۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
مشکلات پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی در بافت فرسوده| آخرین وضعیت مسکن های مهر باقیمانده
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

مشکلات پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی در بافت فرسوده| آخرین وضعیت مسکن های مهر باقیمانده

یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید: مشکل بخش مسکن تامین منابع مالی است و تسهیلاتی که باید در بافت فرسوده اعطا شود پرداخت نمی شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عدم تامین منابع مالی بخش مسکن سالهای سال است که مطرح و هر بار هم بانک ها (به غیر از بانک مسکن) دلایلی مبنی بر اینکه چرا نمی توانند تسهیلات بانکی در بخش مسکن ارائه کنند اعلام می کنند.

اما به نظر می رسد نه جرایم و نه قانون نتوانسته این مشکل را تاکنون بر طرف کند. این روزها مشکلات بافت فرسوده بیشتر از قبل شده اما دولت تلاش دارد تا با بسته های تشویقی مشکلات این مناطق را با نوسازی بافت کمتر و کمتر کند. اما سوال این است که بانک ها حاضر هستند به بخش مسکن توجه ویژه ای داشته باشند؟

وام مسکن در بافت های فرسوده یکی از تسهیلاتی است که می تواند تا حدودی مشکل عدم تامین مالی را بر طرف کند. این تسهیلات در محدوده ها و محلات مشمول طرح و برنامه های بازآفرینی شهری به اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث واحدهای مسکونی با درنظرداشتن هزینه باقیمانده پروژه به ازای ساخت هر واحد ۵۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

مشکل بخش مسکن عدم تامین منابع مالی است. بانک ها بر اساس قانون به اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات خود برای ساخت مسکن الزام شده اند

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ارائه تسهیلات بانکی به بافت فرسوده می تواند به رونق ساخت و ساز در این بافت ها کمک کند؟ گفت: مشکل بخش مسکن عدم تامین منابع مالی است. بانک ها بر اساس قانون به اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات خود برای ساخت مسکن الزام شده اند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، همه مردم حق برخورداری از مسکن مناسب را دارند و دولت مکلف است برای تحقق این امر به ویژه برای اقشار آسیب پذیر مانند کارگران و روستاییان، تمهیدات و اقدامات لازم را انجام دهد اضافه کرد: همانطور که مشخص است مشکل بخش مسکن تامین منابع مالی است و تسهیلاتی که باید برای بافت فرسوده پرداخت شود اعطا نمی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی تنها بخشی از آن‌ها باید قراردادشان به روز باشد. چرا که مردم پولی را پرداخت کردند و هم اکنون آن پول مازاد را ندارند که بدهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص اینکه پروژه مسکن مهر بعد از سال ها هنوز به اتمام نرسیده است و تعدادی واحدهای مسکونی از آنها باقی مانده است. آیا مجلس قرار نیست برای این موضوع ورود کند؟ اظهار داشت: شروع بحث مسکن مهر به بند دال تبصره شش قانون بودجه سال ۸۶ برمی‌گردد که به اصطلاح مسکن مهر معروف شد. در دولت نهم و دهم برای اولین بار به شروع این پروژه توجه شد و اتفاقا تعدادی از این واحدها نیز در دولت سیزدهم افتتاح و به متقاضیان واگذار شد.

یوسفی گفت: آن چیزی که به عنوان مسکن مهر اطلاق شد، ۲ میلیون و ۵۰ واحد مسکونی بود که در واقع به سه بخش تقسیم و ادامه حیات پیدا کرد. پروژه خود مالکی که شخص دارای زمین بوده و به او تسهیلات یا زمین داده شد که ۹۱۱ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۴۵ درصد به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: تفاهم نامه های سه جانبه یکی دیگر از این روش های مسکن مهر بود که وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما، متقاضی، پیمانکار و سازنده بود. درواقع چیزی حدود ۵۴۵ هزار واحد مسکونی بود. و در نهایت مرحله پایانی سیستم دو جانبه بود که بین مردم و تعاونی بسته شده بود که مردم خودشان یک تعاونی راه انداخته و حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را پاسخگو بود.

از ۵۴۵ هزار واحد مسکونی و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی مهر که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود، ۲۴۰ هزار واحد مسکونی معطل بود و متوقف کرد. در آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی این عدد تکمیل شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از ۵۴۵ هزار واحد مسکونی و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی مهر که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود، ۲۴۰ هزار واحد مسکونی معطل بود و متوقف کرد. در آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی این عدد تکمیل شد.

مشکل ۳۰ هزار تا از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی باقیمانده حقوقی بوده اند که البته شاید در حوزه ساخت و ساز صاحب تجربه هم نبودند و یا کسانی که به عنوان هیات مدیره، هیات امنا و تعاونی انتخاب شدند، تجربه این کار را نداشتند

یوسفی ادامه داد: اما مشکل ۳۰ هزار تا از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی باقیمانده حقوقی بوده اند که البته شاید در حوزه ساخت و ساز صاحب تجربه هم نبودند و یا کسانی که به عنوان هیات مدیره، هیات امنا و تعاونی انتخاب شدند، تجربه این کار را نداشتند.

او افزود: بخش دیگری از مشکلات مسکن مهر، مالی است و یکسری از آن‌ها هم مشکلات زیربنایی دارند. یعنی آماده‌سازی صورت نگرفته و مشکلات سرانه‌ها انجام نشده است. یکی از اشتباهات مسکن مهر این بود که در جانمایی، نقاطی را در نظر گرفتیم که از نظر تراکم در هکتار، بلند مرتبه‌سازی صورت گرفته است. در واقع ما مسکن‌سازی کرده و شهری نساختیم. چرا که شهر یک موجود زنده است یعنی برای اشتغال و هویت‌بخشی اجتماعی کسانی که در شهر جدید ساکن شدند، کاری نکرده‌ایم.

اتفاقا بیشتر مشکلات در بخش مسکن در کلان شهرها است. یعنی همه در شهرهای بزرگ، متقاضی مسکن هستند و نباید تمام کشور را، تهران و چهار تا کلان شهر نبینیم

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: اتفاقا بیشتر مشکلات در بخش مسکن در کلان شهرها است. یعنی همه در شهرهای بزرگ، متقاضی مسکن هستند و نباید تمام کشور را، تهران و چهار تا کلان شهر نبینیم. اضافه کردن زمین خوب است اما نه ظرف مدت پنج سال ۲۵ درصد اضافه شود بلکه باید آمایش سرزمینی به وجود بیاید.

کد خبر: ۲۵۳٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
      1 0
      فقط وعده های پوچ و غیر واقعی
    • وطن پرست IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      0 0
      بافت فرسوده ای که فقط آب و برق داره چطوری تسهیلات بانکی بگیره مسجدسلیمان اداره مسكن و شهر سازی همکاری نمیکنه