۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
کشاورزان کلافه در کلاف سردرگم گرانی؛ ادوات در چرخه خسارات
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

کشاورزان کلافه در کلاف سردرگم گرانی؛ ادوات در چرخه خسارات

تهران- بالا رفتن قیمت ادوات کشاورزی در روزهایی که اقتصاد کشور با مشکل روبرو است چالش‌های زیادی را به همراه داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم وجود نظارت دقیق و برنامه‌ریزی صحیح برای عرضه مستقیم مواد اولیه، کشاورزان را در کلاف سردرگم گرانی گرفتار کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال زراعی جاری با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش بارش‌ها، سال پرباری بود و استان تهران افزایش بارش ۶۰ درصدی را در پرونده بارش‌های سالیانه ثبت کرد این افزایش بارش‌ها منجر به افزایش بار محصولات شد که البته به گفته کشاورزانی که برخی از تمهیدات و توصیه‌ها را به‌خوبی رعایت کرده بودند افزایش کیفی و کمی محصولات به بهترین شکل رقم خورد.

اساساً رشد و شکوفایی در کشاورزی تنها به عواملی چون آبیاری و نور و کاشت مربوط نیست بلکه علم نوین کشاورزی تأکید بر استفاده از روش‌های نوین کشاورزی چه استفاده از بذرهای مختلف و تغییر ژنتیک داده‌شده و چه استفاده از ادوات به‌روز برای داشتن محصولی بهتر است.

حال با همه تأکیدات صورت گرفته و تمام اهتمامی که مهندسان کشاورزی و کارشناسان و کشاورزان برای تولید بهتر و افزایش تولید داشته‌اند این روزها با افزایش قیمت ادوات و ابزارهای کشاورزی روبرو شده‌اند و کشاورزانی که از دیرباز با ابزارهای کهن و سنتی خو گرفته بودند با تلاش آموزش‌ها برای بهره‌وری بهتر به سمت این ادوات آمدند اما این گرانی‌ها نفس همه بریده و انگیزه را برای استفاده از این ابزارها از بین برده است.

برای خرید یک فرغان باید ۶۴۰ هزار تومان پرداخت کنیم، درحالی‌که همین کالا را دو سال پیش می‌شد، با ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان خرید

یکی از کشاورزان شهرستان ری در جنوب تهران افزایش عجیب‌وغریب قیمت دستگاه‌های موردنیاز کشاورزی را موردانتقاد قرار داد و به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر یک شخم‌زن دستی را باید ۳۲۵ هزار تومان خرید، درحالی‌که همین محصول پاییز ۹۸ حدود ۲۳۰ هزار تومان قیمت داشت.

محمد علوی اضافه کرد: افزایش قیمت را در مورد بیل، فرغان و دیگر ادوات کشاورزی نیز شاهد هستیم، شاید باورتان نشود، که برای خرید یک فرغان باید ۶۴۰ هزار تومان پرداخت کنیم، درحالی‌که همین کالا را دو سال پیش می‌شد، با ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان خرید و سه برابر شدن قیمت طی دو سال درحالی‌که تمام هزینه‌های ما به همین شکل بالا رفته اما میوه‌ها را در این حد گران‌تر نمی‌فروشیم.

تاجرها صراف شده‌اند
این گرانی‌ها مخصوص جنوب تهران نیست، که کشاورزان در ملارد، ورامین، شهریار، فیروزکوه و تمام مناطق استان تهران از این گرانی‌ها گلایه‌مندند، اما دلیل این گرانی‌ها چیست، مدیر یکی از کارخانه‌های تولید ادوات کشاورزی و سم‌پاش‌های مخزن‌دار که در فشافویه در جنوب تهران فعالیت می‌کند، در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ما برای ساخت یک سم‌پاش ۷۰ قلم جنس نیاز داریم، که اگر یکی از این اجناس نباشد، نمی‌توانیم، سم‌پاش را تکمیل و آماده کرده و به خریدار تحویل دهیم.

وی افزود: اغلب این اجناس موردنیاز وارداتی هستند و مهم‌ترین کالاها استیل، لوله برنجی و نقره درصد بالا است، که وارد می‌شود، اما متأسفانه در حال حاضر تاجران ما همه صراف شده‌اند، صبح برای خرید مواد اولیه تماس می‌گیریم، می‌گویند ساعت ۱۱:۳۰ زنگ بزن تا قیمت دلار دربیاید، ساعت ۱۱:۳۰ تماس می‌گیریم، می‌گویند، قیمت درنیامده و فردا تماس بگیر.

این تولیدکننده ادامه داد: بسیاری از تجار جنس دارند، اما نمی‌فروشند، می‌گویند اگر بفروشیم باید فردا گران‌تر بخریم، ما نیز جنس‌ها روی دستمان مانده و امروز استیل را کیلویی ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کردند، حساب کنید، ببینید، نسبت به بهمن‌ماه گذشته چند برابر شده است، خوب حالا قیمت این سم‌پاش چقدر افزایش می‌یابد.

وی افزود: من برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی، خانه فروخته‌ام و حالا اجاره‌نشینم، نه کارگاه درآمد درستی دارد و نه چیزی و همان خانه‌ای که فروخته‌ام را در حال حاضر با این پول‌ها نمی‌توانم، بخرم، هرروز باید با بنزین سه هزارتومانی ۱۰۰ کیلومتر تا کارخانه راه بروم و شب همان ۱۰۰ کیلومتر را بازگردم.

