زمستان ۴۵ درصد بارش‌ ها اتفاق می‌ افتد.

او همچنین با بیان اینکه ۸۴ درصد مساحت کشور را اقلیم خشک و ۱۶ درصد دیگر را اقلیم مدیترانه ای و مرطوب تشکیل می دهد، ادامه داد: تنها ۵۳ درصد آب تولیدی کشور در اقلیم خشک بوده و ۴۷ درصد دیگر در اقلیم مدیترانه ای و مرطوب است.

بارش ۱۶ استان، زیر حد نرمال

قاسم زاده، میزان بارش های کل کشور را از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان را ۱۲ میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارش های ۱۶ استان زیر نرمال بوده است.

وی ادامه‌ داد: در این مدت میزان بارش های ۶ استان هم در حد نرمال بود و فقط هفت استان بارش های بالاتر از نرمال داشته اند.

وضعیت بارشی تا اینجا چندان مطلوب نبوده است. پیش بینی شده بود که آبان ماه ۶.۶ درصد میلیمتر بارش داشته باشیم که تاکنون فقط ۳.۸ میلیمتر آن محقق شده است

سخنگوی صنعت با بیان اینکه فرایند فعلی نشان از آن دارد که وضعیت بارشی تا اینجا چندان مطلوب نبوده است، افزود: پیش بینی شده بود که آبان ماه ۶.۶ درصد میلیمتر بارش داشته باشیم که تاکنون فقط ۳.۸ میلیمتر آن محقق شده است.

وی با اشاره به برنامه سازگاری با کم‌ آبی گفت: این برنامه موارد مختلفی را مورد توجه قرار داده که تمرکز روی بخش کشاورزی در راس آن قرار دارد.

سخنگوی صنعت آب درباره میزان فرونشست‌ ها اظهار کرد: نرخ مجاز فرو نشست پنج میلی‌ متر در سال است که در ایران به صورت نقطه‌ ای حتی ۲۰ سانتی‌ متر را تجربه کرده‌ ایم. در جنوب تهران تا ۱۸ سانتی متر در سال به صورت موضعی گزارش فرونشست داشته‌ ایم.

۴۰ درصد سدهای کشور پر است

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌ که اگر برای تغییر اقلیم و سازگاری با آن تدبیری اندیشیده نشود، در آینده دچار آسیب خواهیم شد، تصریح کرد: منابع باران ۲۱ درصد مساحت کشور پشت سدها جمع می‌شوند و به طور کلی سالانه ۳۰۰ میلیارد مترمکعب از محل سدها بهره می‌بریم و مابقی از منابع دیگر تامین می‌شود.

وی با اشاره به آمار سدها در کشور اظهار کرد: تا تاریخ ۱۳ آبان‌ ماه ۴۰ درصد سدهای کشور پر هستند و اکنون ۱.۸۰ میلیارد متر مکعب ورودی آب به سد های کشور بوده که نسبت به سال قبل ۲۶ درصد افزایش یافته است.

او همچنین ادامه داد: مقدار خروجی سدها در ۴۵ روز نخست سال آبی جدید ۳.۵۷ میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با خروجی ۲.۶۹ میلیارد مترمکعبی سال گذشته حدود ۳۳ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته قاسم‌زاده تا این تاریخ حجم آب موجود مخازن نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته و عدد ۱۹.۹۴ میلیارد متر مکعب را ثبت کرده است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص میزان بارش‌ ها نیز تصریح کرد: ۱۸ استان میزان بارندگی زیرنرمال، شش استان بارندگی نرمال و هفت استان بارندگی بالای نرمال را تا روز ۱۲ آبان‌ماه تجربه کرده‌اند

نگرانی از وضعیت برخی سدها

سخنگوی صنعت آب، وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه را نگران کننده توصیف کرد و گفت: مجموع ۱۳ سد این حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش حجم آب دارند که تداوم آن می تواند نگران کننده باشد.

قاسم زاده درباره وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران هم گفت: گرچه وضعیت سدهای غرب تهران شامل امیرکبیر و طالقان مطلوب است، اما وضعیت آب سد های شرق تهران شامل ماملو، لار و لتیان چندان مطلوب ارزیابی نمی شود.

او درصد پر شدگی سدهای پنج گانه تهران را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود: موجودی سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته ۲ درصد رشد را نشان می دهد.

۴ حوضه آبریز اصلی کشور دارای تنش آبی

قاسم زاده درباره تنش آبی در کشور خاطر نشان‌ کرد: از ۶ حوضه اصلی آبریز کشور، چهار حوضه دارای تنش بوده و فقط ۲ حوضه بدون تنش است.

وی اثر تغییر اقلیم بر منابع آبی کشور را جدی توصیف کرد و گفت: افزایش فراوانی وقایع حدی و تغییر الگوی بارش ها ناشی از تغییرات اقلیمی است.

۹۰ میلیارد متر مکعب آب تولیدی کشور مصرف می‌شود

سخنگوی صنعت آب در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش یخچال طبیعی در کشور خبر داد و افزود: در ایران ۱۱ منطقه یخچال طبیعی به مساحت ۳۴ کیلومترمربع دارد که متاسفانه در طول ۱۰ سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش دما ۲۰ درصد مقدار آن کمتر شده است.

۱۱۰ میلیارد مترمکعب مجموع آب تولید شده کشور است که براساس شاخص‌ های بین‌ المللی باید برای ۴۰ درصد آن برنامه ‌ریزی شود اما اکنون بیش از ۹۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می‌شود

قاسم‌زاده تصریح کرد: ۱۱۰ میلیارد مترمکعب مجموع آب تولید شده کشور است که براساس شاخص‌های بین‌المللی باید برای ۴۰ درصد آن برنامه ‌ریزی شود اما اکنون بیش از ۹۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می‌شود.

قاسم زاده با بیان اینکه در سال‌ های اخیر شاهد کاهش بارندگی‌ ها در فصل زمستان نیز هستیم، تصریح کرد: میزان بارش‌ ها در یک قرن اخیر کاهش شدیدی یافته و این در حالی است که با افزایش دما نیز مواجهیم. میزان تبخیر در نیم قرن اخیر ۲۱ درصد رشد داشته و میزان بارندگی‌ ها نیز طی این مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است.

به گفته او، هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر را از دسترس خارج می‌ کند.

او با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم در ایران، اظهار داشت: کشور ما یک سوم متوسط جهانی بارش دریافت می‌ کند، این در حالی است که توزیع بارندگی‌ ها نیز در مناطق و در فصول مختلف متفاوت است، به طوری که در تابستان پنج درصد و در زمستان ۴۵ درصد بارش‌ ها اتفاق می‌ افتد.

قاسم زاده با بیان اینکه مدیریت مصرف هم از طریق تعرفه ها، هم قطع انشعاب پرمصرف ها و هم مدیریت توامان به جد دنبال می شود، اظهار داشت: اعمال مدیریت مصرف در بخش کشاورزی را هم از دغدغه های اصلی وزارت نیرو برشمرد و ادامه‌داد: براین اساس تلاش می شود ۲۲۰ هزار حلقه چاه برق دار اعمال مصرف شوند.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha