۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
نجات کره زمین با ترویج فرهنگ زنبورداری| ظرفیت بی نهایت تولید ملکه زنبور برای توسعه زنبورداری کشور
یک تولیدکننده عسل خوزستانی در گفتگو با بازار مطرح کرد

نجات کره زمین با ترویج فرهنگ زنبورداری| ظرفیت بی نهایت تولید ملکه زنبور برای توسعه زنبورداری کشور

فتحی نیا تولیدکننده عسل خوزستانی گفت: باید ضمن فروش محصولات روستایی نسبت به اشاعه فرهنگ زنبور داری در راستای نجات کره زمین به کودکان و خانواده ها اقدام کرد.

بازار؛ گروه ایران: زنبورداری یکی از مهم‌ ترین فعالیت ‌های اقتصادی در کشورهای مختلف است و نقشی اساسی در حفظ تعادل طبیعی و تولید محصولات غذایی دارد؛ همچنین زنبورداری به دلیل تاثیرات مثبت خود بر کره زمین، به عنوان یکی از فعالیت ‌های مهم در جهان شناخته شده است.

در طبیعت، زنبورها یک نقش بسیار مهم در گرده افشانی گل ‌ها و در نتیجه تولید محصولات غذایی دارند. بیشتر محصولات غذایی، از جمله میوه، سبزیجات و تولیدات دامی، به گرده نیاز دارند. بدون گرده افشانی، تولید محصولات غذایی کاهش می‌ی ابد و این باعث کاهش تنوع تغذیه و افزایش قیمت محصولات غذایی می ‌شود.

ضرورت آموزش زنبورداری به کودکان

هر چند در کشورهای توسعه یافته، زنبورداری به عنوان یک صنعت پر سود شناخته شده است اما در بسیاری از کشورها از جمله ایران، زنبورداری به عنوان یک صنعت کوچک و متوسط معرفی می شود و منبع درآمد خانواده‌ های روستایی است. از این رو اشاعه فرهنگ زنبورداری تا سرمایه گذاری در آن نه تنها به حفظ کره زمین کمک می کند بلکه می تواند فرصتی برای اشتغال مردم هم باشد.

همواره سعی در معرفی زنبورداری و فواید زنبور برای کره داریم چرا که همانطور که می دانید اگر زنبور نباشد بعد از چهار سال کره زمین نابود می شود

در این رابطه محمد فتحی نیا زنبور دار خوزستانی که در استان البرز به توسعه زنبورداری می پردازد به بازار گفت: یکی از اهداف بنده اشاعه فرهنگ زنبورداری در رویدادهایی به ویژه نمایشگاه ها برای کودکان است. از این طریق با آوردن کندوهای شیشه ای و برگزاری مسابقات نقاشی درباره زنبور به معرفی هرچه بهتر زنبور به آن ها کمک می کنم.

وی که در سال های ۹۷-۹۸ عنوان زنبوردار نمونه استان خوزستان و در سال ۱۴۰۱ همین عنوان را در استان البرز کسب کرد و به عنوان مشاور فنی طرح ملی بانوان زنبوردار خوزستان معرفی شد افزود: همواره سعی در معرفی زنبورداری و فواید زنبور برای کره داریم چرا که همانطور که می دانید اگر زنبور نباشد بعد از چهار سال کره زمین نابود می شود. بنابراین این کار خاصی است که بر عهده هر یک از زنبورداران است.

زنبورداری فقط به تولید عسل محدود نمی شود

فتحی نیا که عشق به طبیعت او را به سمت زنبورداری کشانده بیان داشت: از ابتدا به زنبورداری مشغول نبودم و تا همین چند سال قبل با شرایط مناسبی به شغل کابینت سازی اشتغال داشتم اما عشق به طبیعت باعث شد به این حرفه رو بیاورم. حرفه ای که بیشتر عشق و علاقه در آن مطرح است؛ چرا که به طبیعت می رویم و با فضای سرسبز کوهستان آشنا می شویم.

وی که به عنوان به تولیدکننده ژل رویال و پرورش ملکه در حوزه کاری خود شناخته شده است افزود: تخصص نخست بنده تولید ژل رویال و سپس پرورش ملکه است، تنها سی دی آموزشی ژل رویال در کشور را هم تهیه کرده ام تا به دیگران هم آموزش دهم. این آموزش هم برای این است که صنعت زنبورداری از تک محصولی خارج شود؛ چرا که زنبور فرآورده های مختلف بسیاری از جمله ژل رویال، سم زنبور و موم می شود.

این تولیدکننده عسل ادامه داد: همچنین یکسری فرآورده های دیگر هم داریم که شامل عسل و بره بوم و گرده گل می شود. هرکدام از این فرآورده ها به نوبه خود در زندگی ما بسیار موثر هستند و سلامت جامعه ما را تضمین می کنند.

