۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
بازار ۸۰۰ هزار بشکه‌ای برای نفت ایران

بازار ۸۰۰ هزار بشکه‌ای برای نفت ایران

تاکنون در دو سال گذشته بحث حضور ایران در ۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی مطرح شده است.

به گزارش بازار، رویترز نوشت، پاراگوانا بزرگترین مجتمع پالایشی ونزوئلا با ظرفیت ۹۵۵ هزار بشکه در روز پس از تعطیلی دو واحد تقطیر به دلیل آتش‌سوزی و کمبود مواد اولیه، با حدود ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

کل مجتمع هفته جاری ۹۴ هزار بشکه در روز نفت خام فرآوری می‌کرد که ۳۰ هزار بشکه آن مربوط به واحد کاردون و ۶۴ هزار بشکه آن مربوط به واحد آموی، دو پالایشگاه ذیل این مجتمع پالایشی بوده است.

رویترز در فوریه امسال از امضای یک قرارداد ۴۶۰ میلیون دلاری بین ایران و ونزوئلا برای بازسازی این مجتمع پالایشی خبر داد. هر چند آخرین وضعیت این قرارداد مشخص نیست اما در صورت تکمیل آید پروژه، ایران می‌تواند برای صادرات بیش از ۸۰۰ هزار بشکه نفت خود بازارسازی کند.

یکی از سیاست‌های بازارسازی نفت، خرید تقاضا یا Buy demand است. در این سیاست، ایران با صدور خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیمه‌فعال، اقدام به احیای ظرفیت آنها کرده و سپس مابه‌ازای ظرفیت احیا شده، نفت خود را صادر می‌کند.

تاکنون در دو سال گذشته بحث حضور ایران در ۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی مطرح شده است. مجموع ظرفیت این ۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز است که شامل ۱۳ پالایشگاه نیمه‌فعال به ظرفیت ۲.۲ میلیون بشکه در روز و ۴ پالایشگاه نیمه‌ساخته به ظرفیت بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

کد خبر: ۲۵۳٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha