۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲
افزایش ایمنی ساختمان ها با خدمات نظام مهندسی | انتقاد یک طرفه دردی را دوا نمی کند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش ایمنی ساختمان ها با خدمات نظام مهندسی | انتقاد یک طرفه دردی را دوا نمی کند

گرگان- حسینی، رئیس کمیسیون بیمه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اگر امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در حوادث طبیعی با کمترین تلفات مالی و جانی روبرو هستیم، حاصل زحمات مجموعه نظام مهندسی است.

سید مجید حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مدتی است مجموعه انبوه سازان در خصوص سازمان نظام مهندسی اظهار نظر کرده و حکم به تعطیلی آن می‌دهند.

رئیس کمیسیون بیمه، مالیات و خدمات رفاهی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: سازمان نظام مهندسی، سال ۱۳۷۵ رسماً در مجلس مصوب شد تا بر ساخت و سازها نظارت داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در حوادث طبیعی با کمترین تلفات مالی و جانی روبرو هستیم، حاصل زحمات مجموعه نظام مهندسی است.

حسینی گفت: فرایند تایید و کنترل نقشه و آزمایش خاک و مانند آن مسئله ای زمانبر بوده که این امر سبب بالارفتن ایمنی ساخت و سازها می‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان تاکید کرد که باید سازوکارها از مجاری قانونی خود انجام شده تا شاهد فجایع انسانی در حوادث نباشیم.

حسینی با بیان این که اگر مجموعه نظام مهندسی نبود، شاهد اتفاقات تلخی در کشور بودیم، گفت: یکی از دلایلی که مهندسان ناظر انصراف داده و یا سر پروژه‌ها حاضر نمی شوند این است که مالک یا سازنده به قوانین احترام نگذاشته و از اجرای آن سرباز می‌زند.

رئیس کمیسیون بیمه، مالیات و خدمات رفاهی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه متروپل هم اشاره کرد و افزود: سازنده در این پروژه ۳۵ ستون را کاهش داده بود لذا مشاور از ادامه کار انصراف داد و همه این عوامل دست به دست هم داد تا اتفاقات تلخی بیفتد.

وی گفت: برخی از سازندگان و مالکان با ساخت چند واحد مسکونی ادعا می‌کنند که نظام مهندسی را قبول ندارند، در صورتی که کار اصولی نیاز به اطلاعات علمی و تحصیلات مکفی دارد تا ساختمانی ایجاد شود که در برابر حوادث دوام کافی داشته باشد.

نظام مهندسی را تقویت کنیم

حسینی با بیان این که هر حادثه‌ای که در پروژه ای روی دهد مهندس ناظر مسئول است، عنوان کرد: نظام مهندسی در کشور مدینه فاضله نیست اما باید دست به دست هم دهیم تا آن را تقویت کنیم و باید در کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم تا سازه‌های با دوام تولید شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان تأکید کرد: باید ساختمان به دست مجریان ذی‌صلاح و اهل فن ساخته شود و هر کسی که از گرد راه می‌رسد، وارد ساخت و ساز نشود.

وی عمر مفید ساختمان در کشور را ۳۰ سال اعلام کرد و گفت: این عدد در کشورهای توسعه یافته ۸۰ الی ۱۰۰ سال بوده که علت آن علاوه بر مسائل علمی، مسائل فرهنگی است.

حسینی با اشاره به طرح ملی مسکن، ادامه داد: مجموعه نظام مهندسی ۵۰ درصد تعرفه‌ خدمات خود را برای کاهش قیمت ساخت و ساز کم کرد، مجموعه انبوه سازان برای این کار چه کرده‌اند؟

رئیس کمیسیون بیمه، مالیات و خدمات رفاهی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان اضافه کرد: مهندس ناظر در پروژه ۱۰۰ درصد مسئولیت دارد و باید در محاکم قضایی جوابگوی کوچکترین حادثه باشد اما سازنده چه نقشی دارد؟

وی تصریح کرد: انتقاد یک طرفه دردی را دوا نمی‌کند و خودزنی است لذا باید با تعامل و مشارکت، سبب شویم که عمر مفید ساختمان در کشور افزایش یابد.

حسینی گفت: اگر به قوانین و مقررات احترام گذاشته و آن را رعایت کنیم مانند کشورهای اروپایی در حوادثی همچون زلزله خیالمان راحت است.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      نظام مهندسی جز درد س و سنگ انداختن جلوی پای مالکان ساختمان‌ها و ازاز و اذیت هیچ کاری باد نیستند خیلی هاشون به خاطر درخواست رشوه
    • سهروردی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      اگر مهندسان ناظ رشوه نقدی از مالکان ساختمان‌ها نگیرند عالی میشه ولی متاسفانه دم به تله هم نمیدن و مالکان ساختمان ها را بسیار اذیت میکنند
    • سیاووش DE ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      0 0
      اگر نظام مهندسی نباشه همین حاشیه امنیت که در ساختمانها هست ازبین می‌ره و قشر زحمت کش که با خون دل و هزارتا وام خونه میخرند،بجای خونه شاید تابوت نصیبشون بشه و امثال کنه کسانیکه از خون مردم تغذیه میکنن،پول بیشتری با کم کاری و دزدی و......به جیب میزنند ،رشوه گیرنده، وقتی رشوه دهنده نباشه خود بخود حذف میشود،اگر ریگی به کفش سازنده نباشد دنبال رشوه گیرنده و پیشنهاد رشوه دادن نمیگردد،نباید صورت مسأله رو پاک کرد باید به فکر حل مشکل باشیم اتفاقا باید نظارت بیشتر و سخت گیرانه تر باشد تا کیفیت ساختمانها وصنعت ساختمان بیشتر شود