وی در خصوص مشتقات زنبورداری افزود: زنبورهایی که در داخل یک کندو هستند دارای ژنتیک یکسان هستند و فقط تفاوتی که دارند در تغذیه شان است. یعنی زنبورها یکی از تخم ها را به عنوان ملکه انتخاب می کنند و به آن ژل رویال می دهند و آن زنبور تبدیل به ملکه می شود.

خواص باورنکردنی ژل رویال

این زنبوردار خوزستانی با اشاره به اینکه وجه اختلاف زنبورهای کارگر و زنبور ملکه بیان داشت: قد زنبور کارگر یک سانت است و زنبور ملکه بخاطر آرژنینی که در داخل ژل رویال وجود دارد تا سه سانت افزایش قد دارد. این آرژنین برای رشد کودکان بسیار مفید است.

لوسینی که داخل ژل رویال وجود دارد پیام رسان سلول های عصبی است و باعث افزایش هوش کودکان و جلوگیری از آلزایمر در سنین بالا می شود

وی افزود: همچنین زنبور کارگر قادر به تخم ریزی نیست و ولی زنبور ملکه قادر به تخم ریزی است و روزانه می تواند تا ۲ هزار تخم معادل ۲ برابر وزن بدن خود تخم ریزی کند. این نشانه قدرت باروری است که ژل رویال ایجاد می کند. در طب نوین نیز متوجه شده اند بیمارانی که مشکل باروری دارند بااید ژل رویال استفاده کنند تا درمان شوند.

فتحی نیا ادامه داد: لوسینی که داخل ژل رویال وجود دارد پیام رسان سلول های عصبی است و باعث افزایش هوش کودکان و جلوگیری از آلزایمر در سنین بالا می شود. همچنین کلاژنی که در داخل ژل رویال است باعث می شود چین و چروک های پوست از بین برود و باعث جوان سازی در پوست می شود.

به گفته این زنبوردار در ژل رویال یک اسید چرب غیر اشباح وجود دارد که خواص جادویی را به ژل رویال می دهد و باعث می شود گلبول های سفید بدن بازسازی شود. وقتی گلبول های سفید بازسازی می شود سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و نسبت به خیلی از بیماری ها بدن مقاوم می شود.

تولید ۲۰۰ ملکه فقط در یک سال

فتحی نیا با اشاره به اینکه در تولید انواع ملکه تخصص خاصی دارد و برای آن دوره های آموزشی مختلفی از جمله تلقیح مصنوعی را دیده است بیان داشت: در این روش نژاد های خاص و پربازده را انتخاب می کنیم و به گزینی در زنبورستان انجام می دهیم و از کندوهایی که ژل رویال بر اساس نیاز تولید بالاتری دارند انتخاب می کنیم و به روش کنترل شده در داخل دستگاه عملیات تلقیح را انجام می دهیم.

وی افزود: چون در حالت طبیعی مشخص نیست چه نژادی از زنبور در یک کندو از طریق ملکه وجود دارد اما وقتی با دستگاه این عملیات انجام شود یک تسلط ۱۰۰ درصدی داریم و می توانیم نژاد های اصلاح شده را تحویل زنبور داران دهیم تا بازدهی بیشتری را چه در تولید عسل، ژل رویال و یا بره بوم و غیره داشته باشند.

این زنبوردار در پاسخ به اینکه چقدر ظرفیت تولید ملکه را در مجموعه خود دارد تاکید کرد: ظرفیت تولید ملکه، نامحدود است چون عملیات خاصی که انجام می دهیم باعث شده بتوانیم به صورت نامحدود ملکه تولید کنیم. سال گذشته نیز نزدیک به ۲۰۰ ملکه تلقیح مصنوعی تولید کردیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قصدی برای صادرات محصولات خود دارد یا خیر گفت: در حوزه صادرات به صورت رسمی ورود نکرده ایم اما خیلی ها از این محصولات برای کشورهای همسایه و حتی اروپایی ارسال کرده اند. اما هنوز نتوانسته ایم به صورت رسمی صادرات داشته باشیم. اگر حمایت شویم و سیاست ها اجازه دهند علاقه مند به صادرات هم هستیم.

این زنبور دار تاکید کرد: ژل رویال ایرانی جزو بهترین و با کیفیت ترین ژل رویال های دنیا است که متاسفانه بخاطر مسائل سیاسی امکان صادرات نداریم و امیدواریم بتوانیم این محصول را به سطح دنیا صادر کنیم.

کد خبر: ۲۵۳٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اردبیل IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      کره را نجات نده زنبورداری ایران را نجات بده که تا وقتی کارمندان جهادکشاورزی خودشان زنبورداری میکنم دیگه به زنبوردار تازه تولید کننده اجازه صادرات نمی‌دهند