فروشمان یک‌سوم شده
مدیر این کارگاه سم‌پاشی بابیان این‌که دارایی بدون توجه به موقعیت درآمدی مالیات دو برابری برای ما بریده است، گفت: گوش مُمَیز اصلاً بدهکار نیست، فروشمان یک‌سوم شده، مشکلاتمان افزایش‌یافته، اما مُمَیز دو برابر مالیات برایمان بریده است، حمایت از تولید داخل را فقط در شعار مشاهده می‌کنیم.

از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد افزایش قیمت در مواد اولیه داشته‌ایم، که بیشترین افزایش قیمت نیز در فولاد و آهن‌آلات است، که بیشتر آن در داخل تولید می‌شود

یکی از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی که کارخانه تولیدی وی در شهرک صنعتی «طوس» مشهد و دفتر مرکزی آن در تهران مستقر است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد افزایش قیمت در مواد اولیه داشته‌ایم، که بیشترین افزایش قیمت نیز در فولاد و آهن‌آلات است، که بیشتر آن در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: میزان تولیدات ما به ۲۰ درصد کاهش‌یافته و کارگران زیادی را تعدیل کرده‌ایم، شما گمان نکنید، برنده آشفته‌بازار گرانی ادوات کشاورزی ما تولیدکنندگان هستیم، خیر، ما دراین‌بین با رکود بازار، حاشیه سود کم، مالیات بیشتر و هزینه‌هایی به‌مراتب بالاتر مواجه هستیم.

۶۱ درصد اعتبار توسعه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان اظهار داشت: سال گذشته اعتبار بخش توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تهران ۴۰۷میلیارد ریال تعیین‌شده بود که برای ۶۱ درصد از آن هدف‌گذاری محقق شد.

کریم ذوالفقاری بابیان اینکه سال گذشته ۲۴۹ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون در قالب ۲۲۹ دستگاه در استان تهران جذب‌شده بود، گفت: مکانیزاسیون از جهت کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند به این بخش کمک کند، چون یکی از معضلاتی که وجود دارد، بحث بالا بودن هزینه‌های تولید است.

دود بالا رفتن قیمت ارز به چشم تولیدکنندگان می رود
مدیر بازرگانی یکی از تولیدکنندگان چرخ‌دنده ماشین‌های کشاورزی در تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دود بالا رفتن قیمت ارز همیشه به چشم تولیدکنندگان رفته است و در حال حاضر نیز که هم باید با کرونا بسازیم و هم قیمت ارز را تحمل‌کنیم که این موضوع واقعاً توانی مضاعف می‌خواهد و این نوسان‌ها رمق تولیدکننده را گرفته است.

آرمین دریانی بابیان اینکه در شرایط کنونی پیدا کردن جنس و مواد اولیه به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده است، گفت: بسیاری از خریدوفروش کنندگان قطعات با این اوضاع اقدام به احتکار و نگه‌داشتن اجناس کرده‌اند تا بتوانند با سوءاستفاده از وضعیت، به بالاترین نرخ اجناس را بفروشند.

وی در خصوص راهکاری برای ایجاد توازن و تعادل برای عرضه و تقاضا و برداشتن مشکلات تولیدکنندگان گفت: راهکاری که هم‌اکنون می‌تواند راهگشا باشد این است که در سطح کشوری انجمن‌هایی تشکیل شود که مواد اولیه راحت‌تر در دسترس تولیدکننده قرار گیرد و این چرخه و کاغذبازی‌هایی که تولیدکننده‌ها را خسته می‌کند برداشته شود و شرکت‌های تولیدی فولاد به‌صورت واقعی و آسان‌تر جنس در اختیار تولیدکننده قرار دهند.

۳برابر شدن قیمت مواد اولیه
این مدیر بازرگانی با اشاره به اینکه با اوضاع پیش‌آمده تولیدکننده چاره‌ای جز تأمین مواد اولیه از بازار آزاد ندارد عنوان داشت: مسلماً تهیه مواد اولیه توسط تولیدکننده از بازار آزاد بر قیمت نهایی تأثیرگذار است لذا اگر پایشی وجود داشته باشد که سفارش گذاری برای شرکت مادر آسان‌تر باشد قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

دریانی بابیان اینکه در حال حاضر با توجه به کرونا و بسته شدن مرزها و نایاب شدن جنس‌هایی که در شرکت برای اسمبل نیاز داریم جنس یک‌دلاری که در چین تهیه می‌شد را باید به قیمت سه دلار تهیه کنیم، گفت: این سیاست وزارت صمت مبنی بر محدود کردن واردکنندگان برای ما تولیدکنندگان این مشکلات را به همراه آورده است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی‌هایی صورت بگیرد.

آن‌طور که از شواهد پیدا است یکی از حلقه‌های مفقوده در گرانی بازار ادوات کشاورزی بحث نظارت، پایش و کنترل چگونگی عرضه مواد اولیه به تولیدکننده است و خود کلاف سردرگمی را به وجود آورده که امیدواریم مسئولان در این راستا چاره‌اندیشی کنند تا کشاورزانی که همیشه و در هر برهه‌ای ناجی اقتصاد کشور بوده‌اند با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر: ۲۵٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha