بخشنامه مربوط به تغییر عناوین شغلی، به دلیل عدم شفافیت بازنگری شود
در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح شد

بخشنامه مربوط به تغییر عناوین شغلی، به دلیل عدم شفافیت بازنگری شود

اعضای کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار خواستار اصلاح بخش‌نامه سازمان تأمین اجتماعی درباره عناوین شغلی و تعیین دستمزد و سوابق ناشی از کمیته‌های احتساب سوابق شدند.

به گزارش بازار، در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار، بخش‌نامه سازمان تأمین اجتماعی درباره عناوین شغلی و تعیین دستمزد و سوابق ناشی از کمیته‌های احتساب سوابق مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کارگروه، پیشنهاد اصلاح بخش‌نامه را مطرح کردند.

به باور فعالان اقتصادی در حال حاضر در بخش‌نامه ابلاغ شده روش و مآخذ محاسبه تعیین دستمزد پیرو درخواست افراد برای تغییر عناوین شغلی شفاف نبوده و باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

بر اساس این بخش‌نامه اگر فردی درخواست تغییر عنوان شغلی داشته باشد، برای رسیدگی به درخواست او به سابقه پرداخت حقوق فرد مراجعه شده و اگر عنوان شغلی تعیین شده باشد، مطالبات به‌روز خواهد شد و مابه‌التفاوت‌ها محاسبه می‌شود.

از طرفی بخش خصوصی اعتقاد دارد که مشکل ریشه‌ای به موضوع مشاغل سخت‌وزیان‌آور برمی‌گردد و تا زمانی که قانون مربوط به این موضوع اصلاح نشود، مشکلاتی از این دست به وجود می‌آید.

مسئله مشاغل سخت‌وزیان‌آور از سال‌ها قبل در شورای گفت‌وگو مطرح و بررسی شد تا آنجا که آیین‌نامه‌ای برای این منظور تهیه و در اختیار دولت قرار گرفت؛ اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

متناسب با وضعیت موجود بخش خصوصی تأکید دارد که سازمان تأمین اجتماعی همه بخشنامه‌ها را قبل از ابلاغ در شورای تنقیح با حضور شرکای اجتماعی به بررسی بگذارد تا ابعاد موضوع مورد توجه قرار گیرد و چکش‌کاری لازم انجام شود تا بعد از ابلاغ و اجرا، چالش جدید به وجود نیاید.

در همین راستا نماینده سازمان تأمین اجتماعی، خاطرنشان کرد که این سازمان راسا به دنبال تغییر عناوین شغلی نیست، درخواست‌ها از طرف متقاضی ارائه می‌شود و این سازمان فقط ادعای متقاضی را بررسی می‌کند. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی از شریک خود یعنی کارفرمایان می‌خواهد تا قانون را اجرا کنند و بر این اساس هر واحد طبق قانون فقط دو سال فرصت دارد از شرایط سخت و زیان‌آور خارج شود.

در نهایت با توجه به آنچه عنوان شد، پیشنهاد اصلاح روش محاسبه و شفاف شدن مآخذ تعیین دستمزد پیرو تغییر عناوین شغلی، مطرح و بررسی موضوع با برگزاری جلسه به همت سازمان بازرسی و معاونت حقوقی مورد توجه قرار گرفت.

همچنین مقرر شد درخواست اصلاح رأی دیوان عدالت اداری درباره اصلاح عناوین شغلی نیز پیگیری شود.

کد خبر: ۲۵۳٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha